Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nästa trip till Champagne

Har nu bokat delar av min nästa resa till Champagne. Besök är bokat hos Tattainger, Billecart Salmon, Krug, Diebolt-Vallois, Paul Dethune och Pol Roger. Har ett ganska luftigt program med bara ett besök på FM och ett på EM men har två "öppna" slottar.

Ska jag åka runt och bara knacka på eller ska man trycka in ett eller två besök till. Är det någon sam varit ner nyligen och har en lista på roliga odlare som man bara måste till. Har ju varit hos en hel del men funderar på sådana som Tarlant om det går att ordna.

Idéer tas tacksamt emot
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Jag kommer ihåg att byn där Tarlant ligger är lika charmig som den är svår att stava till. Bynamnet består av en massa vokaler o ett fåtal konsonanter, kommer inte ihåg vad den hette men det är lätt att kolla upp antar jag.
Vi besökte aldrig Tarlant men såg att de hade öppet för besök utan tidsbokning om du bara vill svänga förbi, Bonnaire funkar likadant o är väldigt trevliga.
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

I tillägg till de bokade besöken så tänkte jag göra en del spontanbesök. Har följande lista på potentiella besök om man är i närheten och har tid över. Har lämnat en del plats för dessa besök i tidsplaneringen och tänkte höra om det är några andra man borde lägga till på listan.

Tips mottages tacksamt

Tarlant, Oeuilly
David Leclapart, Trepail
Agrapart, Avize
José Michel & Fils, Moussy
Pierre Moncuit, Le Mesnil
Marie Ledru, Ambonnay
Vilmart, Rilly la Montagne
Fallet-Prévostat, Avize
Vouette et Sorbee , Buxieres sur Arce
Laherte Fréres, Chavot
Cedric Bouchard, Celles-sur-Ource
Sugot Feneuil, Cramant
Ulysse Collin, Congy
Larmandier-Bernier, Vertus
Andre Jaquart, Le Mesnil
Michel Arnould et Fils, Verzenay
Thierry Perrion, Verzenay
De Sousa , Avize
 

chambertin

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
I tillägg till de bokade besöken så tänkte jag göra en del spontanbesök. Har följande lista på potentiella besök om man är i närheten och har tid över. Har lämnat en del plats för dessa besök i tidsplaneringen och tänkte höra om det är några andra man borde lägga till på listan.

Tips mottages tacksamt

Tarlant, Oeuilly
David Leclapart, Trepail
Agrapart, Avize
José Michel & Fils, Moussy
Pierre Moncuit, Le Mesnil
Marie Ledru, Ambonnay
Vilmart, Rilly la Montagne
Fallet-Prévostat, Avize
Vouette et Sorbee , Buxieres sur Arce
Laherte Fréres, Chavot
Cedric Bouchard, Celles-sur-Ource
Sugot Feneuil, Cramant
Ulysse Collin, Congy
Larmandier-Bernier, Vertus
Andre Jaquart, Le Mesnil
Michel Arnould et Fils, Verzenay
Thierry Perrion, Verzenay
De Sousa , Avize
Vore himla kul om du kom in på Vouette et Sorbee. Har hört att dom inte tar emot besök.

Om du är så långt söderut som i Celles-sur-Ource så kan detta vara några intressanta odlare:

Serge Mathieu, Avirey-Lingey
Laurent, Celles-sur Ource
Paul Dangin, Celles-sur Ource
Jacques Lassaigne , Montgueux

Franska tidningen l'Express hade en artikel med odlare i Aube som dom också rekommenderade (artiklen var från 2006 så priserna och årgångarna är kanske lite off):
http://www.lexpress.fr/styles/saveurs/v ... 2.html?p=2

Jacques Lassaigne, 10300 Montgueux, 03-25-74-84-83, www.montgueux.com.

Bertrand Gautherot, Buxières-sur-Arce, 03-25-38-79-73

Fleury, 10250 Courteron, 03-25-38-20-28, www.champagne-fleury.fr.

Olivier Horiot, 10340 Les Riceys, 03-25-29-32-16. champagne. horiot@libertysurf.fr.

Denis Velut, 10300 Montgueux, champ.velut@wanadoo.fr, 03-25-74-83-31.

Serge Mathieu, 10340 Avirey-Lingey, www.champagne-serge-mathieu.fr, 03-25-29-32-58.

Didier Doué, 10300 Montgueux, 03-25-79-44-33.

Louise Brison, 10360 Noé-les-Mallets, www.louise-brison.fr, 03-25-29-66-62.

Vincent Couche, 10110 Buxeuil, 03-25-38-53-96, champagne.couche@wanadoo.fr.

Philippe Fays, 10110 Celles-sur-Ource, 03-25-38-51-47, champ. philippefays@wanadoo.fr.

Michel Furdyna, 10110 Celles-sur-Ource, champagne.furdyna@wanadoo.fr, 03-25-38-54-20.

Dany Fevre, 10110 Ville-sur-Arce, 03-25-38-76-63, champagne.fevre@wanadoo.fr.

Thierry Massin, 10110 Ville-sur-Arce, 03-25-38-74-01.

Drappier, 10200 Urville, 03-25-27-40-15, www.champagne-drappier.com.

Devaux, 10110 Bar-sur-Seine, 03-25-38-30-65, info@champagne-devaux.fr.

Moutard Père et Fils, 10110 Buxeuil, 03-25-38-50-76, www.champagne-moutard.fr.

Ha det gôtt på resan !
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

F-n chambertin nu får jag stanna minst en vecka till ;D

Stort tack för alla addresser. Blir att kolla upp dessa. Vad gäller Vouette et Sorbee så har jag hört detsamma. Får väl prova att ringa. Sätter mig inte i bilen och kör ner bara för att titta på deras hus ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
I tillägg till de bokade besöken så tänkte jag göra en del spontanbesök.
Har följande lista på potentiella besök om man är i närheten och har tid över.
Har lämnat en del plats för dessa besök i tidsplaneringen och tänkte höra
om det är några andra man borde lägga till på listan.

Tips mottages tacksamt

Tarlant, Oeuilly
David Leclapart, Trepail
Agrapart, Avize
José Michel & Fils, Moussy
Pierre Moncuit, Le Mesnil
Marie Ledru, Ambonnay
Vilmart, Rilly la Montagne
Fallet-Prévostat, Avize
Vouette et Sorbee , Buxieres sur Arce
Laherte Fréres, Chavot
Cedric Bouchard, Celles-sur-Ource
Sugot Feneuil, Cramant
Ulysse Collin, Congy
Larmandier-Bernier, Vertus
Andre Jaquart, Le Mesnil
Michel Arnould et Fils, Verzenay
Thierry Perrion, Verzenay
De Sousa , Avize

Vi alla förväntar oss naturligtvis en utförlig rapport
från samtliga hus som du besöker.
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Per Stade skrev:
Vi alla förväntar oss naturligtvis en utförlig rapport
från samtliga hus som du besöker.
Absolut, Vi får införa Twitter på forumet så kan ni följa mig i realtid ;D
 

La Cloche

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Tack!

Vi har bilat runt i Champagne 4-5 gånger nu och en företrädelsevis cote de blancs. Andra gången vi var där sprang vi på den lilla odlaren som gör fantastiska Champagner. Liten odlare, bra kvalitet, bara att knacka på dörren så öppnar förhoppningsvis Denis. han pratar bra engelska så det är enkelt att kommunicera. Såg nu på hans hemsida att Parker varit där och provat, samtliga cuveer ligger på 90 poäng och uppåt. För sin Grand Vintage tar han 30€

Du kan alltid hälsa från killen i Sverige som tog in 24 flaskor i december, han kommer säkert ihåg mig. Vi kommer att besöka honom i år igen i början av Juli, då blir det en veckas hårt arbete i Champagne
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

La Cloche skrev:
Tack!

Vi har bilat runt i Champagne 4-5 gånger nu och en företrädelsevis cote de blancs. Andra gången vi var där sprang vi på den lilla odlaren som gör fantastiska Champagner. Liten odlare, bra kvalitet, bara att knacka på dörren så öppnar förhoppningsvis Denis. han pratar bra engelska så det är enkelt att kommunicera. Såg nu på hans hemsida att Parker varit där och provat, samtliga cuveer ligger på 90 poäng och uppåt. För sin Grand Vintage tar han 30€

Du kan alltid hälsa från killen i Sverige som tog in 24 flaskor i december, han kommer säkert ihåg mig. Vi kommer att besöka honom i år igen i början av Juli, då blir det en veckas hårt arbete i Champagne
Kul med en champagnefrände, det finns inte så många här på forumet :D Ska definitivt försöka komma förbi om vi har lite tid över.

En helt annan fråga till forumet, vet någon addressen till Fallet-Prévostat. Det lilla jag har druckit har varit bra men de är verkligen hemliga. Har inte lyckats lokalisera dem förutom att de kommer från Avize.
 
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
Kul med en champagnefrände, det finns inte så många här på forumet :D Ska definitivt försöka komma förbi om vi har lite tid över.

En helt annan fråga till forumet, vet någon addressen till Fallet-Prévostat. Det lilla jag har druckit har varit bra men de är verkligen hemliga. Har inte lyckats lokalisera dem förutom att de kommer från Avize.

De är förvisso hemliga - men enligt den här sidan så heter vinmakaren (RM) bakom Fallet-Prevostat Michel Fallet:
http://bertrand.marouze.perso.neuf.fr/t ... ess/?p=154

Och om det stämmer så verkar han hålla hus i Charly-sur-marne - men det kan naturligtvis vara en annan odlare med samma namn:
http://www.vinogusto.com/fr/adresse/961 ... let-michel

:)
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

NonPlusUltra skrev:
De är förvisso hemliga - men enligt den här sidan så heter vinmakaren (RM) bakom Fallet-Prevostat Michel Fallet:
http://bertrand.marouze.perso.neuf.fr/t ... ess/?p=154

Och om det stämmer så verkar han hålla hus i Charly-sur-marne - men det kan naturligtvis vara en annan odlare med samma namn:
http://www.vinogusto.com/fr/adresse/961 ... let-michel

:)
Hmm, du kanske har rätt. Vet inte om man orkar åka dit och leta direkt. En del grundforskning krävs nog.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
Kul med en champagnefrände, det finns inte så många här på forumet :D Ska definitivt försöka komma förbi om vi har lite tid över.

En helt annan fråga till forumet, vet någon addressen till Fallet-Prévostat. Det lilla jag har druckit har varit bra men de är verkligen hemliga. Har inte lyckats lokalisera dem förutom att de kommer från Avize.

Mitt emot kyrkan, liten handskriven lapp med namnet på stor trädörr, talar bara franska, har ofta knappt ngt att sälja. Clouet gick i lära här. Fantastiska champagner. Köpte en del av dem för ngr år sedan. Pyntade €27 för 76:eek:r.

Twitter - hittade två med ditt namn, om du nu menade du kör på egennamnet. Tycker det vore riktigt skoj att följa dina tweets från resan!! Men vem av de två är du??
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Bubblaren skrev:
Mitt emot kyrkan, liten handskriven lapp med namnet på stor trädörr, talar bara franska, har ofta knappt ngt att sälja. Clouet gick i lära här. Fantastiska champagner. Köpte en del av dem för ngr år sedan. Pyntade €27 för 76:eek:r.

Twitter - hittade två med ditt namn, om du nu menade du kör på egennamnet. Tycker det vore riktigt skoj att följa dina tweets från resan!! Men vem av de två är du??
Tack. Åker nog förbi. Alltid kul med den typen av hus. Vad gäller twitter så är mitt namn shorepower1. Vänta dig inga storverk
 
Toppen