Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moselvinernas hemliga koder

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har ibland svårt att knäcka deras koder. Undrar om det är ngn som kan detta förutom @vintomas och varifrån man kan läsa sig till en fördjupad kunskap om dessa fantastiska viners mer obskyra detaljer.

Inhandlade idag på REA (189kr) bla detta vin:
2014-03-17 14.00.58.jpg

...och undrar vad det lilla "1*" efter vingården kan betyda. Får ingen ledning på CT och minns att jag sett detta lilla tecken vid något tidigare tillfälle.

Eftersom det är vit kapsel på flaskan, så vet jag ju bara att det är gjort på icket botrytiserade druvor - om nu denna producent också följer DE reglerna.

Nyfiken i en strut!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinrea...jag vill också gå på vinmarknad och handla på rea. :ängel:

Intressant fråga, om inte @vintomas kan detta så undrar jag om någon på forumet kan. Tycker dock symbolen efter 1:an ser ut som en druvklase. Något rörande sötman alternativt mustvikten hade inte förvånat, men om så är fallet känns siffran "1" väldigt fel på en auslese, så det borde vara något annat som åsyftas. En annan teoretisk nörd är annars @vininfo.nu, även om just detta möjligen inte är hans bollpark så kan han mycket väl ha koll.

(Är det bara jag som får lite Illluminati-vibbar...? :nagelbitare:)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittade en annan i mina samlingar som har detta samma hemliga tecken...
zilliken.jpg

Verkar i detta fallet betyda "Erste Lage"?
Skulle ju kunna vara också "Premier trier"?
Man kan ju också tänka sig att det kan vara något HELT annat!
 

vininfo.nu

Medlem
  • VDP (Verband Deutscher Prädikatsweingüter) är en förening av Tysklands "bästa" ungefär 200 vinproducenter. VDP har regionala avdelningar där kanske VDP Rheingau är den mest kända. De kvalitetsfordringar som VDP ställer på sina medlemmar är mycket strängare än kraven från vinlagen. Sedan 2002 har man dessutom även gjort en egen klassifisering som i likhet med Bordeaux och Bourgogne i Frankrike utnämnt extraordinära lägen som Erstes Gewächs alt. Erste Lage eller Grosses Gewächs beroende på vilket region vinerna kommer ifrån (mer om detta nedan).

    Klassificeringen av extraordinära lägen har tre nivåer:
  • Erste Lage / Erstes Gewächs / Grosses Gewächs
  • Klassifizierte Lage
  • Gutsweine / Ortsweine
 

ChristianB

DipWSET
För Grosses/Erstes Gewächs (Erste Lage i Mosel) kan jag också tillägga att druvorna skördas för hand, maxuttaget är 50 hl/ha, vinet provas av ovan nämnda VDP samt får inte säljas förrän i september året efter skörden. För röda viner är det två år som gäller.

Symbolen är reserverad för de bästa odlingarn av Prädikat-vinerna Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese och Eiswein, förutom just i Mosel där Kabinett och Spätlese får användas tillsammans med några till. Om Prädikat inte anges på flaskan måste det vara ett torrt vin med minsta mustvikten för Spätlese. För Ahr gäller detsamma fast för torr Pinot Noir eller Frühburgunder.

Källa: "Vin" av Tom Stevenson. Jag har just tagit mig igenom Tyskland i detta veritabla uppslagsverk så det var ju lite tursamt att tråden dök upp nu! :)
 

chambertin

Medlem
Det verkar ju ytterst troligt.
Då skall jag ta och uppgradera min prisvärda fyndflaska på CT :D
Grattis till bra köp !
Vereinigte Hospitien har jag haft några enkla men trevliga möten med i form av deras Jacobus Riesling Auslese (-88 och -89). Viner som med rätta kvalar in under epitetet prisvärda (runt 80:- kostade dom på SB för ca 10 år sedan). Din flaska borde vara ett eller två snäpp upp i kvalitet jfrt med det jag köpte och drack.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grattis till bra köp !
Vereinigte Hospitien har jag haft några enkla men trevliga möten med i form av deras Jacobus Riesling Auslese (-88 och -89). Viner som med rätta kvalar in under epitetet prisvärda (runt 80:- kostade dom på SB för ca 10 år sedan). Din flaska borde vara ett eller två snäpp upp i kvalitet jfrt med det jag köpte och drack.
Drack faktiskt min sista sådan i fjol :)

NV Vereinigte Hospitien Kanzemer Altenberg Riesling Auslese "Sanctus Jacobus"
Mosel Saar Ruwe
2013-06-19 - 91 points
A light and matured wine from 198X (tattered label and the last digit was gone). The Auslese sweetness was completely gone. Had a shy petrol and oil paint character and as fabulous acids as they come.
(286 views)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Se där, det var många utöver jag som kunde. :) Som nämnt, 1 + druvklase = Erste Lage = nyss benämning på de bästa vingårdarna enligt VDP:s interna klassificering.
Denna klassificering kom till eftersom prädikatssystemet (Kabinett, Spätlese...) inte ansågs vara helt anpassat för torra viner av hög klass. Därför kompletterade man med en vingårdsklassificering, och inledningsvis användes alltså den enbart på torra viner.

Sedan blev Mosel (då fortfarande Mosel-Saar-Ruwer) sura på att detta system byggde på tanken att det bara är de torra vinerna som borde framhållas som extra bra när de kommer från särskilt bra vingårdar. Mosel är ju den region där fokus är störst på de halvtorra och söta vinerna. Därför blev det så att alla typer av viner - även söta Auslese som i detta fall - kunde få använda denna lilla krumelur för att tala om att de kommer från en särskilt bra vingård och produceras efter regler som förmodas innebära ett bra vin.

Funderingen om première trie = första skördeomgång var intressant. Det är bl.a. Huets beteckning för särskilt bra söta viner från samma vingård. I Tyskland är traditionen att extra bra viner endera markeras med en "Goldkapsel" eller stjärnor efter prädikatet (Auslese ***), vilket är helt "oreglerade" beteckningar. Fast blir vinet sötare förutom bättre så hamnar det ju också oftast i ett högre prädikat.

En sak är i alla fall säker. Vinproducenterna lyckas sällan avskaffa någon existerande klassificering, utan lägger enbart till nya.

Stefan - för övrigt är gubben på etiketten lite lik din ikon, fast guldfärgad istället för blå. :)
 
Toppen