Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Per Stade

Lege artis
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Hans Artberg skrev:
Per Stade
De här som kan memorera telefonkataloger kallar vi ofta för idiots savants...

Hans!
Lite OT att ställa psykiatriska diagnoser. ::)
 

anders

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Julle har heller aldrig stuckit under stol med att han hade bra flyt när han prickade de 43. I flera fall så hade han ett par olika alternativ till vad det kunde vara i glaset och var tvungen att chansa. I bland har man helt enkelt ett jäkla flyt och allt sitter. Har själv haft en liknande upplevelse på en tenta. Hade inte pluggat ett skit och gick dit för att bara hämta den. Det slutade med att jag spetsade tentan som ensam i klassen.
 

Andreas L

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Enligt honom själv... Om detta nu har hänt... Varför finns det ingen dokumentation? Och varför har han tagit bort historien från hemsidan?
 

anders

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Andreas L skrev:
Enligt honom själv... Om detta nu har hänt... Varför finns det ingen dokumentation? Och varför har han tagit bort historien från hemsidan?

Dokumentation i all ära men jag funderar i en annan riktning. Så vitt jag har förstått det så händer det att du träffar människor i vinbranschen, även i Frankrike. Rimligtvis borde du ha träffat någon som var där...
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Fegt Larsson!

Jag har blivit jävligt trött på alla påhopp på vår enda vinvärldsstjärna Richard Juhlin. Alla vet att avundsjukan är stark i Norden och med all framgång du har haft Herr Larsson behöver du inte hoppa på dom som är bättre än dig. Jag har aldrig tidigare läst att svenska vinskribenter attackerar varandra som du gjort här med Juhlin. Jag läste hur normännen ifrågasatte att någon kunde blindprova på det sätt som Juhlin gjort. Jag förstår att du har väntat på din chans att sätta dit Juhlin och smutskasta honom. Jag gissar att det är mer än ett känt rykte att ni inte längre är vänner och att du är förbannad på honom kring någon tjejaffär men att hoppa på hans näsa är tragiskt barnsligt och fegt. Jag har läst i Livets goda hur du klagar avundsjukt på alla Jullefans och nu påstår du att du hade massa rätt i Paris 2005 och att det bara var 10 roseskumpor som provades.
Du har kanske glömt att jag var med! Jag umgås inte heller med Juhlin idag av andra skäl men jag hade tur som fick följa med och titta på er och också smaka på rosechampagnerna.
Leden att behöva säga det men faktiskt har ni fel både du och Juhlin. Det var varken 10 eller 20 roser. Det var först 4-6 (kommer tyvärr inte exakt ihåg) sedan en omgång med de 10 bästa. Vi visste inte alls vilka sorter vi provade men vi fick höra att det var höga poäng från Juhlin. Jag var jättestolt eftersom jag slog dig som var europamästare och var lite ledsen att vi lovade varandra att inte prata om provningen. (Bara för att skydda dig!) Juhlin hade alla rätt, jag hade 4 och du hade endast två rätt! Så kom inte nu och anklaga Juhlin för lögner.
Då när vi var där var det inte heller någon som ifrågasatta Juhlins fantastiska 43 av 50. Alla pratade imponerat om det och den här roseprovningen var ju just ett test där alla ville se om han var så grym som det sas. Det är klantigt av Juhlin på hemsidan att skriva 20 rätt. Men låt oss säga att det var 14 (kanske 16) Då hade han fortfarande bara sju fel sammanlagt på dom två provningarna i Paris. 53 av 63 eller 63 av 73 spelar det egentligen någon roll. E det inte världsgrymt ändå?
Juhlin är den absolut bästa provaren i världen. Det vet du också. Det är så lågt att inte skilja på privata problem och proffsighet!

Med vänliga hälsningar, Henke Hallin
 

Keen

slan
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

UdTfs.gif
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Men helvete
Det här här så spännande så jag har släppt jobbet och bara stirrar på skärmen

Kan bli stort
 

Jos

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

HenrikHallin skrev:
Fegt Larsson!

Jag har blivit jävligt trött på alla påhopp på vår enda vinvärldsstjärna Richard Juhlin. Alla vet att avundsjukan är stark i Norden och med all framgång du har haft Herr Larsson behöver du inte hoppa på dom som är bättre än dig. Jag har aldrig tidigare läst att svenska vinskribenter attackerar varandra som du gjort här med Juhlin. Jag läste hur normännen ifrågasatte att någon kunde blindprova på det sätt som Juhlin gjort. Jag förstår att du har väntat på din chans att sätta dit Juhlin och smutskasta honom. Jag gissar att det är mer än ett känt rykte att ni inte längre är vänner och att du är förbannad på honom kring någon tjejaffär men att hoppa på hans näsa är tragiskt barnsligt och fegt. Jag har läst i Livets goda hur du klagar avundsjukt på alla Jullefans och nu påstår du att du hade massa rätt i Paris 2005 och att det bara var 10 roseskumpor som provades.
Du har kanske glömt att jag var med! Jag umgås inte heller med Juhlin idag av andra skäl men jag hade tur som fick följa med och titta på er och också smaka på rosechampagnerna.
Leden att behöva säga det men faktiskt har ni fel både du och Juhlin. Det var varken 10 eller 20 roser. Det var först 4-6 (kommer tyvärr inte exakt ihåg) sedan en omgång med de 10 bästa. Vi visste inte alls vilka sorter vi provade men vi fick höra att det var höga poäng från Juhlin. Jag var jättestolt eftersom jag slog dig som var europamästare och var lite ledsen att vi lovade varandra att inte prata om provningen. (Bara för att skydda dig!) Juhlin hade alla rätt, jag hade 4 och du hade endast två rätt! Så kom inte nu och anklaga Juhlin för lögner.
Då när vi var där var det inte heller någon som ifrågasatta Juhlins fantastiska 43 av 50. Alla pratade imponerat om det och den här roseprovningen var ju just ett test där alla ville se om han var så grym som det sas. Det är klantigt av Juhlin på hemsidan att skriva 20 rätt. Men låt oss säga att det var 14 (kanske 16) Då hade han fortfarande bara sju fel sammanlagt på dom två provningarna i Paris. 53 av 63 eller 63 av 73 spelar det egentligen någon roll. E det inte världsgrymt ändå?
Juhlin är den absolut bästa provaren i världen. Det vet du också. Det är så lågt att inte skilja på privata problem och proffsighet!

Med vänliga hälsningar, Henke Hallin

Intressant att höra från någon annan som uppenbarligen var på den berömda Roséprovningen... :)

Och välkommen till forumet får jag väl säga! ;)
 

Joakim

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Jag har träffat både Andreas och Richard flera gånger vid olika tillfällen.

Innan Richard började kommersialisera sina provningar, bjöd han in till provningar där självkostnadspris gällde. De som deltog betalde vad Richard själv betalt. Han ville få möjlighet att prova så många champanger som möjligt innan sin första bok. Kommer aldrig att glömma Dompan och Christal 1959 för cirka 25 år sedan. Väckte mitt intresse för mogen champagne!

Mötte Andreas för första gången när han jobbade på vinbaren i Stockholm innan han blev världsmästare. Många intelligenta och mindre seriösa dialoger med Andres.

Oberoende av den "tungviktsfighet! som verkar råda enligt tidigare inlägg vill jag hävda att de båda är exceptionella människor och begåvningar! Båda är i världsklass inom sina områden. Båda drivs dessutom av en passion för vin vilket är det enda som till slut räknas!

Båda är tävlingsinriktade och nog kan det få finnas två "Zlatan" i landet på vinplanen.

Vad gäller blindprovningar finns det bara en i Sverige som skulle kunna utmana dessa två om vi ska prata i tävlingstermer vilket enligt min uppfattning är helt ointressant!
 

Andreas L

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

HenrikHallin skrev:
Fegt Larsson!

Jag har blivit jävligt trött på alla påhopp på vår enda vinvärldsstjärna Richard Juhlin. Alla vet att avundsjukan är stark i Norden och med all framgång du har haft Herr Larsson behöver du inte hoppa på dom som är bättre än dig. Jag har aldrig tidigare läst att svenska vinskribenter attackerar varandra som du gjort här med Juhlin. Jag läste hur normännen ifrågasatte att någon kunde blindprova på det sätt som Juhlin gjort. Jag förstår att du har väntat på din chans att sätta dit Juhlin och smutskasta honom. Jag gissar att det är mer än ett känt rykte att ni inte längre är vänner och att du är förbannad på honom kring någon tjejaffär men att hoppa på hans näsa är tragiskt barnsligt och fegt. Jag har läst i Livets goda hur du klagar avundsjukt på alla Jullefans och nu påstår du att du hade massa rätt i Paris 2005 och att det bara var 10 roseskumpor som provades.
Du har kanske glömt att jag var med! Jag umgås inte heller med Juhlin idag av andra skäl men jag hade tur som fick följa med och titta på er och också smaka på rosechampagnerna.
Leden att behöva säga det men faktiskt har ni fel både du och Juhlin. Det var varken 10 eller 20 roser. Det var först 4-6 (kommer tyvärr inte exakt ihåg) sedan en omgång med de 10 bästa. Vi visste inte alls vilka sorter vi provade men vi fick höra att det var höga poäng från Juhlin. Jag var jättestolt eftersom jag slog dig som var europamästare och var lite ledsen att vi lovade varandra att inte prata om provningen. (Bara för att skydda dig!) Juhlin hade alla rätt, jag hade 4 och du hade endast två rätt! Så kom inte nu och anklaga Juhlin för lögner.
Då när vi var där var det inte heller någon som ifrågasatta Juhlins fantastiska 43 av 50. Alla pratade imponerat om det och den här roseprovningen var ju just ett test där alla ville se om han var så grym som det sas. Det är klantigt av Juhlin på hemsidan att skriva 20 rätt. Men låt oss säga att det var 14 (kanske 16) Då hade han fortfarande bara sju fel sammanlagt på dom två provningarna i Paris. 53 av 63 eller 63 av 73 spelar det egentligen någon roll. E det inte världsgrymt ändå?
Juhlin är den absolut bästa provaren i världen. Det vet du också. Det är så lågt att inte skilja på privata problem och proffsighet!

Med vänliga hälsningar, Henke Hallin

Hej och välkommen till forumet.

Du är alltså hans kompis som satt med ryggen mot kameran på bilden eller?

Först och främst är det inte tt påhopp, om du tidigare läst mina kommentarer och intervjuer i den Norska tidningen så säger jag tydligt att jag inte "attackerar" honom och fortfarande håller honom som den bästa champagneprovaren jag träffat.

Det som stör mig då detta uppdagas är att jag felaktigt användes som ett objekt för att framställa hans storhet. För det andra så var det enligt mig en trevlig provning vänner emellan och inte någon officiell utmaning vilket det lät som. Om 43/50 skett eller inte vet jag inte och det tycks inte heller vara några andra som minns och inget finns skrivet om detta förutom på hans egen hemsida, men jag var som sagt inte med 2005.

"Väntat på min chans att hoppa på honom" är det definitivt inte frågan om, om du läst mina kommentarer i Dagens Näringsliv så ser du att det inte är sant, jag har mycket positivt att säga om honom men jag känner som sagt att denna "privata" trevliga provning av de 10 roséchampagnerna blott är en överdrift där undertecknad framställs felaktigt. Den enda dokumentation jag sett från denna provning är den artikel jag själv skrev om denna var i Livets Goda 2005 som inleds med att det var 10 champagner och att provningen var halvblind.

" Jag har läst i Livets goda hur du klagar avundsjukt på alla Jullefans " - varför avundsjukt? jag har sedan 2005 i varje nummer skrivt en krönika, oftast av ironisk karaktär där jag drivit med vinjournalister, sommelierer, naturviner, robert-parker-fans, systembolaget, foodies, bag-in-box drickare, aftonbladet-läsare, bourgognevalpar, vinmakare, och framför allt med mig själv! Om du nu tycker att det var ett avundsjukt hån mot honom och hans fans så var det just en ironisk krönika och ingenting som framställde han själv i dålig dager.
"Det är så lågt att inte skilja på privata problem och proffsighet!" - Jag nämner väl inget om några privata problem? Har i nuläget endast försökt att klargöra vad som skedde den gången jag var med. Har absolut inte "attackerat" honom, inte sagt ett enda negativt ord om hans framgång.

"Jag förstår att du har väntat på din chans att sätta dit Juhlin och smutskasta honom" - jag har viktigare saker att göra än att smutskasta en gammal vän, Juhlin är en världsstjärna och lär så förbli, jag har förmodligen försvarat honom och sagt mer positivt om honom bortsett från att ifrågasätta dessa historier av den enda anledningen att jag själv omnämndes på ett negativt sätt.
 
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

kayaker skrev:
Vilka "trevliga" kommentarer...
Hehe...en jämför champagnedagen med någon tänkt "cannabisens dag". Sedan kommer några exempel på ytterligare droger.


Lite överspända kommentarer ??? , även om alkoholen kan ställa till med en del.
 

claand

Medlem
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

Danskarna på Vinavisen har nu publicerat bilder från den omryktade och kontroversiella otroliga blindprovningen 2003.
http://www.vinavisen.dk/sider/Nyheder_2013-43
Champagnehusen hade donerat ett 50-tal flaskor rikigt bra champagner som Dom Pérignon, Krug, Dom Ruinart, Deutz, La Grande Dame.
Richard borde vara bäst på att känna igen sådana flaskor som doneras. Dennis Garret, Jean-Vincent Ridon och sommelieren Faure Brac (världsmästare 1992) var där. Richard slutade att räkna när en gissning blev fel. Undrar om det är det som förklarar varför det gick så dåligt för Faure Brac. Om man är världsmästare och gissar på 50 champagner borde man väl få mer än 4 rätt. Fast det beror kanske på hur man räknar. Andreas L och Richard verkar ju inte vara överens om hur många rätt Andreas hade på en annan provning. Det beror nog på att det kan finnas regler om att man slutar räkna så fort man gissat fel på något.
 
Trådskapare
A
SV: Myten Richard Juhlin, sann eller inte?

claand skrev:
Danskarna på Vinavisen har nu publicerat bilder från den omryktade och kontroversiella otroliga blindprovningen 2003.
http://www.vinavisen.dk/sider/Nyheder_2013-43
Champagnehusen hade donerat ett 50-tal flaskor rikigt bra champagner som Dom Pérignon, Krug, Dom Ruinart, Deutz, La Grande Dame.
Richard borde vara bäst på att känna igen sådana flaskor som doneras. Dennis Garret, Jean-Vincent Ridon och sommelieren Faure Brac (världsmästare 1992) var där. Richard slutade att räkna när en gissning blev fel. Undrar om det är det som förklarar varför det gick så dåligt för Faure Brac. Om man är världsmästare och gissar på 50 champagner borde man väl få mer än 4 rätt. Fast det beror kanske på hur man räknar. Andreas L och Richard verkar ju inte vara överens om hur många rätt Andreas hade på en annan provning. Det beror nog på att det kan finnas regler om att man slutar räkna så fort man gissat fel på något.

Allt jag har läst om dessa två provningar som skrivits av andra verkar peka på att ingen av dem var någon tävling. Det stämmer ju också med det som Vinavisen skriver. Så några "regler" finns inte kring att man ska sluta räkna så fort man gissat fel.

PS. Välkommen till forumet
 
Trådskapare
A
Danska Vinbladet har en recension av Richard Juhlins nya bok, "En doft av Champagne" , eller som de skämtsamt kallar den "En doft av Juhlin". Jag har inte läst den och sannolikheten att jag skulle köpa den var låg redan innan den här artikeln.

Først på side 43, efter at have fortalt hvor fantastisk og hvor forfærdeligt det er, at være født med en så unik næse, starter beskrivelsen af champagneområde

För mig låter boken som en återupprepning av de tidigare, med fler viner, men i grunden samma material. Någon på forumet som köpt eller bläddrat i boken?

Som en kuriosa tar även Vinbladet tar upp den beryktade "tävlingen" där enligt tidningen inte ens den som arrangerade , världsmästarsommelieren Philippe Faure-Brac har samma minnesbild som Richard Juhlin.
 
Toppen