M
Mouton
efter som jag ser att det spretar hit å dit i detta ämne, vore det skoj att höra fler synpunkter
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Med två år kvar till peak!I vårt fall vad gäller högra stranden tycker jag 2009 dricks fint.
Du har absolut en poäng där. Stora årgångar är detta väldigt tydligt och ngt mindre uppenbart i de mindre.Det intressanta är att många bra Bourdeuxproducenters viner, från bra år - även de år där flaskorna även kan öppnas i yngre år - med behållning, har en väldigt lång peak-period. Enligt mitt tycke är åtta-tio år absolut mer vanligt än ovanligt.
Det är nog främst rött som avses, men självklart har du rätt i att det enbart går att spekulera generellt, om ens det.Beror inte detta på väldigt många parametrar;
i) Tycke och smak
ii) Producentens önskan att göra viner som kan drickas snart eller måste lagras länge
iii) Druvblandningen
iv) Årgång
v) Vitt eller rött, sött ....
Pontet-Canet 2010 var fantastisk 2015 men skulle säkert tåla 30+ år. Men har druckit 1985or som varit lika spänstiga.
Den enda riktiga vertikalprovning med Bdx som jag varit med om (år 2014), Ch Poujeaux 1998-2005 var ganska tydlig att 1998 och 1999 hade passerat sin peak, 2000 var perfekt och resten för unga.
Antar att min lilla erfarenhet säger att man måste testa vertikaler och helst på alla slott av intresse. Mer vin med andra ord. Håller på att spara ihop till en egen vertikal för Chasse-Spleen ser fram emot att prova 10 årgångar i följd.
Barsac och Sauternes antar jag att du inte menar i tråden?![]()
Samlar själv ihop till det samma, vem vet kanske vi kan göra gemensam sakBeror inte detta på väldigt många parametrar;
i) Tycke och smak
ii) Producentens önskan att göra viner som kan drickas snart eller måste lagras länge
iii) Druvblandningen
iv) Årgång
v) Vitt eller rött, sött ....
Pontet-Canet 2010 var fantastisk 2015 men skulle säkert tåla 30+ år. Men har druckit 1985or som varit lika spänstiga.
Den enda riktiga vertikalprovning med Bdx som jag varit med om (år 2014), Ch Poujeaux 1998-2005 var ganska tydlig att 1998 och 1999 hade passerat sin peak, 2000 var perfekt och resten för unga.
Antar att min lilla erfarenhet säger att man måste testa vertikaler och helst på alla slott av intresse. Mer vin med andra ord. Håller på att spara ihop till en egen vertikal för Chasse-Spleen ser fram emot att prova 10 årgångar i följd.
Barsac och Sauternes antar jag att du inte menar i tråden?![]()
Lysande idé!Samlar själv ihop till det samma, vem vet kanske vi kan göra gemensam sak![]()
Ja där ser man, för mig är alla från -02 och framåt, alldeles för tokunga. Och igentligen allt, om man får genilisera från -83 och framåtEnklare bordeaux går fint att dricka ungt. Man behandlar den som ett bistrovin och dricker den lätt kyld utan krusiduller; som en beaujolais ungefär. De mer ambitiösa vinerna är något helt annat. Ung cru classe är i min smak helt ointressant, på gränsen till äckligt. Just hur gamla de behöver vara beror ju mycket på årgången såklart. Själv letar jag gärna rätt på de halvdana årgångarna när det kommer till de mer namnkunniga slotten. Priset blir rimligare, plus att man slipper sitta och ruva på flaskorna själv så särskilt länge. För att dricka nu, så tycker jag t.ex. Pichon-Baron 04 är i runda slängar tre ggr. så god som Palmer 05.
Nej, nu fick man ju upp suget... Jag får gräva fram min sista Magdelaine 01 tror jag...
Ja där ser man, för mig är alla från -02 och framåt, alldeles för tokunga. Och igentligen allt, om man får genilisera från -83 och framåt