Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nästa trip till Champagne

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
Tack. Åker nog förbi. Alltid kul med den typen av hus. Vad gäller twitter så är mitt namn shorepower1. Vänta dig inga storverk
Så lite så.

Söker på shorepower1 men får ingen träff, ingen mening å följa dig eftersom du inte ens syns :)
 

chambertin

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
En helt annan fråga till forumet, vet någon addressen till Fallet-Prévostat. Det lilla jag har druckit har varit bra men de är verkligen hemliga. Har inte lyckats lokalisera dem förutom att de kommer från Avize.
Enligt han som importerar i Belgien så är det här:
Michel Fallet
56 Rue Pasteur
Avize, 51190
Phone: +33 326575197
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Hemma nu efter en riktigt bra resa till Champagne. Denna gång med bil så det tog lite tid ner men om man vill ta hem lite champagne blir ju allt så mycket lättare med bil.

Som vanligt så är producenter och odlare generösa med att ta emot besök. Undantaget som bekräftar regeln är Perrier-Joüet. Detta storslagna??? hus tar inte emot besök utan hänvisar till allmän visning på Mumm. Om ett hus inte är intresserad av ett besök är ju ok men att be intresserade att gå på en visning hos ett annat hus är ju ganska skrattretande.

Nu tog ju Pol Roger , Krug, Diebolt-Vallois, Billecart-Salmon, Paul Dethune och Taittinger emot oss på bokade besök så champagne visade sig trots allt från sin bästa sida. Spontanbesök blev det få av då veckan kanske var dåligt vald, verkar som att många var bortresta. De som fick besök och var hemma var Michel Arnould och Vilmart. Flera hus knackades på men nästa gång blir der nog mer odlare bokade.

Ska skriva lite mer sedan men druckits har det gjort, allt från CdM till lite 88or via viner som FdP 04, Winston 99, Billecart-Salmon Grande Cuvée 1998 (sista årgången detta vin produceras :'( ) etc etc. Köpt ett gäng flaskor som Henriot Enchanteleurs 1995,1996 magnum, Agrapart, Diebolt FdP Non Dose 2004, Vilmart Couer de Cuvee 2002. Haft en del riktigt bra resturangbesök kombinerat med McDonalds när man kom in i det resturangfattiga E4 stråket i Sverige.

Kort sagt, en väldigt trevlig vecka, nu får man börja planera höstens resa.

Ska också passa på att tacka för all hjälp här på forumet,
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Här är en adresslista om någon vill ha på de som jag listade. Tillsammans med Chambertins lista en bra start för en resa i Champagne

Marie-Noëlle Ledru,
5, place de la Croix
51150 Ambonnay
+33 326570926

Agrapart
57, Avenue Jean Jaurès -
51190 AVIZE
+33 3 26 57 51 38

Fallet-Prévostat
Michel Fallet
56 Rue Pasteur
Avize, 51190
Phone: +33 326575197

De Sousa & Fils
12, place Léon Bourgeois
51190 Avize
+33 3 26 57 53 29

Varnier-Fanniere
23, rempart du Midi
51190 Avize
+33 3 26575336

Vouette et Sorbee
8 Rue Vaux
10110 Buxières-sur-Arce
+33 9 79 70 32 70

Cedric Bouchard
13 rue du vivier
10110 Celles-sur-Ource
+33 3 25 29 69 78.

Laherte Fréres
3, rue des Jardins
51530 Chavot
+33 326543209

Ulysse Collin
21 Rue Vignerons
51270 Congy
+33 3 26 52 46

Sugot Feneuil
40 Impasse Mairie.
Cramant, 51530.
+33 326575354

Jacquesson & Fils
68, rue du Colonel Fabien,
51200 Dizy,
+33 3 26 55 68 11

Pierre Moncuit
11, rue Persault Maheu,
51190 Le Mesnil-sur-Oger
+33 3 26 57 52 65

Andre Jaquart
23, rue des Zalieux,
51190 Mesnil-sur-Oger,
+33 3 26 57 52 29

José Michel & Fils
14, rue Prelot
F-51530 Moussy
+33 3 26540469

Tarlant
Rue de la Coopérative.
51480 Oeuilly
+33 3 26 58 30 60

Vilmart
Rue des Graviéres.
51500 Rilly-la-Montagne
+33 3 26034001

David Leclapart
10 Rue Mairie
513 80 Trepail
+33 326570701

Larmandier-Bernier
19, avenue du Général de Gaulle
VERTUS
+33 3 26 52 13 24

Michel Arnould et Fils
28, rue de Mailly
51360 Verzenay
+33 326 494006

Thierry Perrion
24 rue Chanzy
51360 Verzenay
+33 326 49 89 80
Mobile: +33 609 44 02 75

CHAMPAGNE TAITTINGER
9, Place Saint-Nicaise
51100 REIMS
Tél.: 03.26.85.45.35

Pol Roger
3 rue Henri de Large
51200 Epernay
+33 3 26 59 58 00

Diebolt-Vallois,
84 Rue neuve
51530 Cramant
+33 3-26-57-54-92

Krug
5 rue Coquebert
51100 Reims
+33 (0) 3 26 84 44 20

Billecart- Salmon
40 Rue Carnot,
51160 Mareuil-sur-Ay
+33-326526022

Legras & Haas
7 Grande Rue
51530 Chouilly
+33 326549290

Paul Dethune
2, rue du Moulin
51150 Ambonnay
+33 3 26 57 01 88
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

CH skrev:
Sparar man verkligen tid om man kör efter din GPS i champagne? Ryktet säger något helt annat.
Nja, det vet jag inte, men å andra sidan, du är ju aldrig nere i champagne så adresserna är väl av mindre intresse för dig 8)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Du gav adressen till farbror Sugot Feneuil - säljer han verkligen ngt numera, det är ju ett par år sedan han sålde sina odlingar (tror det var 2005 eller 2006)?
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Bubblaren skrev:
Du gav adressen till farbror Sugot Feneuil - säljer han verkligen ngt numera, det är ju ett par år sedan han sålde sina odlingar (tror det var 2005 eller 2006)?

Jag var aldrig där. Han kan kanske ha flaskor kvar om han skördade 2005/2006 men som sagt kom aldrig förbi


sirlongfellow skrev:
Tack för tipset, var där i lördags och köpte 2 flaskor... ;D
Kul, du får du ge lite synpunkter, jag hade mindre tur med mina spontanbesök.
Hur länge var du i Champagne och var bodde ni? Var en hel del svenskar var man än kom
 
SV: Nästa trip till Champagne

Drack en flaska VARNIER-FANNIERE Grand Vintage 2004 igår. ;D

Vi besökte först Versailles slottet och bodde på Pullman hotelet som låg nära slottet.
Mycket bra hotel.
Sedan gick resan mot Reims via VARNIER-FANNIERE(men då var ingen hemma...)
I Reims bodde vi 2 nätter på Mercure Reims Cathédrale, som var bra hotel.
Vi besökte Veuve Clicquot(min sambo hade som "krav",hon var där -90).
Sedan blev det ett spontanbesök på MUMM...
Vi käkade på La Lorraine( har för mig att det var någon som tipsade här på forumet om restaurangen ???)
Sedan gick resan mot Epernay via "vinvägen" som herr Juhlin har i sin bok...

Det blev ett stopp på Mailly och en flaska inköpt.
Sedan blev det ett besök igen hos VARNIER-FANNIERE för andra gången, den som öppnade dörren var nog hans mor...
Hon kunde ingen engelska, min franska är ytterst begränsad.
Men jag lyckades köpa 2 flaskor ;D

I Epernay bodde vi på IBIS, rent och fint hotel mitt i cenrum
men jag bor nog inte där igen.
Hotel var ok men det var ganska lyhört...
Även besök hos MOET....
På kvällen åt vi hos http://www.la-cave-a-champagne.com/
Trevligt ställe men boka bord innan...
Många fick vända i dörren pga av det var fullt.

Det var en¨"turistresa" efter som det var första gången som jag var där.
Det var bara kul att få uppleva landskapet och miljön,för att nästa gång kunna prova lite mer nästa gång ;)
(efter som vi flög så kunde vi inte ta så många flaskor... :( )

Vi hittade även Circuit de Reims-Gueux http://sv.wikipedia.org/wiki/Circuit_de_Reims-Gueux
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

sirlongfellow skrev:
Drack en flaska VARNIER-FANNIERE Grand Vintage 2004 igår. ;D

Vi besökte först Versailles slottet och bodde på Pullman hotelet som låg nära slottet.
Mycket bra hotel.
Sedan gick resan mot Reims via VARNIER-FANNIERE(men då var ingen hemma...)
I Reims bodde vi 2 nätter på Mercure Reims Cathédrale, som var bra hotel.
Vi besökte Veuve Clicquot(min sambo hade som "krav",hon var där -90).
Sedan blev det ett spontanbesök på MUMM...
Vi käkade på La Lorraine( har för mig att det var någon som tipsade här på forumet om restaurangen ???)
Sedan gick resan mot Epernay via "vinvägen" som herr Juhlin har i sin bok...

Det blev ett stopp på Mailly och en flaska inköpt.
Sedan blev det ett besök igen hos VARNIER-FANNIERE för andra gången, den som öppnade dörren var nog hans mor...
Hon kunde ingen engelska, min franska är ytterst begränsad.
Men jag lyckades köpa 2 flaskor ;D

I Epernay bodde vi på IBIS, rent och fint hotel mitt i cenrum
men jag bor nog inte där igen.
Hotel var ok men det var ganska lyhört...
Även besök hos MOET....
På kvällen åt vi hos http://www.la-cave-a-champagne.com/
Trevligt ställe men boka bord innan...
Många fick vända i dörren pga av det var fullt.

Det var en¨"turistresa" efter som det var första gången som jag var där.
Det var bara kul att få uppleva landskapet och miljön,för att nästa gång kunna prova lite mer nästa gång ;)
(efter som vi flög så kunde vi inte ta så många flaskor... :( )

Vi hittade även Circuit de Reims-Gueux http://sv.wikipedia.org/wiki/Circuit_de_Reims-Gueux

Tack. Du har samma känsla som jag, bil eller flyg. Man vill ta med sig mer. Nu var du ju på en odlare men nästa gång så boka upp ett antal. Det är lättare på odlare om du inte har kontakter.

Hur såg den gamla formula 1-banan ut? Tittade på Google Earth men där vär det bara en åker.
 

novis

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Många bra tips på odlare och hus här!
Har en långhelg i Champagne planerad nu till helgen (14-16/10), men som vanligt går tiden för fort - jag har inte hunnit med att planera fredag em och söndag som är fria. Jag vet "you got your priorities screwed up" ligger nära till hands...

Brukar det gå att knacka dörr på söndagar eller är allt stängt på vilodagen?
Får väl ta och ringa/maila lite och boka ett par besök med kort varsel. Har ni några speciella rekommendationer om jag ska försöka hinna med en tre-fyra stycken? Siktar inte på prestigehusen, även om något av dem kanske kommer med i planerna.

Vi flyger ner och hyr en bil, så transport på plats är inga problem. Vi ser det som en introduktion i ämnet! ;)
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Tror att söndagen är rätt svår. I princip alla odlare är stängda och jag tror de flesta hus. Planera picknick istället. Åk och drick lite skumpa i en vingård om vädret är rätt, vandra i Reims eller åk bara champagnerutten och ta in på någon skön resturang.

Det är vad jag skulle göra

Lycka till med resan
 

novis

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Här hemma är det regn och 6 grader. I helgen upplevde vi solen och 18 grader i omgivningarna kring Reims och Epernay. Skönt att komma hem? Njae...

I fredags flög vi till Paris, hyrde en bil och styrde mot champagne. Inga besök förbokade, i stället blev det höftskott med hjälp av odlar/hus-listorna i denna tråden.

Första stoppet blev Tarlant i Oeuilly. Stort gästmottagningsrum som låg helt öde. Mmen vad gör det? Mer uppmärksamhet åt oss. Provsmakning och dragning av champagnens grunder av guiden. Köpte med oss av deras Brut Prestige Millesime 1998.

Innan avfärd hade vi försökt boka Varnier-Fanniere i Avize, men de skulle inte vara hemma, och mycket riktigt såg huset rätt öde ut när vi körde förbi. Istället stannade vi efter att ha snurrat ett tag hos Michel Gonet, också det i Avize.

Hos Gonet var provsmakningen lite mera avslappnad än hos Tarlant. Här var det ingen påkostad gästmottagning utan ett rum bredvid kontoret där folk sprang förbi. Efter att damen som tog emot oss hällt upp första glaset kom herr Michel Gonet själv och satte sig ner och guidade oss genom vinerna och domderade personalen att hämta nya flaskor som skulle smakas av. Engagerad och trevlig herre. Vi började med deras icke årgångs Blanc de Blancs Grand cru och gick uppåt i skalan. Vi fastnade för deras Cuvée Prestige 2002 men den visade sig vara slut när vi skulle handla. Istället fick vi med oss av 2001:an och den enklare BdB GC innan vi styrde mot hotellet i Reims.

På lördagen åkte vi med en liten grupp på en i förväg planerad rundresa till tre olika hus: Henry de Vaugency, Bonnet-Ponson och Pommery (för kontrastens skull).

Hos Vaguency gick vi igenom tillverkningsprocessen och kikade på anläggningen innan provsmakningen. Intressant här var att de inte fryser flaskhalsarna innan degorgeringen. Istället var det "täppa till med tummen när bottensatsen åkt ut"-metoden som praktiserades. Klart att får man öva en stund ska väl det gå fint. Friska, aningen kärva viner. Kom upp ur källaren både med Cuvée Louis Millésimé (Grand Cru) 2002 och en lite enklare non vintage, "Cuvée Sélection".

Bonnet-Ponson var lite större än Vaugency och hade dessutom rödvin från andra regioner i sitt sortiment, men vi fokuserade på det mousserande. Dock var vi inte jätteimponerade av vinerna men köpte ändå med oss av hans cuvée med 100% Pinot Noir för att smaka hemma då den inte ingick i provningen. Vi får skylla på att smaklökarna var kontaminerade efter en utsökt långlunch på Hostellerie du Mont Aime.

Om Pommery kan sägas mycket. Vi var mest förundrade över den totala kommersialiseringen. Källaren var otroligt imponerande även om vi bara var i en liten del av de 18 km långa gångarna. med totalt 23 000 000 flaskor. Tyvärr, tycker vi, förstördes besöket av de envisa konstutställningarna med ljus och framför allt ljud som fanns precis överallt. Pommery kan vi köpa hemma så här blev inget handlat.

Lördagen avslutades på "la table Anna". Mycket bra, rekommenderas!

På söndagen åkte vi runt och kikade lite i omgivningarna. Bland annat besökte vi Hautvillers därmed Dom Perignons kloster. Här pallade vi druvor, Chardonnay och Pinor Noir, från Moet & Chandons vinrader. Gott.

Innan vi körde tillbaka till flyget i Paris hittade vi en öppen vinbutik och gick loss på lite annan champagne vi druckit på luncher och middagar. Väskorna vi checkade in vägde 19,7 respektive 20,3 kg. Maxvikt var 20kg. Svenskt lagom tycker jag. Kläderna åkte i handbagaget för att inte slösa vikt.

Champagne gav mersmak och vi kommer tillbaka. Snarare förr än senare.
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Tack "novis". Alltid kul med en reseberättelse och suget på att åka ner infann sig snabbt igen. Håller med dig om de stora husen, det är oftast en helt annan typ av besök,naturligtvis beroende på vem man får träffa. Alltid kul att träffa vinmakaren direkt, oavsett om det är en odlare eller hos en större producent.

Har provat väldigt få av de du besökte så tack för en genomgång

Hoppas du hänger kvar på forumet :)
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Jag och min bror med respektive ska ta med mor och far på en överraskningsresa till Champagne i maj så nu ska det planeras besök, planerandet är en stor del av nöjet men det vore korkat att inte utnyttja den kunskap som finns här :)
Vi kommer att åka till Pol Roger men det är det enda besök vi planerar att göra hos de kända husen och även om vi har bestämt oss för en del odlare vi vill besöka finns det säkert plats i schemat för fler besök.
En odlare jag velat besöka men som inte kunde (ville?) ta emot senast jag var i Champagne är Cazals, är det någon som varit där?
De gånger jag druckit viner från Cazals (Carte d’Or och Clos Cazals) har jag tyckt att de varit riktigt bra men jag vill ju att det ska vara ett trevligt besök också så omdömen om Cazals, liksom tips i övrigt, tar jag tacksamt emot!
 
Toppen