Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen

Medlem
Lika bra att jag börjar nu. Det blir en hederlig provning, även om jag inte offrar mina Riedel eller de fina böhmiska glas jag kom över i Prag på detta dryckjom.

De IKEA-glas jag och frugan köpte till en picknick anno dazumal som vi betalade 39 kr/sexpacket för (eller nåt i den stilen) skall jag viga till dessa onda dater.

Då börjar vi:

Namn. CASTILLO DE GREDOS TINTO (undrar hur slottet ser ut? :D "Etiketten" antyder en fin spansk borg där man väntar sig att El Cid ska rusa fram på sin trogna häst i jakt på de morer som ockuperat hans Spanien.)

Årgång: Haha, skojar du?

Färg: Ja, nån slags form av rött är det, om än inte lika brungeggigt som jag föreställt mig det, men det säger mig noll då modern vinteknik kan balansera upp färgen på vilket tjut som helst.

Doft: Jag sniffar och sniffar för att överhuvudtaget komma på något jag kan pränta in. Volatil var väl det ord som var inne för några år sedan. Passar kanske in i sammanhanget. Det jag förnimmer är en oxiderad men ändå platt blomjordsliknande doft som övergår i doften (stanken?) av spyor i blomrabatten.

Smak: Fy fan, enda trösten är att eftersmaken är kort om ändå bitsk. Känns kokt och neslig. Surnade körsbär i ett stadium av förruttnelse (börjar nästan erinra mig Stagnelius dikter från skoltiden). Vill bara ta en saftig, rökig maltwhisky och få bort den smak som finns, det är nästan så att kräkreflexerna sätter igång och man kippar efter andan likt en uppspolad fisk i en oljedränkt havsvik. Detta är inte vin, mina vänner, det är oxiderad druvsaft. 1CRU sa att man inte skulle vilja svälja en viss kroppsvätska och detta är månne så nära jag kommer att inmundiga den varan. Kärva, obussiga äckliga druvor måste ha använts till denna satans ormsoppa. Tvi vale!

Konklusion: Så detta är Sveriges mest sålda vin? Säger mer om konsumenten än producenten. Steppade över till grannen som till min häpnad hällde upp sörjan i ett vanligt dricksglas, tackade så gott och stövlade bort till sin grill medan han klunkade i sig fanskapet.
Det borde fan i mig klassas som brott mot mänskligheten att saluföra skräpet, och smakar alla BiB och tetra likadant har jag verkligen en helvetesvecka framför mig. Nu ska jag rensa gommen med vatten, men jag skulle ärligt faktiskt rekommendera er alla att prova detta "vin". Man får liksom en chockerande inblick i satanskundernas vardag, samt en nyttig tankeställare om de vinösa tingens bestånd. I det gamla Assyrien dränkte man de som saluförde dåligt öl och vin, så det blir nog att leta upp Bodegas Vinartis som producenten heter och erbjuda ett dopp...
 

Dejzan

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Men är det prisvärt? ;D
 

hampus86

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Jag är så stolt över att jag aldrig provat det ;D.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

hampus86 skrev:
Jag är så stolt över att jag aldrig provat det ;D.

Vänta bara. Snart kommer du att inbjudas till ditt företags sortimentsprovning och då har du inte ens en 1900 Margaux som morot. ::)
 

hampus86

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Vänta bara. Snart kommer du att inbjudas till ditt företags sortimentsprovning och då har du inte ens en 1900 Margaux som morot. ::)

fan, där fick jag...helvete...har verkligen inget svar på det.. Jag skulle inte öppnat käften.. :p
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

hampus86 skrev:
Jag är så stolt över att jag aldrig provat det ;D.

Ärligt talat så måste man emellanåt kolla var golvet ligger. Annars vet man inte hur bra det andra är. Ett nödvändigt ont.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Ibland måste man genom skärselden för att nå himlen.
 

Helen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Hur många boxar ska du prova per dag? Får vi någon lista på vilka viner du ska prova?

Prova penfolds bib shirazen den är supergod ;)

Det kommer en manic som är som en spinwine http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2359&art=669140 fast manicen sätter man på Biben, tror du att dina viner skulle smaka bättre då? Du kan ju bli min försökskanin. Vad säger ni pojkar, kan det bli en storsäljare för alla sveriges bibdrickare?
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

1CRU skrev:
Hur många boxar ska du prova per dag? Får vi någon lista på vilka viner du ska prova?

Prova penfolds bib shirazen den är supergod ;)

Det kommer en manic som är som en spinwine http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2359&art=669140 fast manicen sätter man på Biben, tror du att dina viner skulle smaka bättre då? Du kan ju bli min försökskanin. Vad säger ni pojkar, kan det bli en storsäljare för alla sveriges bibdrickare?

Nej, jag får prova dem hur jag vill, jag började medvetet med Gredosen då den utgjort symbolen för allt skitvin här på finewines.

Tror dock inte att det hjälper med luftning, dekantering eller vad du vill.

Penfolds är ju med sin Grange ett renommerat företag så det förvånar mig att de gör BiB, men de är ju australiensare, så vid beaktande av detta förefaller det sig dock naturligt.
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Lika bra att jag börjar nu. Det blir en hederlig provning, även om jag inte offrar mina Riedel eller de fina böhmiska glas jag kom över i Prag på detta dryckjom.

De IKEA-glas jag och frugan köpte till en picknick anno dazumal som vi betalade 39 kr/sexpacket för (eller nåt i den stilen) skall jag viga till dessa onda dater.

Då börjar vi:

Namn. CASTILLO DE GREDOS TINTO (undrar hur slottet ser ut? :D "Etiketten" antyder en fin spansk borg där man väntar sig att El Cid ska rusa fram på sin trogna häst i jakt på de morer som ockuperat hans Spanien.)

Årgång: Haha, skojar du?

Färg: Ja, nån slags form av rött är det, om än inte lika brungeggigt som jag föreställt mig det, men det säger mig noll då modern vinteknik kan balansera upp färgen på vilket tjut som helst.

Doft: Jag sniffar och sniffar för att överhuvudtaget komma på något jag kan pränta in. Volatil var väl det ord som var inne för några år sedan. Passar kanske in i sammanhanget. Det jag förnimmer är en oxiderad men ändå platt blomjordsliknande doft som övergår i doften (stanken?) av spyor i blomrabatten.

Smak: Fy fan, enda trösten är att eftersmaken är kort om ändå bitsk. Känns kokt och neslig. Surnade körsbär i ett stadium av förruttnelse (börjar nästan erinra mig Stagnelius dikter från skoltiden). Vill bara ta en saftig, rökig maltwhisky och få bort den smak som finns, det är nästan så att kräkreflexerna sätter igång och man kippar efter andan likt en uppspolad fisk i en oljedränkt havsvik. Detta är inte vin, mina vänner, det är oxiderad druvsaft. 1CRU sa att man inte skulle vilja svälja en viss kroppsvätska och detta är månne så nära jag kommer att inmundiga den varan. Kärva, obussiga äckliga druvor måste ha använts till denna satans ormsoppa. Tvi vale!

Konklusion: Så detta är Sveriges mest sålda vin? Säger mer om konsumenten än producenten. Steppade över till grannen som till min häpnad hällde upp sörjan i ett vanligt dricksglas, tackade så gott och stövlade bort till sin grill medan han klunkade i sig fanskapet.
Det borde fan i mig klassas som brott mot mänskligheten att saluföra skräpet, och smakar alla BiB och tetra likadant har jag verkligen en helvetesvecka framför mig. Nu ska jag rensa gommen med vatten, men jag skulle ärligt faktiskt rekommendera er alla att prova detta "vin". Man får liksom en chockerande inblick i satanskundernas vardag, samt en nyttig tankeställare om de vinösa tingens bestånd. I det gamla Assyrien dränkte man de som saluförde dåligt öl och vin, så det blir nog att leta upp Bodegas Vinartis som producenten heter och erbjuda ett dopp...

Det är såna här recensioner jag skulle vilja se i aftonbladet eller höra på TV4. När börjar du?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

1CRU skrev:
Hur många boxar ska du prova per dag? Får vi någon lista på vilka viner du ska prova?

Prova penfolds bib shirazen den är supergod ;)

Det kommer en manic som är som en spinwine http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2359&art=669140 fast manicen sätter man på Biben, tror du att dina viner skulle smaka bättre då? Du kan ju bli min försökskanin. Vad säger ni pojkar, kan det bli en storsäljare för alla sveriges bibdrickare?

Nej, Spinwine är en lika stor bluff som spinwater. Jag tycker generellt att det är fult att luras, men går det ut över folk som Myson, dvs BiBkonsumenter så är det ok.
 

Arvid

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Lika bra att jag börjar nu. Det blir en hederlig provning, även om jag inte offrar mina Riedel eller de fina böhmiska glas jag kom över i Prag på detta dryckjom...

Lite roligt. Men Det känns inte riktigt som du angripit uppgiften med öppet sinne. ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Lite tråkigt är det allt att du inte tar uppgiften på större allvar. Jag hade gärna sett att du köpt in alla boxarna vid ett och samma tillfälle, helst klädd i din finaste klubblazer, tofsloafers och vita tubsockor, rosa pannband och gabardinbyxor. Därefter så ska din hustru blinda en box till dig per dag så att du provar dem ärligt och utan förutfattade meningar.

Först då blir det äkta!

Alltså röstar jag för att gårdagens Gredos var en övningsrunda och således utom tävlan. Om din bror är delaktig i läsandet på detta forum så ombeds han snarast att revidera reglerna för nämnda övning.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Krug skrev:
Lite tråkigt är det allt att du inte tar uppgiften på större allvar. Jag hade gärna sett att du köpt in alla boxarna vid ett och samma tillfälle, helst klädd i din finaste klubblazer, tofsloafers och vita tubsockor, rosa pannband och gabardinbyxor. Därefter så ska din hustru blinda en box till dig per dag så att du provar dem ärligt och utan förutfattade meningar.

Först då blir det äkta!

Alltså röstar jag för att gårdagens Gredos var en övningsrunda och således utom tävlan. Om din bror är delaktig i läsandet på detta forum så ombeds han snarast att revidera reglerna för nämnda övning.

Visst kan jag blindprova ett par olika plonk, då kan jag övergå till seriöst drickande i övermorgon.
Dock vet jag att det inte behöver vara så seriöst, bara vinerna provas vertenskapligt, och håller alla samma klass som igår behöver man inga fördomar, de kommer smygande av sig själv. Förmodligen är det så att jag (vi) blivit för bortskämda med att ha hällt i oss en massa bra drycker genom åren och glömt eller förträngt hur ett skitvin ska smaka. Mest gäller det nog för de av oss som inte arbetar med vin, som jag och Anders som slipper ta in en massa varuprover där skräpviner tydligen ofta ingår (ännu en fördel med att vara utanför "lägret", inte sant, anders?).
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Mest gäller det nog för de av oss som inte arbetar med vin, som jag och Anders som slipper ta in en massa varuprover där skräpviner tydligen ofta ingår (ännu en fördel med att vara utanför "lägret", inte sant, anders?).

Jupp, vi behöver ju bara hänvisa till Krugs lidande med fulvin från Georgien. Och där fanns det tydligen inga ljusglimtar alls med tanke på hans uppenbara planer på att anlägga en stadig mustasch och påbörja genocider.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Jupp, vi behöver ju bara hänvisa till Krugs lidande med fulvin från Georgien. Och där fanns det tydligen inga ljusglimtar alls med tanke på hans uppenbara planer på att anlägga en stadig mustasch och påbörja genocider.

Mmmmmm, folkmord.... Det har en sån härlig klang det ordet.
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Krug skrev:
Mmmmmm, folkmord.... Det har en sån härlig klang det ordet.

Förslag: vi definierar politiker och BiB-drickare som "folk" och kör igång.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Förslag: vi definierar politiker och BiB-drickare som "folk" och kör igång.

Haha, ja de som FRIVILLIGT dricker Gredos förtjänar sitt Darwinpris. Jag förstår seriöst inte hur folk kan betala för det där skräpet, men det är klart, i min värld vill jag njuta av dropparna, inte bli full så snabbt och billigt som möjligt vilket väl är orsaken till att Gredos säljer.
 
Toppen