Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mosel - vingårdar som inte får missas...

Sista veckan i maj kommer jag att besöka Mosel. Jag har hittills bokat besök hos Markus Molitor, Dr Pauly Bergweiler och Sybille Kuntz. Har skickat förfrågan till Dr Loosen dock utan att få svar. Tar dock tacksamt emot tips på andra vingårdar, restauranger och annat som man inte får missa när man är där.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är du ute efter att bara prova, prova och köpa enstaka flaskor, eller prova och fylla bilen? Vilken typ av producenter/vin föredrar du? Torrt eller halvtorrt/sött? Fruktigt/lättilllgängligt eller mer slankt och stramt eller kanske traditionellt och gjort för lagring? Dessa två påverkar i vilken del du ska leta - Saar och Ruwer, Mellanmosel eller Terrassmosel. Föredrar du kända producenter utan att priset spelar så stor roll eller hellre prisvärda mellanklassproducenter? Om du inte har otur med datum kommer du genom att fråga i förväg förmodligen in hos alla producenter i Mosel utom en. Markus Molitor och Pauly-Bergweiler brukar man kunna besöka under öppettiderna utan bokning, Dr. Loosen tar definitivt emot besök efter bokning men kan ha synpunkter på tid för att kombinera flera besökare till en provning.
 
Trådskapare
M

magistertony

Medlem
Hej Tomas! Många relevanta frågor. Jag vill definitivt prova vin men även få ta del av vad som händer "bakom kulisserna". Gärna få en rundvandring i vineriet och om möjligt även få se odlingarna. Bilen skall fyllas upp med det som jag anser värt att ta med hem och som är svårt att få tag på i Sverige. Utöver det skall jag handla några lådor till mina döttrar från deras respektive födelse år - de är födda 2005 resp 2007 - som de kan lägga i farfars vinkällare för framtida konsumtion. Det vore väldigt kul att få tips om producenter som inte är kända men som producerar vin av hög kvalité. Min fråga handlade snarast om att finna just dessa guldkorn istället för att bara få listor på producenter som alla redan känner till.
 

fabio

Medlem
Hanno Zilliken har tydligen mycket mogna godsaker i sin djupa källare... Jag är väldigt förtjust i hans viner.
 

chambertin

Medlem
Weingut Kerpen i Wehlen ( http://www.weingut-kerpen.de/index.html ) har en del trevliga viner liksom och S.A Prüm (ngt mindre berömd än J.J Prüm ) och även de i Wehlen ( http://www.sapruem.com/page.php?p=44000 ).

Sen är jag själv väldigt förtjust i Weingut Karthäuserhof i Trier (men med många viner från Ruwer, http://www.karthaeuserhof.com/ ) men har aldrig besökt dem (Janake är deras svenska importör). Zilliken som @fabio nämner är ett annat favorithus även hos mig. Kanske går det att ordna besök med lite mer innehåll via svenske importören (Origo Wine Imports) där om du frågar i tid.

En annan producent som jag bara druckit några enstaka Scharzhofberg från (men underbara sådana) är Weingut von Hövel (http://www.weingut-vonhoevel.de/terroir.html). Har heller aldrig besök dem tyvärr.

Mitt minne av Mosel är annars att det inte var särskilt svårt att få tag på viner med några år på nacken. Såg t.ex i S.A Prüms prislista att det fanns gott om lite äldre viner.
 

Jerobaum

Medlem
Kommer själv besöka Köln för att köpa bil 2/5. Mosel ligger hyfsat nära så tänkte eventuellt ta en tur förbi området. Jag är nybörjare så har väldigt lite tankar. Vill bo över på en vingård, prova och förhoppningsvis köpa hem några lådor. Vill gärna äta gott också!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kommer själv besöka Köln för att köpa bil 2/5. Mosel ligger hyfsat nära så tänkte eventuellt ta en tur förbi området. Jag är nybörjare så har väldigt lite tankar. Vill bo över på en vingård, prova och förhoppningsvis köpa hem några lådor. Vill gärna äta gott också!
Välkommen till forumet är tyvärr allt jag har att erbjuda i ämnet. Är dock tämligen säker på att du snart får hjälp av någon som kan sin Mosel. Någon av följande filurer kan säkert hjälpa till: @chambertin, @vintomas, och säkerligen en drös till. :)

Du borde dessutom läsa tidigare inlägg där det verkar finnas en del tips...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Haha. Ja, om det är Egon Müller som @vintomas syftar på så kan jag konstatera att det verkar gå om man bara vill.
Duktigt jobbat! Jag har inte försökt själv, men vet två stora Moselfantaster som sedan länge åker dit några gånger per år och som har avskrivit just Egon Müller från de som är möjliga att besöka. :)
 
Toppen