Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

När är din BDX på topp

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt riktvärde generellt för röda kvalitetsviner som lämpar sig för lagring: Ca 10 år på en höft.

Att många viner klarar mer och att det inte går att generalisera säger jag inget om, men jag vill ha maximal komplexitet ihop med ursprunglig druvkaraktär och min känsla är att ett vin uppnår det när ung frukt fått lite lagom med mognad utan att ha börjat förlora vitalitet och ungdomlig charm.

Har dock druckit en del mycket mogna viner som har imponerat, men känslan brukar alltid vara att de nog har sett ännu bättre dagar, men det är tyvärr inte möjligt att dricka samma vin med olika ålder samtidigt för att kunna jämföra. :)
 

Trydebull

Medlem
82:eek:rna fungerar nu tycker jag:)

95 och 2000 öppnar jag mellan varven nu. Och de få jag har från 90 är riktigt bra.

Fast jag gissar att du syftar mer på nyanser som måste uppfyllas. Jag är så dålig på att beskriva det. Man känner på vinet när det konsoliderats smakmässigt på något sätt. Det spretar inte åt något håll längre.
 

Daniel A

Administratör
När det kommer till röd BDX så är jag knappast ett större fan, även om fantastiska exemplar har passerat mitt doft- och smaksinne.

Så fort BDX serveras blint blir jag helt lost när det kommer till ålder på flaskan (även om jag ofta kan känna igen det för vad det är nu för tiden). Brukar väl ligga 10-20 år fel i mina gissningar; flaskorna är alltid äldre än vad jag tror. Så för mig är BDX definitivt långlivade viner, och jag föredrar dem nog med lite ålder. 1928 var lite för gammalt (men gott ;) ), 1975 var fantastiskt, och 1995/1996 har jag uppskattat vid flera tillfällen. Inte uteslutet att det finns viner som presterar bra som unga (5-10 år efter skörd), men jag har än så länge inte fastnat för något sådant.
 

chambertin

Medlem
Det intressanta är att många bra Bourdeuxproducenters viner, från bra år - även de år där flaskorna även kan öppnas i yngre år - med behållning, har en väldigt lång peak-period. Enligt mitt tycke är åtta-tio år absolut mer vanligt än ovanligt.
Du har absolut en poäng där. Stora årgångar är detta väldigt tydligt och ngt mindre uppenbart i de mindre.
 

grappa

Medlem
Beror inte detta på väldigt många parametrar;
i) Tycke och smak
ii) Producentens önskan att göra viner som kan drickas snart eller måste lagras länge
iii) Druvblandningen
iv) Årgång
v) Vitt eller rött, sött ....
Pontet-Canet 2010 var fantastisk 2015 men skulle säkert tåla 30+ år. Men har druckit 1985or som varit lika spänstiga.
Den enda riktiga vertikalprovning med Bdx som jag varit med om (år 2014), Ch Poujeaux 1998-2005 var ganska tydlig att 1998 och 1999 hade passerat sin peak, 2000 var perfekt och resten för unga.
Antar att min lilla erfarenhet säger att man måste testa vertikaler och helst på alla slott av intresse. Mer vin med andra ord. Håller på att spara ihop till en egen vertikal för Chasse-Spleen ser fram emot att prova 10 årgångar i följd.
Barsac och Sauternes antar jag att du inte menar i tråden? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beror inte detta på väldigt många parametrar;
i) Tycke och smak
ii) Producentens önskan att göra viner som kan drickas snart eller måste lagras länge
iii) Druvblandningen
iv) Årgång
v) Vitt eller rött, sött ....
Pontet-Canet 2010 var fantastisk 2015 men skulle säkert tåla 30+ år. Men har druckit 1985or som varit lika spänstiga.
Den enda riktiga vertikalprovning med Bdx som jag varit med om (år 2014), Ch Poujeaux 1998-2005 var ganska tydlig att 1998 och 1999 hade passerat sin peak, 2000 var perfekt och resten för unga.
Antar att min lilla erfarenhet säger att man måste testa vertikaler och helst på alla slott av intresse. Mer vin med andra ord. Håller på att spara ihop till en egen vertikal för Chasse-Spleen ser fram emot att prova 10 årgångar i följd.
Barsac och Sauternes antar jag att du inte menar i tråden? :)
Det är nog främst rött som avses, men självklart har du rätt i att det enbart går att spekulera generellt, om ens det. :)
 
Trådskapare
M

Mouton

Det är ju alltid tycke och smak som styr.
Själv älskar jag nyansen av en sen höstdag, uttorkad frukt (dock ej torkad frukt) och lagrar mer än gärna även den enklaste Bdx i minst 15 år. Det som är lockande för mig att i ett riktigt gammalt vin, förändras doft smakbild varje gång du för glaset mot näsa mun. Ytterst fascinerande.
 
Trådskapare
M

Mouton

Beror inte detta på väldigt många parametrar;
i) Tycke och smak
ii) Producentens önskan att göra viner som kan drickas snart eller måste lagras länge
iii) Druvblandningen
iv) Årgång
v) Vitt eller rött, sött ....
Pontet-Canet 2010 var fantastisk 2015 men skulle säkert tåla 30+ år. Men har druckit 1985or som varit lika spänstiga.
Den enda riktiga vertikalprovning med Bdx som jag varit med om (år 2014), Ch Poujeaux 1998-2005 var ganska tydlig att 1998 och 1999 hade passerat sin peak, 2000 var perfekt och resten för unga.
Antar att min lilla erfarenhet säger att man måste testa vertikaler och helst på alla slott av intresse. Mer vin med andra ord. Håller på att spara ihop till en egen vertikal för Chasse-Spleen ser fram emot att prova 10 årgångar i följd.
Barsac och Sauternes antar jag att du inte menar i tråden? :)
Samlar själv ihop till det samma, vem vet kanske vi kan göra gemensam sak:)
 

Silenos

Medlem
Enklare bordeaux går fint att dricka ungt. Man behandlar den som ett bistrovin och dricker den lätt kyld utan krusiduller; som en beaujolais ungefär. De mer ambitiösa vinerna är något helt annat. Ung cru classe är i min smak helt ointressant, på gränsen till äckligt. Just hur gamla de behöver vara beror ju mycket på årgången såklart. Själv letar jag gärna rätt på de halvdana årgångarna när det kommer till de mer namnkunniga slotten. Priset blir rimligare, plus att man slipper sitta och ruva på flaskorna själv så särskilt länge. För att dricka nu, så tycker jag t.ex. Pichon-Baron 04 är i runda slängar tre ggr. så god som Palmer 05.

Nej, nu fick man ju upp suget... Jag får gräva fram min sista Magdelaine 01 tror jag...
 
Trådskapare
M

Mouton

Enklare bordeaux går fint att dricka ungt. Man behandlar den som ett bistrovin och dricker den lätt kyld utan krusiduller; som en beaujolais ungefär. De mer ambitiösa vinerna är något helt annat. Ung cru classe är i min smak helt ointressant, på gränsen till äckligt. Just hur gamla de behöver vara beror ju mycket på årgången såklart. Själv letar jag gärna rätt på de halvdana årgångarna när det kommer till de mer namnkunniga slotten. Priset blir rimligare, plus att man slipper sitta och ruva på flaskorna själv så särskilt länge. För att dricka nu, så tycker jag t.ex. Pichon-Baron 04 är i runda slängar tre ggr. så god som Palmer 05.

Nej, nu fick man ju upp suget... Jag får gräva fram min sista Magdelaine 01 tror jag...
Ja där ser man, för mig är alla från -02 och framåt, alldeles för tokunga. Och igentligen allt, om man får genilisera från -83 och framåt
 

Silenos

Medlem
Ja där ser man, för mig är alla från -02 och framåt, alldeles för tokunga. Och igentligen allt, om man får genilisera från -83 och framåt

Oavsett slott, strand eller årgång? Så en flaska d'Issan från 84 t.ex., det är för ungt? Den åsikten får nog anses som ganska extrem, oavsett hur långt åt gout anglais ens smak lutar...

Magdelaine smakar för övrigt utmärkt...
 
Toppen