Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nackdelarna med att dricka vin

Mattias Schyberg

Administratör
Det mesta med vin är fullkomligt underbart såklart, men det finns såklart en del sprickor i den fina fasaden. Följande saker stör mig (bland annat):
  • Alkoholen: Visst, det är trevligt att bli lite lagom berusad, men den hindrar mig också från att dricka så mycket som jag önskar. Vin med mindre alkohol hade således varit grymt intressant, så länge inte smakupplevelsen blir lidande vill säga.
  • Vindefekter: Du tar fram den där rariteten som har köpts för dyra pengar, du drar korken och möts av en stank som påminner om en gammal simhall eller ett gammalt ruttet äpple. Snacka om antiklimax, dessutom så var det din enda flaska. :vägg: Är det inte hög tid att få bukt med dessa problem snart? :raseri:
  • Sverige: Behöver jag motivera varför? Nä, tänkte väl det!
  • Priset: Även denna punkt behöver nog inte motiveras. I takt med att vinintresset ökar så tenderar plånboken bli plattare. :neej:
  • Utrymmesbrist: Vill man ha tillgång till intressanta viner, gärna med ålder, så behövs mycket plats. För oss som bor i lägenhet så är det allt annat än smidigt. :(

Så, nu har ni fått mina spontana nackdelar, vad har ni att dela med er av?
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
  • Frun: -Som påtalar att man ibland kanske kanske kan dricka ett glas mjölk istället när man tar sig ett yttepytte-litet glas vin för sjunde dagen i rad...
  • Krogen: -Där man ofta hittar skitvin till uppblåsta priser och ibland hellre dricker et glas Desivon än något från vinlistan...
 

Larseman

Medlem
Det mesta med vin är fullkomligt underbart såklart, men det finns såklart en del sprickor i den fina fasaden. Följande saker stör mig (bland annat):
  • Alkoholen: Visst, det är trevligt att bli lite lagom berusad, men den hindrar mig också från att dricka så mycket som jag önskar. Vin med mindre alkohol hade således varit grymt intressant, så länge inte smakupplevelsen blir lidande vill säga.
  • Vindefekter: Du tar fram den där rariteten som har köpts för dyra pengar, du drar korken och möts av en stank som påminner om en gammal simhall eller ett gammalt ruttet äpple. Snacka om antiklimax, dessutom så var det din enda flaska. :vägg: Är det inte hög tid att få bukt med dessa problem snart? :raseri:
  • Sverige: Behöver jag motivera varför? Nä, tänkte väl det!
  • Priset: Även denna punkt behöver nog inte motiveras. I takt med att vinintresset ökar så tenderar plånboken bli plattare. :neej:
  • Utrymmesbrist: Vill man ha tillgång till intressanta viner, gärna med ålder, så behövs mycket plats. För oss som bor i lägenhet så är det allt annat än smidigt. :(

Så, nu har ni fått mina spontana nackdelar, vad har ni att dela med er av?
Håller med om alla men vill (tyvärr) lägga till
Martin Luther: Även om jag är gammal nog att stå för både mina åsikter och beteende, så sitter den där förbaskade Luther på axeln och viskar "du bör inte dricka mer än 6-8 glas vin i veckan" (eller var det socialstyrelsen...). Även om jag tycker att jag håller mig väl på rätt sida om hälsans gränser så känns det ändå svårt att motivera ett alltför hedonistiskt leverne, både inför en själv, frugan och omgivningen.
 

Vino fino

Medlem
Alkoholen: fullständigt nödvändig för smakupplevelsen och ligger dessutom rätt mellan öl och starkvin. Berusningseffekten är en positiv biverkning.
Vindefekter: håller helt med.
Monopolet: vad har det med vin att göra? Mer logiskt att säga att Monopolet är en nackdel med Svedala, än att Monopolet är en nackdel med vin.
Priset: Jo, det drar iväg. Samtidigt får man ha respekt för att bra vin kostar pengar att tillverka. Och inse att boxar är en återvändsgränd som inte gynnar någon annan än Monopolet och distributören.
Utrymmesbrist: Vin är ju en uråldrig företeelse som har direkt koppling till jordbruk och gott om utrymme på landsbygden så vi kan inte gärna i vårt moderna samhälle gnälla på utrymmesbrist.

Jag skulle vilja lägga till en annan variabel: känslostyrt distanslöst förhållande. Varför engagerar vin så mycket? På gott och ont? Hur kan vi bli så upphetsade (positivt och negativt) inför lite jäst druvjuice? Hur kan vi tjafsa så mycket sinsemellan om vad som är bra eller dåligt och varför det är bra eller dåligt? Vi investerar mycket prestige och känslor i en vätska och vi har inga problem med att det kostar skjortan.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det mesta med vin är fullkomligt underbart såklart, men det finns såklart en del sprickor i den fina fasaden. Följande saker stör mig (bland annat):
  • Alkoholen: Visst, det är trevligt att bli lite lagom berusad, men den hindrar mig också från att dricka så mycket som jag önskar. Vin med mindre alkohol hade således varit grymt intressant, så länge inte smakupplevelsen blir lidande vill säga.
  • Vindefekter: Du tar fram den där rariteten som har köpts för dyra pengar, du drar korken och möts av en stank som påminner om en gammal simhall eller ett gammalt ruttet äpple. Snacka om antiklimax, dessutom så var det din enda flaska. :vägg: Är det inte hög tid att få bukt med dessa problem snart? :raseri:
  • Sverige: Behöver jag motivera varför? Nä, tänkte väl det!
  • Priset: Även denna punkt behöver nog inte motiveras. I takt med att vinintresset ökar så tenderar plånboken bli plattare. :neej:
  • Utrymmesbrist: Vill man ha tillgång till intressanta viner, gärna med ålder, så behövs mycket plats. För oss som bor i lägenhet så är det allt annat än smidigt. :(

Så, nu har ni fått mina spontana nackdelar, vad har ni att dela med er av?

Håller med om nästan alla dina punkter.

Alkoholen
är ett nödvändigt ont, ger vinet kraft och lyfter smak. Men visst hade det varit skönt att kunna få prova massor med vin utan att bli påverkad! Ett av mina största irritationsmoment när det gäller vin är att om jag köper och öppnar en flaska så är det nästan alltid mer vin än vad jag behöver. Fler halvflaskor!

Vindefekter suger, men utvecklingen har tagit stora kliv på den här punkten de senaste årtiondena. Vi har nog aldrig haft färre defekta viner. Fast visst är det ofantligt tråkigt när flaskan man köpt på auktion från 82 visar sig vara korkad...

Det har ju sin charm att vissa viner är dyra och väldigt rara, men hade ju varit skönt om det inte stack iväg riktigt så mycket i pris.

Utrymme har jag inga problem med! :)

Något som irriterar mig mycket är också att alla ens vänner skall försöka sätta en på prov när det gäller vin. Så fort det serveras boxvin så skall någon sticka ett glas under näsan och fråga vad man tycker. Ge mig en öl!

För att inte tala om problemet med att ingen vågar köpa presenter i form av vin till mig. Så istället köper dom en flaska Whisky för 500kr. VA FAN! Köp vilket vin som helst för 500kr och jag lovar att bli supernöjd! Gillar inte Whisky något vidare. Dom två sista har ju dock inget problem som har med vin i sig att göra :)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
  • Frun: -Som påtalar att man ibland kanske kanske kan dricka ett glas mjölk istället när man tar sig ett yttepytte-litet glas vin för sjunde dagen i rad...
  • Krogen: -Där man ofta hittar skitvin till uppblåsta priser och ibland hellre dricker et glas Desivon än något från vinlistan...
Krogen är ett gissel, men typ alla krogar har vettig bärs nuförtiden. Det lönar sig att vara omnivor.

I övrigt håller jag med om allt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Krogen är ett gissel, men typ alla krogar har vettig bärs nuförtiden. Det lönar sig att vara omnivor.

I övrigt håller jag med om allt.
-Helt enig med dig, får oftast bli en bra öl när jag går ut i byn.

Sist jag var ute blev jag rekommenderad ett "jättegott" vin som jag borde prova och det visade sig var storfavoriten "Umbala" som nu tydligen även finns på glasflaska på krogen.
Jag förstår att de säkert säljer pallvis när de har ett vin med sådan igenkänningsfaktor som "husets" men det gör mig ändå så jäkla deprimerad... Av alla viner i hela världen var de tvungen att välja den... Skjut mig tack.
 

gece

Man vänjer sig.
-Helt enig med dig, får oftast bli en bra öl när jag går ut i byn.

Sist jag var ute blev jag rekommenderad ett "jättegott" vin som jag borde prova och det visade sig var storfavoriten "Umbala" som nu tydligen även finns på glasflaska på krogen.
Jag förstår att de säkert säljer pallvis när de har ett vin med sådan igenkänningsfaktor som "husets" men det gör mig ändå så jäkla deprimerad... Av alla viner i hela världen var de tvungen att välja den... Skjut mig tack.
Usch ja. Säkert för 300 spänn flaskan också?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efterdrickning
Efter en rejäl holmgång med åtskilliga flaskor vin per person, så är det alltid någon som kommer på att Cognac, Grappa eller Whiskey är en bra idé. Och jag nappar... Alltid! Ibland är det tom min idé...
Då är nästa dag inte bara förstörd: den förvandlas till ett enda långt lidande...
Skärseld som bestraffning för "gluttony"?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Från flertalet håll så har etanolen i vin försvarats som smakbärare och visst är det så. Lättöl smakar knappt öl och vin med borttagen etanol smakar trist druvjuice. Jag inser att det är ett svårlöst problem. En sak som många vinprovare gör för att lösa problemet med etanolen är att "spotta", vilket jag har mycket svårt för. Jag tycker helt enkelt inte upplevelsen blir riktigt likadan, men det är kanske mest en vana som man borde lära sig?

Hur funkar det för er att spotta? Smaken och aromen kan man ju trots allt njuta av utan att svälja, det sitter ju inte några smaklökar i halsen eller magen direkt. ;)

På något vis så känns det dock helt fel, men om det går att njuta av mer vin och oftare så kanske det är positivt trots allt. Man kan ju svälja lite då och då om inte annat.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Efterdrickning
Efter en rejäl holmgång med åtskilliga flaskor vin per person, så är det alltid någon som kommer på att Cognac, Grappa eller Whiskey är en bra idé. Och jag nappar... Alltid! Ibland är det tom min idé...
Då är nästa dag inte bara förstörd: den förvandlas till ett enda långt lidande...
Skärseld som bestraffning för "gluttony"?
Starksprit undviker jag vanligtvis helt. Har fortfarande inte lärt mig hur man skall hantera skiten utan att ramla över kanten och bli pissfull. :confused:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har fortfarande inte provat det legendariska vinet Umbala. Får ta och inhandla det snarast så att man kan hänga med i diskussionerna. ;)

Tänk om jag gillar det som tusan. :nagelbitare:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För att inte tala om problemet med att ingen vågar köpa presenter i form av vin till mig. Så istället köper dom en flaska Whisky för 500kr. VA FAN! Köp vilket vin som helst för 500kr och jag lovar att bli supernöjd!
Jag har ett annat problem: Folk (läs familjen) köper gärna vin som present, sist fick jag en italienare för ca 50 spänn med motiveringen att det var ekologiskt och riktigt gott (min mor). Öppnade ett lättdrucket kvalitetsvin (Wallace) som jämförelse för att förhoppningsvis lära henne något, men det var tyvärr alldeles för surt och strävt. "Mitt vin är KLART bättre", basunerade hon ut bestämt. Hon fick båda blint till hennes försvar samt så är hon ingen vindrickare. :D
 

sunqan

Vinös
Från flertalet håll så har etanolen i vin försvarats som smakbärare och visst är det så. Lättöl smakar knappt öl och vin med borttagen etanol smakar trist druvjuice. Jag inser att det är ett svårlöst problem. En sak som många vinprovare gör för att lösa problemet med etanolen är att "spotta", vilket jag har mycket svårt för. Jag tycker helt enkelt inte upplevelsen blir riktigt likadan, men det är kanske mest en vana som man borde lära sig?

Hur funkar det för er att spotta? Smaken och aromen kan man ju trots allt njuta av utan att svälja, det sitter ju inte några smaklökar i halsen eller magen direkt. ;)

På något vis så känns det dock helt fel, men om det går att njuta av mer vin och oftare så kanske det är positivt trots allt. Man kan ju svälja lite då och då om inte annat.
Spotta funkar utmärkt. De gånger man kör bil pch "flänger runt" för att prova viner, är det tom nödvändigt :)
var vi har smaklökar ska vi dock lämna därhän (magsäcken är tydligen ett ställe...)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Spotta funkar utmärkt. De gånger man kör bil pch "flänger runt" för att prova viner, är det tom nödvändigt :)
var vi har smaklökar ska vi dock lämna därhän (magsäcken är tydligen ett ställe...)
Smaklökar i magsäcken får du gärna utveckla? Att vi känner oss mätta eller hungriga är jag med på, likaså att det skickas lyckokänslor när magen får roliga saker att processa, men smaklökar känns...fel.

Edit: Verkar dock som att du har rätt i att det finns någon form av "smaklökar" i magen enligt nya rön. Där ser man: http://jorgenmodin.net/index_html/archive/2007/08/22/lnk---vi-har-smaklkar-i-magen
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag har ett annat problem: Folk (läs familjen) köper gärna vin som present, sist fick jag en italienare för ca 50 spänn med motiveringen att det var ekologiskt och riktigt gott (min mor). Öppnade ett lättdrucket kvalitetsvin (Wallace) som jämförelse för att förhoppningsvis lära henne något, men det var tyvärr alldeles för surt och strävt. "Mitt vin är KLART bättre", basunerade hon ut bestämt. Hon fick båda blint till hennes försvar samt så är hon ingen vindrickare. :D
Haha! Ja, det faller för mig mer under kategorin. Här smaka på det här, visst är det gott!! (Morbergs BiB)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Smaklökar i magsäcken får du gärna utveckla? Att vi känner oss mätta eller hungriga är jag med på, likaså att det skickas lyckokänslor när magen får roliga saker att processa, men smaklökar känns...fel.

Edit: Verkar dock som att du har rätt i att det finns någon form av "smaklökar" i magen enligt nya rön. Där ser man: http://jorgenmodin.net/index_html/archive/2007/08/22/lnk---vi-har-smaklkar-i-magen
Även i svalget finns det smaklökar...

Jag spottar en hel del på jobbet, speciellt när jag behöver smaka av viner innan provningar. När jag provar vin privat så spottar jag sällan! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Be careful what you wish for :)
Http://www.nature.com/nature/journal/v486/n7403_supp/full/486S7a.html

Gärna i favoritfåtöljen med ett glas umbala eller foot of africa.
Sedan finns det gott om andra artiklar och annat. googla "tastebuds locations stomach"
Väldigt intressant, men det är också skillnad på syftet med "smaklökarna". En smaklök i magen har inte som syfte att ge oss en söt sensation till exempel utan verkar väl snarare vara ett sätt att ha koll på näringsinnehåll och liknande. Har dock inte läst allt ännu. Kul och intressant i vilket fall som helst. :)

Edit: @Mats var snabbare. ;)
 
Toppen