Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Elvis

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Ursäkta om jag låter snobbig eller oupplyst, men jag hade inte hört talas om Gredos förrän jag började läsa det här forumet... Lite ironiskt, faktiskt!

Ser nu på Systembolagets hemsida att det finns både som rött, vitt och rosé. Kanske dags för en "horisontalprovning"? ;) (Jag anmäler mig inte frivillig.)
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Elvis skrev:
Ser nu på Systembolagets hemsida att det finns både som rött, vitt och rosé. Kanske dags för en "horisontalprovning"? ;) (Jag anmäler mig inte frivillig.)

Det behöver du som tur är inte. Myson har redan satt på sig den kepsen. Så Myson, nu när du har klarat av den röda så är där två kvar... ;D

Det slog mig just att anledningen till morerna hade en "generös" inställning till att spanjackerna fortsatte med vin kan vara att de ansåg att det var ett värre straff att behöva dricka skit som Gredos än att tvingas avstå.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Elvis skrev:
Ursäkta om jag låter snobbig eller oupplyst, men jag hade inte hört talas om Gredos förrän jag började läsa det här forumet... Lite ironiskt, faktiskt!

Ser nu på Systembolagets hemsida att det finns både som rött, vitt och rosé. Kanske dags för en "horisontalprovning"? ;) (Jag anmäler mig inte frivillig.)

Känner mig inte direkt manad att testa de två andra varianterna...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Lät min fru åka och köpa valfri box, och idag blir det en Les Fumées Blanches Årg. 2007 (se där, årgång på en BiB, det tar sig) Sauvignon Blanc, Vin de Pays Comté Tolosan från massproducenterna och "flygande vinmakarna" Lurton i Bordeaux.
199 spänn kostar kalaset, och det var väl någon härinne som t.o.m. rekommenderade det? Eller var det rentav Kronstam, eller både och?

Förhoppningsvis är det bättre än gårdagens elände.
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Känner mig inte direkt manad att testa de två andra varianterna...

Manad och manad. Du måste lyssna till vad publiken kräver. Och vi kräver att de andra två också provas! När jag tänker efter var din bror ändå ganska snäll. Hade det varit jag hade du fått prova tetrasortimentet. ;D

Bara utav nyfikenhet, är det någon som har tillgång till AoM:s årsgenomgång och kan kolla vad de skrev om Gredos?
 

hampus86

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Tycker att du ska pröva dig igenom alla viner som står under förpackning "papp" på systembolagets hemsida. Det är i den kategorin du hittar dom riktiga fynden! ;D.

exempel:
Varunr Namn Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
12797 Castillo de Gredos Tinto Spanien Papp 1000 ml (49.00) 49.00 A
22990 Monsieur Rouge Frankrike Papp 1000 ml (49.00) 49.00
2358 Vin de Limoux Syrah Frankrike Papp 1000 ml (49.00) 49.00
22009 Åkesson Tinto de España Spanien Papp 750 ml (49.33) 37.00
22556 Spanskt Lant Spanien Papp 1000 ml (50.00) 50.00 A
2796 Husets Röda Spanien Papp 1000 ml (52.00) 52.00
12378 Prego Rosso Italien Papp 1000 ml (52.00) 52.00
6507 California Red USA Papp 1000 ml (53.00) 53.00
22972 Señor Tinto Spanien Papp 1000 ml (55.00) 55.00
12818 Señor Tinto Spanien Papp 750 ml (58.66) 44.00
 

EuphoniC

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Haha, ja de som FRIVILLIGT dricker Gredos förtjänar sitt Darwinpris. Jag förstår seriöst inte hur folk kan betala för det där skräpet, men det är klart, i min värld vill jag njuta av dropparna, inte bli full så snabbt och billigt som möjligt vilket väl är orsaken till att Gredos säljer.

Har en svärmor som uteslutande köper Gredos i 1 liters tetra-varianten och visst har jag smakat, aldrig mer än en 1/4 klunk och bara för att påminna mig själv om hur gott vin kan vara, alltså annat vin än detta.

Hon köper den vita varianten och jag förstår mig inte på min fru hur hon kan sitta och dricka skiten, å andra sidan finns det mycket jag inte förstår mig på hos henna. Nåja, smaken påminner ju inte ens om vin och ser dessutom ut som om det skulle kunna innehålla 90% vatten då färger i princip är obefintliga. Frun brukar säga att man aldrig blir onykter på det, vilket ändå måste vara den enda anledningen till att man köper en sådan förpackning, så där rök även det argumentet.
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

hampus86 skrev:
Tycker att du ska pröva dig igenom alla viner som står under förpackning "papp" på systembolagets hemsida. Det är i den kategorin du hittar dom riktiga fynden! ;D.

exempel:
Varunr Namn Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
12797 Castillo de Gredos Tinto Spanien Papp 1000 ml (49.00) 49.00 A
22990 Monsieur Rouge Frankrike Papp 1000 ml (49.00) 49.00
2358 Vin de Limoux Syrah Frankrike Papp 1000 ml (49.00) 49.00
22009 Åkesson Tinto de España Spanien Papp 750 ml (49.33) 37.00
22556 Spanskt Lant Spanien Papp 1000 ml (50.00) 50.00 A
2796 Husets Röda Spanien Papp 1000 ml (52.00) 52.00
12378 Prego Rosso Italien Papp 1000 ml (52.00) 52.00
6507 California Red USA Papp 1000 ml (53.00) 53.00
22972 Señor Tinto Spanien Papp 1000 ml (55.00) 55.00
12818 Señor Tinto Spanien Papp 750 ml (58.66) 44.00

Så det innebär att castillo de gredos inte är BiB?
Jag hade nämligen för mig att den var på tetra?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Åjo, den finns på BiB också.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Manad och manad. Du måste lyssna till vad publiken kräver. Och vi kräver att de andra två också provas! När jag tänker efter var din bror ändå ganska snäll. Hade det varit jag hade du fått prova tetrasortimentet. ;D

Kronstam & Co får ta tag i den biten. Fattar inte hur de pallar med att prova allt skitvin. Förut när vin uteslutande fanns på flaska och det fanns gott om hyggliga bordeaux- och bourgogneviner i sortimentet kunde det ha varit kul att haka på, Parador Adom Atic och Vino Tinto och vad skräpet hette då tilll trots, men nu då vi översvämmas av skitvin på box från EU's vinfloder + skräp från nya världen kan det omöjligt vara roligt.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

hampus86 skrev:
Tycker att du ska pröva dig igenom alla viner som står under förpackning "papp" på systembolagets hemsida. Det är i den kategorin du hittar dom riktiga fynden! ;D.

exempel:
Varunr Namn Årg. Land Förpackning Volym Kr/lit Pris
12797 Castillo de Gredos Tinto Spanien Papp 1000 ml (49.00) 49.00 A
22990 Monsieur Rouge Frankrike Papp 1000 ml (49.00) 49.00
2358 Vin de Limoux Syrah Frankrike Papp 1000 ml (49.00) 49.00
22009 Åkesson Tinto de España Spanien Papp 750 ml (49.33) 37.00
22556 Spanskt Lant Spanien Papp 1000 ml (50.00) 50.00 A
2796 Husets Röda Spanien Papp 1000 ml (52.00) 52.00
12378 Prego Rosso Italien Papp 1000 ml (52.00) 52.00
6507 California Red USA Papp 1000 ml (53.00) 53.00
22972 Señor Tinto Spanien Papp 1000 ml (55.00) 55.00
12818 Señor Tinto Spanien Papp 750 ml (58.66) 44.00

California red minns jag fanns på flaska anno dazumal. En f.d. flickvän brukade dricka det innan jag omvände henne. Ett riktigt klosettvin som AoM brukar uttrycka det, och knappast lär väl pappförpackningen bättra på "boqueten", tvärtom...
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Slant på tangenterna där. Tar man Biben när man ska festa till det?
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

vintjej skrev:
Slant på tangenterna där. Tar man Biben när man ska festa till det?

Duger det ens till vindrickarnas motsvarighet till gravöl?

Kommer inte på något jag skulle kunna servera det till.

Pölsa med gädda och brunsås kanske, för det har jag aldrig ätit.
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Lutfisk och engelsk fruktkaka.
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Duger det ens till vindrickarnas motsvarighet till gravöl?

Kommer inte på något jag skulle kunna servera det till.

Pölsa med gädda och brunsås kanske, för det har jag aldrig ätit.

Biben kanske är white trash-motsvarigheten till vin med kork?
"Det är så stämningsfullt när man öppnar längs med perforeringen och drar ut tappen".
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Lutfisk och engelsk fruktkaka.

Kan man smälla i sig lutfisk klarar man nog garanterat att klämma en box Gredos till sista droppen till denna "delikatess".
Lutfisk måste vara matvärldens BiB.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Dagens box:

Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc
2007
Vin de Pays Comté Tolosan
Lurton

Färg: Blekgult, inte orent.

Doft: Förmodligen har någon behandling av eländesförpackningen tagit bort det friskt gräsiga man förknippar med en bra SB. En smula kartigt i kombination med jordtoner är vinet dock men absolut inte lika moptbjudande som det jag drack igår. Anstrykningen av citrusfrukt är inte helt obehaglig, trots allt.

Smak: En knepig blandning av citroner, nätmeloner och såna här skumjultomtar man fick på jularna som barn. Givetvis ingen längre eller särskilt njutbar eftersmak, viss mineralton i densamma dock.

Sammanfattning: Inget jag skulle köpa hem, men betydligt bättre än gårdagens helvetesplonk. Smakar garanterat mycket bättre på flaska där det förmodligen skulle duga bra som vardagsvin till någon enkel fiskrätt. Är väl ett vin för Svenssonsupande i bersån dock med tanke på formatet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Dagens box:

Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc
2007
Vin de Pays Comté Tolosan
Lurton

Färg: Blekgult, inte orent.

Doft: Förmodligen har någon behandling av eländesförpackningen tagit bort det friskt gräsiga man förknippar med en bra SB. En smula kartigt i kombination med jordtoner är vinet dock men absolut inte lika moptbjudande som det jag drack igår. Anstrykningen av citrusfrukt är inte helt obehaglig, trots allt.

Smak: En knepig blandning av citroner, nätmeloner och såna här skumjultomtar man fick på jularna som barn. Givetvis ingen längre eller särskilt njutbar eftersmak, viss mineralton i densamma dock.

Sammanfattning: Inget jag skulle köpa hem, men betydligt bättre än gårdagens helvetesplonk. Smakar garanterat mycket bättre på flaska där det förmodligen skulle duga bra som vardagsvin till någon enkel fiskrätt. Är väl ett vin för Svenssonsupande i bersån dock med tanke på formatet.
Bara dag 2 och vi ser redan en tendens till gillande!!! ;D ;D ;D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

magnum skrev:
Bara dag 2 och vi ser redan en tendens till gillande!!! ;D ;D ;D

Det är oroväckande, men jag har ju lovat att vara ärlig i mitt recenserande.

Helst borde jag väl skriva att allt smakar exakt lika och att samtliga BiB-producenter bör brinna i helvetet för sina synders skull.

Dock förstår jag mig inte på varför man tappar vin på BiB, men det är ju så med alla drycker. En coca-cola på glasflaska eller en Heinz ketchup på dito smakar så mycket bättre än på PET eller plastflaska.
 
Toppen