Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Elvis

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Anders Landström skrev:
Expats verkar alltid bygga upp en skev och lätt förskönad bild av sitt forna hemland. Beställt Kalles Kaviar ännu?

Jag lämnade Jante i Sverige och Kalles Kaviar, nej det äter jag varken i Sverige eller här. Saknar filmjölk lite men det får jag äta i sommar.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Medge ändå att det är en bra historia.
Det är sådana historier, som skapar myter.
Och den skulle kunna vara sann.
 
Trådskapare
A
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Per Stade skrev:
Medge ändå att det är en bra historia.
Det är sådana historier, som skapar myter.
Och den skulle kunna vara sann.

Myter har jag inga problem med, lite skarvade historier kryddar ju alltid lite men i det här fallet så bygger ju historierna på att andra personer som också är i vinbranschen i viss mån misslyckas medan RJ skiner.

I exemplet med roséchampagne så hävdas det ju att den vid tillfället regerande europamästaren klarade 3/20 mot 20/20 för RJ. Nu verkar ju inte det stämma och för mig är det inte ok att andra personers förmåga skrivs ner för att bygga upp ryktet kring sin egen. Det har inget med jantelag att göra, det har med respekt för andra individer att göra. Något som jag personligen tror starkt på.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Anders Landström skrev:
Myter har jag inga problem med, lite skarvade historier kryddar ju alltid lite men i det här fallet så bygger ju historierna på att andra personer som också är i vinbranschen i viss mån misslyckas medan RJ skiner.

I exemplet med roséchampagne så hävdas det ju att den vid tillfället regerande europamästaren klarade 3/20 mot 20/20 för RJ. Nu verkar ju inte det stämma och för mig är det inte ok att andra personers förmåga skrivs ner för att bygga upp ryktet kring sin egen. Det har inget med jantelag att göra, det har med respekt för andra individer att göra. Något som jag personligen tror starkt på.


En norrman hävdar att det är omöjligt att Richard Juhlin kan ha identifierat 43 champagner
av 50 i en blindprovning.
Men faktum är att människor, som har speciella talanger och tränar hårt, kan utföra
prestationer som är otroliga. Richard Juhlin beskriver väldigt väl hur han ser bilder
framför sig när han doftar i ett glas champagne. Samma teknik, som en minnesmästare
lärde ut, när jag såg honom demonstrera sitt fenomenala minne för en del år sedan.
Det finns människor, som kan lära sig hela telefonkatalogen utantill, så varför skulle inte
Juhlin ha lärt sig memorera all champagne, som han smakar på?
Att norrmannen Per Mæleng inte är fenomenal i blindtest är inget bevis för att Richard Juhlin
inte är det. Å andra sidan betyder det inte heller att Juhlin är bättre på att bedöma champagne
än Mæleng, det är något helt annat.


En helt annan sak är att omdömet verkar klicka hos bägge två. Per Mæleng tar med sig mat
och vin när han är bortbjuden. Och ber en av gästerna att duscha innan han serverar.
När jag läste den här artikeln i kundtidningen SMAKA blev jag illamående.
OM jag kom ihåg doften och smaken av de kvinnor, som jag kysst, så skulle jag hålla käften om det.
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Anders Landström skrev:
Myter har jag inga problem med, lite skarvade historier kryddar ju alltid lite men i det här fallet så bygger ju historierna på att andra personer som också är i vinbranschen i viss mån misslyckas medan RJ skiner.

I exemplet med roséchampagne så hävdas det ju att den vid tillfället regerande europamästaren klarade 3/20 mot 20/20 för RJ. Nu verkar ju inte det stämma och för mig är det inte ok att andra personers förmåga skrivs ner för att bygga upp ryktet kring sin egen. Det har inget med jantelag att göra, det har med respekt för andra individer att göra. Något som jag personligen tror starkt på.
I den mån den regerande mästaren klarat mer än 3/20 är det självklart inte ok att skriva ner den till det. Att förringa andras förmåga genom bluff är fult, utan tvekan.

Per Stade skrev:
En norrman hävdar att det är omöjligt att Richard Juhlin kan ha identifierat 43 champagner
av 50 i en blindprovning.
Men faktum är att människor, som har speciella talanger och tränar hårt, kan utföra
prestationer som är otroliga. Richard Juhlin beskriver väldigt väl hur han ser bilder
framför sig när han doftar i ett glas champagne. Samma teknik, som en minnesmästare
lärde ut, när jag såg honom demonstrera sitt fenomenala minne för en del år sedan.
Det finns människor, som kan lära sig hela telefonkatalogen utantill, så varför skulle inte
Juhlin ha lärt sig memorera all champagne, som han smakar på?
Att norrmannen Per Mæleng inte är fenomenal i blindtest är inget bevis för att Richard Juhlin
inte är det. Å andra sidan betyder det inte heller att Juhlin är bättre på att bedöma champagne
än Mæleng, det är något helt annat.


En helt annan sak är att omdömet verkar klicka hos bägge två. Per Mæleng tar med sig mat
och vin när han är bortbjuden. Och ber en av gästerna att duscha innan han serverar.
När jag läste den här artikeln i kundtidningen SMAKA blev jag illamående.
OM jag kom ihåg doften och smaken av de kvinnor, som jag kysst, så skulle jag hålla käften om det.
Jag läste den artikeln om Juhlin. Han framstår som lite lustig där, men inte så jag mådde illa. Ibland tycks människor med speciella talanger vara egensinniga. Att säga att man minns doften och smaken av de kvinnor man kysst är väl lite märkligt och opassande, kanske. Dock så visar det ändå att han har rätt speciella förutsättningar.
För övrigt verkar inte heller som hans talang enbart är av godo, för honom själv, eftersom han faktisk tycks ha svårt att stå ut med vissa dofter, som man kan möta i diverse situationer.
 
Trådskapare
A
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Per Stade skrev:
En norrman hävdar att det är omöjligt att Richard Juhlin kan ha identifierat 43 champagner
av 50 i en blindprovning.
Men faktum är att människor, som har speciella talanger och tränar hårt, kan utföra
prestationer som är otroliga. Richard Juhlin beskriver väldigt väl hur han ser bilder
framför sig när han doftar i ett glas champagne. Samma teknik, som en minnesmästare
lärde ut, när jag såg honom demonstrera sitt fenomenala minne för en del år sedan.
Det finns människor, som kan lära sig hela telefonkatalogen utantill, så varför skulle inte
Juhlin ha lärt sig memorera all champagne, som han smakar på?
Att norrmannen Per Mæleng inte är fenomenal i blindtest är inget bevis för att Richard Juhlin
inte är det. Å andra sidan betyder det inte heller att Juhlin är bättre på att bedöma champagne
än Mæleng, det är något helt annat.


En helt annan sak är att omdömet verkar klicka hos bägge två. Per Mæleng tar med sig mat
och vin när han är bortbjuden. Och ber en av gästerna att duscha innan han serverar.
När jag läste den här artikeln i kundtidningen SMAKA blev jag illamående.
OM jag kom ihåg doften och smaken av de kvinnor, som jag kysst, så skulle jag hålla käften om det.

Var väl mer att Juhlin klarade 20/20 roséchampagner. Den som hävdar att det inte var så var inte norrmannen.

I artikeln som du postat hävdas det att " Den svenska avundsjukan och jantelagen har varit stark mot Richards framgångar", vilket ju är rent skitsnack. Den norska artikeln är den första jag sett och majoriteten av forumet verkar ju stå upp bakom RJ, utan att ens bry sig om att trovärdiga människor faktiskt påpekar att allt som sagts inte är sant.

Jante tas ofta fram som försvar vid kritik. Det om något är väl en svensk tradition
 

Andreas L

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Det är inte jante att säga att han ljuger! Roséprovningen 2005 så var det jag som var "världsmästaren" då han enligt egen utsago prickade 20 av 20 helblint! De facto så provade vi 10 halvblint (detta finns dokumenterat i Livets Goda frånh 2005) och det var ingen tävling det var en trevlig provning vänner emellan, trodde jag åtminstone (jag har personligen gjort fantastiska blindprovningar på privata tillställningar men skulle inte direkt ta upp dessa på min meritlista).
Det finns en person i hela världen som säger att han prickat 43 av 50 champagner och det är han själv, det finns ingen dokumentation om detta, ingen vet något, inte ett ord skrevs om detta i Spectacle du Monde (målet var att bedöma de bästa NV champagnerna eller liknande) hans framställning lyder dock

”The famous blind tasting – did it really happen?”:

“Ever since that day in Paris 2003, the story about Richard Juhlin´s incredible blind tasting of 50 different champagnes has been told around the dinner tables, where champagne lovers and the bubbly initiated has debated the plausibility of this legendary feat. The story itself has almost become just that, a legend, and strangely enough it has not always been taken for a factual description of an actual event. Well, maybe it is not so strange, since what happened that early September evening is nothing short of a surreal accomplishment that may never be repeated. So, did it really happen? Of course it did! Richard Juhlin shocked the entire wine tasting world, and catapulted himself into a dimension of his own. For perspective you could compare Mr Juhlin´s result in this blind testing to an athletic accomplishment, and realize that it was not just a world record - it was a universal, galaxial, four dimensional record that left the competition in an odd state of humiliation and awe.


Klart att karln har talang men han tycks inte kunna skilja på fantasi och verklighet.

jag har inget emot karln och tycker inte om att prata strunt om folk men då han använder mig som ett objekt flr att framhäva sin egen påhittade storhet så lägger jag gärna fakta på bordet även om hans fanclub här på forumet kan bli sårade...
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Anders Landström skrev:
Var väl mer att Juhlin klarade 20/20 roséchampagner. Den som hävdar att det inte var så var inte norrmannen.

I artikeln som du postat hävdas det att " Den svenska avundsjukan och jantelagen har varit stark mot Richards framgångar", vilket ju är rent skitsnack. Den norska artikeln är den första jag sett och majoriteten av forumet verkar ju stå upp bakom RJ, utan att ens bry sig om att trovärdiga människor faktiskt påpekar att allt som sagts inte är sant.

Jante tas ofta fram som försvar vid kritik. Det om något är väl en svensk tradition
Jag har läst artiklarna och ser att det finns vissa frågetecken kring Juhlin och vad han klarat, samt en brist på dokumentation.


Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till hans påstådda bedrifter, men det han gör i övrigt har ändå ett ganska stort värde för champagnevärlden, vad jag kan se.
Så känner jag det lite. Det är en "konflikt" som jag inte helt orkar sätta mig in i. Jag har ingen egen åsikt i över huvud taget om hans bedrifter i blindprovningarna är möjliga, och tycker mig inte kunna ha det egentligen heller. Det är ord mot ord, och människor uppfattar situationer olika. Juhlin tar i lite när han lyfter fram sig själv, men som Per Stade säger så tycker jag inte heller att kritiker kan veta vad som andra människor med större talang än de själva har kan (jag har sett det felaktiga resonemanget i andra sammanhang än doft och doftminne, också). De jämförelser som kritikerna drar upp med hur svårt det skulle vara att pricka 43/50 haltar ändå ganska mycket.


Men visst, bristen på dokumentation hjälper inte Juhlins sak.
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Andreas L skrev:
Det är inte jante att säga att han ljuger! Roséprovningen 2005 så var det jag som var "världsmästaren" då han enligt egen utsago prickade 20 av 20 helblint! De facto så provade vi 10 halvblint (detta finns dokumenterat i Livets Goda frånh 2005) och det var ingen tävling det var en trevlig provning vänner emellan, trodde jag åtminstone (jag har personligen gjort fantastiska blindprovningar på privata tillställningar men skulle inte direkt ta upp dessa på min meritlista).
Det finns en person i hela världen som säger att han prickat 43 av 50 champagner och det är han själv, det finns ingen dokumentation om detta, ingen vet något, inte ett ord skrevs om detta i Spectacle du Monde (målet var att bedöma de bästa NV champagnerna eller liknande) hans framställning lyder dock

”The famous blind tasting – did it really happen?”:

“Ever since that day in Paris 2003, the story about Richard Juhlin´s incredible blind tasting of 50 different champagnes has been told around the dinner tables, where champagne lovers and the bubbly initiated has debated the plausibility of this legendary feat. The story itself has almost become just that, a legend, and strangely enough it has not always been taken for a factual description of an actual event. Well, maybe it is not so strange, since what happened that early September evening is nothing short of a surreal accomplishment that may never be repeated. So, did it really happen? Of course it did! Richard Juhlin shocked the entire wine tasting world, and catapulted himself into a dimension of his own. For perspective you could compare Mr Juhlin´s result in this blind testing to an athletic accomplishment, and realize that it was not just a world record - it was a universal, galaxial, four dimensional record that left the competition in an odd state of humiliation and awe.


Klart att karln har talang men han tycks inte kunna skilja på fantasi och verklighet.

jag har inget emot karln och tycker inte om att prata strunt om folk men då han använder mig som ett objekt flr att framhäva sin egen påhittade storhet så lägger jag gärna fakta på bordet även om hans fanclub här på forumet kan bli sårade...
Visst är det inte jante att säga att ha ljuger. Däremot är det kanske ord mot ord.
Är det som du säger är det illa, men vi andra, som inte varit där, kan inte veta vem som talar sanning och vem som ljuger. No offense, men så är det. Vi kan få en känsla, men inte veta säkert.


Som det läggs fram är jag väl benägen att hålla med om att det känns som att han blåser upp myten om sin egen förträfflighet en aning, och möjligen t.o.m. på andras (din, alltså) bekostnad, vilket jag beklagar. Dock så är i alla fall inte jag benägen att vilja döma ut honom som bluffmakare, när han inte ens är här i tråden och kan försvara sig.


Detta innebär förstås inte att jag påstår att du ljuger, heller. Faktum är att jag betvivlar att du gör det.


För min del sträcker sig försvaret av Juhlin som betydande champagneauktoritet. Även om det han påstår att han lyckets med är osant, så är det jag vet om honom ändå mer än tillräckligt för att han skall ha det kvar.
 

Guayabera

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Om det har hänt så finns dokumentation. Jag förutsätttar att om händelsen inträffade så har Juhlin sina anteckningar med gissningar från provningen kvar och att Spectacle du Monde har listan med viner (eller så har någon annan som deltog detta). Detta nämner dock inte Juhlin i sitt försvarstal. Istället drar han en bisarr parallel med Armstrong på månen och Beamons längdhopp. Vi tror dock inte på att Armstrong var på månen och att Beamon hoppade 8.90 för att de sa så själva utan för att dessa händelser är väldokumenterade och verifierade av ett antal oberoende källor, något som Juhlins bedrift helt saknar
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Guayabera skrev:
Om det har hänt så finns dokumentation. Jag förutsätttar att om händelsen inträffade så har Juhlin sina anteckningar med gissningar från provningen kvar och att Spectacle du Monde har listan med viner (eller så har någon annan som deltog detta). Detta nämner dock inte Juhlin i sitt försvarstal. Istället drar han en bisarr parallel med Armstrong på månen och Beamons längdhopp. Vi tror dock inte på att Armstrong var på månen och att Beamon hoppade 8.90 för att de sa så själva utan för att dessa händelser är väldokumenterade och verifierade av ett antal oberoende källor, något som Juhlins bedrift helt saknar
Sant. Givetvis måste det styrkas på något sätt, om den historien skall kunna bli trodd.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Anders Landström skrev:
Var väl mer att Juhlin klarade 20/20 roséchampagner. Den som hävdar att det inte var så var inte norrmannen.

Vem som har kryddat historien vet vi väl inte, om det var Juhlin eller någon journalist eller
reklamskribent eller annat löst folk. Att det inte var 20 och att det var halvblint vet vi nu
men om jag inte har missförstått det hela så identifierade han "alla" 10.

Anders Landström skrev:
I artikeln som du postat hävdas det att " Den svenska avundsjukan och jantelagen har varit stark mot Richards framgångar", vilket ju är rent skitsnack. Den norska artikeln är den första jag sett och majoriteten av forumet verkar ju stå upp bakom RJ, utan att ens bry sig om att trovärdiga människor faktiskt påpekar att allt som sagts inte är sant.

Jante tas ofta fram som försvar vid kritik. Det om något är väl en svensk tradition

Trovärdigheten hos författaren till artikeln har kraftigt ifrågasatts i andra sammanhang och
bristande trovärdighet hos svenska journalister är en annan svensk tradition.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Andreas L skrev:
Det är inte jante att säga att han ljuger! Roséprovningen 2005 så var det jag som var "världsmästaren" då han enligt egen utsago prickade 20 av 20 helblint! De facto så provade vi 10 halvblint (detta finns dokumenterat i Livets Goda frånh 2005) och det var ingen tävling det var en trevlig provning vänner emellan, trodde jag åtminstone (jag har personligen gjort fantastiska blindprovningar på privata tillställningar men skulle inte direkt ta upp dessa på min meritlista).
Det finns en person i hela världen som säger att han prickat 43 av 50 champagner och det är han själv, det finns ingen dokumentation om detta, ingen vet något, inte ett ord skrevs om detta i Spectacle du Monde (målet var att bedöma de bästa NV champagnerna eller liknande)

Även om det bara är Richard Juhlin själv, som vet om detta är sant eller inte
så ville jag med mitt inlägg påpeka att det inte är omöjligt att han har gjort det.


Andreas L skrev:
hans framställning lyder dock

”The famous blind tasting – did it really happen?”:

“Ever since that day in Paris 2003, the story about Richard Juhlin´s incredible blind tasting of 50 different champagnes has been told around the dinner tables, where champagne lovers and the bubbly initiated has debated the plausibility of this legendary feat. The story itself has almost become just that, a legend, and strangely enough it has not always been taken for a factual description of an actual event. Well, maybe it is not so strange, since what happened that early September evening is nothing short of a surreal accomplishment that may never be repeated. So, did it really happen? Of course it did! Richard Juhlin shocked the entire wine tasting world, and catapulted himself into a dimension of his own. For perspective you could compare Mr Juhlin´s result in this blind testing to an athletic accomplishment, and realize that it was not just a world record - it was a universal, galaxial, four dimensional record that left the competition in an odd state of humiliation and awe.

Det är en bra historia!

Andreas L skrev:
Klart att karln har talang men han tycks inte kunna skilja på fantasi och verklighet.

Mytomani är också en talang.

Andreas L skrev:
jag har inget emot karln och tycker inte om att prata strunt om folk men då han använder mig som ett objekt flr att framhäva sin egen påhittade storhet så lägger jag gärna fakta på bordet även om hans fanclub här på forumet kan bli sårade...

Om du tycker att jag tillhör hans fanclub så har du inte läst mitt inlägg ordentligt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Darth Angelus skrev:
För övrigt verkar inte heller som hans talang enbart är av godo, för honom själv, eftersom han faktisk tycks ha svårt att stå ut med vissa dofter, som man kan möta i diverse situationer.

Det var väl en av anledningarna till att han slutade som gympalärare? ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

No hard feelings, smått ironisk över hans fanclub ;D

jag anser själv att det är en fantastisk champagneprovare men det övergår mitt förstånd varför han var tvungen att ta i och skarva och låta dessa historier bli hans främsta meriter då han har gjort mycket annat bra...

Visst är det ord mot ord i 43/50 fallet men i rosévinsprovningen så var det 10, detta kan tydligt läsas i Livets Goda från 2005.

Ha en fin helg alla medmänniskor, har efter 3 dagar och 300 viner i Korea nu avverkat halva sessionen i Tyskland och i eftermiddag väntar 50 rhôneviner, sedan är det helg för min del!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Andreas L skrev:
Visst är det ord mot ord i 43/50 fallet men i rosévinsprovningen så var det 10, detta kan tydligt läsas i Livets Goda från 2005.
Känns 100% säkert med Livets Goda som referenskälla ;)
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Per Stade
De här som kan memorera telefonkataloger kallar vi ofta för idiots savants...
 
Toppen