Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Pilgrimsmussla och Ostertag stick å brinn! ;D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Ett utmärkt val låter sommelieren hälsa. Korv och spanskt är en lysande kombination. Expertpanelen på Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - var helt lyrisk! :D

Vem vet, jag kan kanske söka jobb där och äntligen få pyssla med vin.
Fast det räcker väl kanske inte med en veckas erfarenhet av BiB, utan man måste nog pimplat boxar i minst ett decennium för att komma i fråga.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Fick "oväntat besök" av en god vän igår, så jag provade inte min "värsting" förrän efter midnatt då han gått. Återkommer med exakta anteckningar + dagens kors.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
Fick "oväntat besök" av en god vän igår, så jag provade inte min "värsting" förrän efter midnatt då han gått. Återkommer med exakta anteckningar + dagens kors.

Jag hoppas att du inte inmundigade någonting annat än sunk igår!
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Seamus Costello skrev:
Myson- jag beundrar din granne! han verkar störtskön!

Ja, eller hur? Läste högt för min sambo igår som tyckte likaledes. Han kan få en egen fan-club här. Eller kanske ännu bättre, han kan få bli gästrecensent!:)
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

vintjej skrev:
Ja, eller hur? Läste högt för min sambo igår som tyckte likaledes. Han kan få en egen fan-club här. Eller kanske ännu bättre, han kan få bli gästrecensent!:)

Fanklubben skulle ju kunna träffas hos Mr T över en tallrik pasta och ett glas vin. :D
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Fanklubben skulle ju kunna träffas hos Mr T över en tallrik pasta och ett glas vin. :D

Men, man ska väl inte mata djuren?
Jo, det kunde vara en upplevelse...Skulle gärna vilja veta vad med för kulinariska knep han känner till. Vad är t ex hans uppfattning om "fredagsmys" månne?
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

vintjej skrev:
Men, man ska väl inte mata djuren?
Jo, det kunde vara en upplevelse...Skulle gärna vilja veta vad med för kulinariska knep han känner till. Vad är t ex hans uppfattning om "fredagsmys" månne?

Med tanke på Mysons beskrivning av "den bättre hälften" torde nog Mr T:s fredagsmys komma ganska nära http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=154.msg1760#msg1760 ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
Med tanke på Mysons beskrivning av "den bättre hälften" torde nog Mr T:s fredagsmys komma ganska nära http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=154.msg1760#msg1760 ;D

Men den beskrivningen tror jag mig ha missat? Av någon anledning så kommer jag att tänka på när Marge ska piffa upp Homers och hennes kärleksliv med rollspel. Det slutar med att Homer rusar runt och ska jaga bort inkräktaren... Ja, nu är det väldigt OT, jag vet.:)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Krug skrev:
Jag hoppas att du inte inmundigade någonting annat än sunk igår!

Vi drack en varsin öl ihop, så det är utom tävlan.
Min kompis är annars också vinvän, men jag skyllde på vädret.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

...och apropå min granne kansske vi borde ha en FW-provning där vi bjuder in honom och alla tar med tre av sina favoritviner.

Då kanske de som är nyfikna på Gredos vitt och rosé får sitt lystmäte. Att han tar med den röda tar jag för givet.

...men å andra sidan ska man ju inte elda för kråkorna. En väninna till min fru köper bara billig cava då hon tycker champagne (oavsett tillverkare) smakar gamla sura övermogna äpplen.

Min fru ångrar att hon wastade ett glas Selosse Brut på henne, ett glas hon beskrev som "otjänligt" till min frus ilska.

Det är väl så i en värld där Bullens Pilsnerkorv, Norrlandspölsa och annan burkmat regerar och sköljs ner med allt vin som går att dricka för under 60 spänn.
 

vintjej

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Mysonoxen skrev:
...och apropå min granne kansske vi borde ha en FW-provning där vi bjuder in honom och alla tar med tre av sina favoritviner.

Då kanske de som är nyfikna på Gredos vitt och rosé får sitt lystmäte. Att han tar med den röda tar jag för givet.

...men å andra sidan ska man ju inte elda för kråkorna. En väninna till min fru köper bara billig cava då hon tycker champagne (oavsett tillverkare) smakar gamla sura övermogna äpplen.

Min fru ångrar att hon wastade ett glas Selosse Brut på henne, ett glas hon beskrev som "otjänligt" till min frus ilska.

Det är väl så i en värld där Bullens Pilsnerkorv, Norrlandspölsa och annan burkmat regerar och sköljs ner med allt vin som går att dricka för under 60 spänn.

Men jag är inte nyfiken på plonket, bara på din granne, ur någon sorts vulgoantropologisk synvinkel.:)
Men du är inne på en intressant frågeställning där dock ang frun och väninnan. Ja, hur gör man när man har goda vänner som är "tastebudically challenged" på middag? De flesta jag umgås med är tyvärr så'na. Alltså för dom är det samma lika om jag bjuder på ett vin med hus på eller BiB. Är det snålt att inte vilja bjuda på dyra viner då? Men själv vill man ju dricka något gott...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

vintjej skrev:
Men jag är inte nyfiken på plonket, bara på din granne, ur någon sorts vulgoantropologisk synvinkel.:)
Men du är inne på en intressant frågeställning där dock ang frun och väninnan. Ja, hur gör man när man har goda vänner som är "tastebudically challenged" på middag? De flesta jag umgås med är tyvärr så'na. Alltså för dom är det samma lika om jag bjuder på ett vin med hus på eller BiB. Är det snålt att inte vilja bjuda på dyra viner då? Men själv vill man ju dricka något gott...

Jag brukar inte bjuda på goda viner till andra än de som verkligen uppskattar dem.

Det är som sagt lönlöst att elda för kråkorna.
 

Elvis

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Får man gråta ut lite här? Jag har varit bortbjuden på trevliga sommarmiddagar både i lördags och söndags. I lördags fick jag det vidrigaste rosévin jag smakat: Puycheric Syrah. Det kändes inte som om särskilt många vindruvor varit inblandade där, däremot mycket körsbär och äpple. Tankarna gick till utspädd kir. Ett vidrigt "vin", även om det var tappat på glasflaska.

På söndagen fanns det både rött och rosé att välja på, och efter lördagens upplevelse var valet enkelt. Det blev rött: Zeta Merlot Cabernet 2007. Det är samma Zeta som gör olivolja och andra oljor och de har nu saboterat sitt varumärke för alltid för mig. Ett helt odrickbart vin, om än också på glasflaska. Alla andra verkade tycka att det var jättebra och det var ju ekologiskt... Suck. Sedan blev jag rekommenderad att prova rosévinet, för "det är jättegott". Det kunde inte vara sämre än Puycheric, så jag provade. Det hette Rosé d'Anjou Les Roitelles och var marginellt bättre men jag skulle inte kalla det vin. Man får låtsas att man dricker ett blaskigt bål och då kan man få ner det.

Alla de här vinerna var på glasflaska och säkert storsäljare på Systembolaget. Det är faktiskt ganska sorgligt. OK att fattiga studenter dricker de här vinerna, men varför gör någon annan det? ???
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Kronstam
På väg ut i Systembutikerna är också 2007 Puycheric Syrah (nr 2209, 54 kr) som är ett helklassiskt, provensalskt rosévin som smakar betydligt mer än det kostar. Nollsexan, som ännu dröjer sig kvar i många butiker, håller ställningarna tills avlösning kommer.

Vinklubben
Det bästa bland de billigare är i vårt tycke Puycheric Syrah Rosé från Languedoc-Roussillon. Det är tydligt frisk och kryddigt vin med härliga röda bär, örter och citrus.

Elvis
Ett vidrigt "vin", även om det var tappat på glasflaska.

Jag
Visar klart att bara för att ett vin är "prisvärt" så kan det utan vidare fortfarande vara odrickbart. Låter som att resterande flaskor kunde doneras till muslimska församlingen i Malmö så kan de tvätta fötterna med det.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

Vart går man i vinsverige för att få en rättvis och opartisk bild av de viner som serveras i landets stugor?






Jo, hit! ;D
 

anders

Medlem
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders avslöjar! Alla på finewines.se rasar! Är detta en kupp? (Notera hur jag använder kvällstidningsstuket med korta meningar innehållande ord med få stavelser för att den svagbegåvade delen av Sveriges befolkning (runt 80%, kanske mer) ska förstå.)

Efter att ha nyttjat hela spektrat av den avancerade matematiken har samtliga integraler, derivator och differentialkalkyler levererat samma entydiga svar: Myson är minst tre provningsanteckningar kort! (Jag hoppas att "vadet" gäller en vecka=7 dagar men är rädd att Myson slingrar sig och sätter en vecka=5 dagar...)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mysonoxens helvetesvinstråd - En sorglig bild av mänskligt förfall

anders skrev:
anders avslöjar! Alla på finewines.se rasar! Är detta en kupp? (Notera hur jag använder kvällstidningsstuket med korta meningar innehållande ord med få stavelser för att den svagbegåvade delen av Sveriges befolkning (runt 80%, kanske mer) ska förstå.)

Efter att ha nyttjat hela spektrat av den avancerade matematiken har samtliga integraler, derivator och differentialkalkyler levererat samma entydiga svar: Myson är minst tre provningsanteckningar kort! (Jag hoppas att "vadet" gäller en vecka=7 dagar men är rädd att Myson slingrar sig och sätter en vecka=5 dagar...)

Jag är helt på din sida, han har smitit från sitt vad och är därför en oren och smutsig männsika på alla sätt och vis!

Let the mobbing begin!
 
Toppen