Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Munskänkarfars, milt sagt...

vininfo.nu

Medlem
Stämmer det verkligen att gränsen för godkänd är relativ och beror på deltagarnas insats? Det låter väldigt märkligt i mina öron.

Hur resonerar man då--- kan någon Munskänk förklara logiken här? Finns det gränsvärden? (om 90% av deltagarna får 10 p, räcker det med 11 p för att bli godkänd?)

Inte mer konstigt än efterkrigstidens betygssystem med relativitet och normalfördelning... Det är resultaten i jämförelse med massans som räknas, lite som ett tävlingsmoment, men där man nu (2015/16) drastiskt sänker gränsen för godkänt...
 

buteljen

Medlem
I år så var det över 25 % som klarade tentan och med en extra tenta nästa år så lär det bli löjligt många från samma generation, vilket är basen i min kritik. Det är fånigt att gny över att poänggränsen för att klara sig blev avsevärt högre i år då den anpassas efter svårighetsgraden. :)
Vore kul att se hur hög gränsen hade varit om de endast hade släppt igenom runt 15% som de gjorde 2011/13
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Inte mer konstigt än efterkrigstidens betygssystem med relativitet och normalfördelning... Det är resultaten i jämförelse med massans som räknas, lite som ett tävlingsmoment, men där man nu (2015/16) drastiskt sänker gränsen för godkänt...
Intressant. Jämförelserna haltar lite om vi pratar om prov som ska "godkänna" deltagare--- både relativa betygssystem och tävlingar är ju till för att rangordna samtliga deltagare sinsemellan, inte att skilja godkända från icke godkända.

Är det många öppna frågor på Munskänkarnas prover? Får man poäng även om man hamnar "nära" det rätta svaret? (Jag försöker förstå varför man inte har absoluta krav)
 

vininfo.nu

Medlem
3-betygspraktiken, 20 viner i 5 provningar á 4 viner. Här varierar ju vinerna från år till år och svårighetsgraderna med vinerna. Liten av en omöjlighet att få till lika svåra prov varje gång. Detta har man löst genom att halt sonika försökt släppa igenom - trodde jag i alla fall - lika många i procent varje gång, lite som skolans relativa betyg 5 (normalfördelat). Men efter svaren i tråden så blir jag osäker...
 

Bastardo

Medlem
Sen har det en stor betydelse också var man bor. För på några större orter i Sverige finns det kurser för de som ska satsa på att försöka ta betyg 3. Det blir ganska dyrt att köpa vinerna själv för att förkovra sig om smak etc.
Att provet sker på orten varifrån de flesta deltagare kommer, anser jag är helt okej.
Om det fanns 3-betyg kurser där jag bor, kunde jag tänka mig att gå med. Inte med primärä syftet att klara praktiska momentet, utan att lära mer i praktiken. Fast det skulle inte vara fel om man fick 3-betyg.
 
Toppen