Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nästa trip till Champagne

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nästa trip till Champagne

Segolas skrev:
Jag och min bror med respektive ska ta med mor och far på en överraskningsresa till Champagne i maj så nu ska det planeras besök, planerandet är en stor del av nöjet men det vore korkat att inte utnyttja den kunskap som finns här :)
Vi kommer att åka till Pol Roger men det är det enda besök vi planerar att göra hos de kända husen och även om vi har bestämt oss för en del odlare vi vill besöka finns det säkert plats i schemat för fler besök.
En odlare jag velat besöka men som inte kunde (ville?) ta emot senast jag var i Champagne är Cazals, är det någon som varit där?
De gånger jag druckit viner från Cazals (Carte d’Or och Clos Cazals) har jag tyckt att de varit riktigt bra men jag vill ju att det ska vara ett trevligt besök också så omdömen om Cazals, liksom tips i övrigt, tar jag tacksamt emot!
Har varit där, aldrig fått intrycket att man behöver boka! extra trevligt är dock om ni kan få besöka den gamla damens fantastiska hus i Oger där man fortfarande har en del av tillverkningen det är också här som Clos de Cazals ligger. Lite Veckorevyn info. Dottern Delphine är gift med Oliver Bonville och hennes farfar uppfann giropaletten :D
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

magnum skrev:
Har varit där, aldrig fått intrycket att man behöver boka! extra trevligt är dock om ni kan få besöka den gamla damens fantastiska hus i Oger där man fortfarande har en del av tillverkningen det är också här som Clos de Cazals ligger. Lite Veckorevyn info. Dottern Delphine är gift med Oliver Bonville och hennes farfar uppfann giropaletten :D
När jag var i Champagne för ett par år sen kontaktade jag Cazals innan resan men de kunde inte ta emot, vi var bara på snabbvisit o inte särskilt flexibla så ingen skugga över dem.
Tack för tipset och infon ;D
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

shorepower skrev:
Tyvärr, Finns de Cazals ens representerade i Sverige längre?

Vilka mer än Pol Roger kommer du besöka?
Jag tror inte de finns representerade i Sverige. De enda gångerna jag druckit vin från dem är på olika restauranger i Frankrike men som sagt, de gånger jag druckit Cazals har det varit väldigt positivt.
Schemat är inte bestämt än, det är en del viljor att få ihop.
Förutom Pol Roger har vi spikat Bonnaire i Cramant, Pierson Whitaker i Avize och Stephane Herbert i Rilly-la-Montagne. Jag har varit hos alla tre tidigare så något eller några nya ställen är mitt "krav"
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Segolas skrev:
Jag tror inte de finns representerade i Sverige. De enda gångerna jag druckit vin från dem är på olika restauranger i Frankrike men som sagt, de gånger jag druckit Cazals har det varit väldigt positivt.
Schemat är inte bestämt än, det är en del viljor att få ihop.
Förutom Pol Roger har vi spikat Bonnaire i Cramant, Pierson Whitaker i Avize och Stephane Herbert i Rilly-la-Montagne. Jag har varit hos alla tre tidigare så något eller några nya ställen är mitt "krav"

Finns ju en del att välja mellan :)

Ingen av de ni valt (förutom Pol Roger då) är ju "uppenbara" val. Vad söker ni?
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Det är just eftersom det finns så himla mycket som personliga erfarenheter känns så viktigt :)
Jag tror man skulle kunna ha utbyte av massor med odlare men vi kommer ha begränsat med tid och vill undvika tråkiga, oengagerade besök. Jag skulle tex mycket väl kunnat kontakta Guy Charelmagne men har för mig att du uttryckligen varnat för honom vid nåt tillfälle...
Resan är framför allt för min mor som fyller 70 snart. Jag o min bror skyller i alla fall på det för att få chansen att ta bilen ner till Champagne o fylla på förråden, de övriga flyger fram o tillbaka för att inte stjäla värdefullt bilutrymme... Vi kommer att sammanstråla i Chablis på en onsdag o sen är vi där knappt en dag innan vi kör norrut mot Champagne vid torsdag lunch o redan på lördagen är det dags att lämna Champagne.
Min mor pratar flytande franska så när vi har henne med oss begränsas vi inte av språker hos de vi besöker och det som lockar är inet de stora husen, att vi besöker Pol Roger är för att vi ändå vill besöka ett känt hus och Pol Roger gör viner vi verkligen gillar.

Så för att sluta babbla o svara på din fråga... Vi söker framför allt mindre producenter vars viner man inte enkelt får tag på hemma. Vi vill besöka producenter som gärna tar emot, som tycker det är roligt att få besök så att det blir en smula mer personligt än att lösa biljett hos Moet. Jag har besökt kanske ett tiotal odlare i Champagne men med tanke på hur många det finns har jag säkert missat en jäkla massa guldkorn.
Min erfarenhet är att det finns många odlare som gör riktigt, riktigt bra årgångschampagner för sisådär 25Euro och vi har en stor bil att fylla :)
 

CH

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Chambertin har ju kontakt med en del kul odlare. Kolla om inte han kan hjälpa dig med några besök.
 

ruso

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Säg till om ni kommer in på Pol Roger. Det sägs att de inte tar emot besökare alls.
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Pol Roger är redan bokat så det verkar inte stämma, hur bra ett besök är hos dem får jag dock återkomma om
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

Segolas skrev:
Pol Roger är redan bokat så det verkar inte stämma, hur bra ett besök är hos dem får jag dock återkomma om
Som jag skrev tidigare i tråden, jag var hos Pol Roger så det går absolut att besöka dem. Jag vet ingen producent i Champagne som inte tar emot besök. Tricket är ju att ha rätt person som bokar åt dig.


Märkte att jag inte uppdaterat som lovat med besök. Jag tycker att besöket hos Pol Roger var OK. Nu har jag ju haft förmånen att få en del riktiga VIP besök och Pol Roger var väl mitt emellan. Lite stor grupp med bland annat en idiot som tog med sig sina barn vilka sprang runt och skrek, drog i flaskor etc, till guidens glädje. De flesta på besöket var väl bevandrade i Champagne så mycket av grunddiskussionen skippades men det var fortfarande lite av att vandra och titta i källare. Det är ju ok när man gör det med vinmakaren som tar med sig lite flaskor till provning men att se lite fler gångar är väl så där upphetsande.

Vi följde dock upp med en provning i trädgården av Pol Roger där vi fick prova bland annat två årgångar av Winston och en ganska kunnig kille som dök upp för provning. Bra stämmning och ett intresse för oss som konsumenter av Pol Rogers viner lyfte besöket på slutet.

Edit, I tillägg drack vi Pol Roger Rosé, sådär och 1999 BdB
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Till min stora förskräckelse ser jag idag att huset jag tänkt boka i höst i Bouzy är uppbokat 1 aug-31 dec! Har skickat fråga till Gites de France för att höra om de vet något. Låter osannolikt det är bokat så lång tid.

Magnum,
har du möjligen mejladress till madam som hyr ut huset vi bott i? Så kan jag mejla (på franska) och fråga henne direkt?

Men - om det inte går att bo där - är det någon som har tips på hus för ca 10 pers med stort kök i lämplig by i Champagne?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Bubblaren skrev:
Till min stora förskräckelse ser jag idag att huset jag tänkt boka i höst i Bouzy är uppbokat 1 aug-31 dec! Har skickat fråga till Gites de France för att höra om de vet något. Låter osannolikt det är bokat så lång tid.

Magnum,
har du möjligen mejladress till madam som hyr ut huset vi bott i? Så kan jag mejla (på franska) och fråga henne direkt?

Men - om det inte går att bo där - är det någon som har tips på hus för ca 10 pers med stort kök i lämplig by i Champagne?

Fick svar idag
The gîte 238 is closes from septembre until decembre. This is for the owner.
regards

GITES DE FRANCE et CLEVACANCES MARNE


Bedrövligt, det omkullkastar mina planar grymt mkt. Tanken var att hyra de 2 husen intill varandra och ha tillgång till stort kök och kunna bjuda in till högtidsdag som skall firas.
 

bmf

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Hej!
Jag håller på och planerar vår första resa till Champagne. Vi kommer att vara borta en långhelg och funderar på att utgå från Epernay de första 2 dagarna och sedan göra Reims med omnäjd den sista dagen. Är det någon som har tips på bra auberge eller liknande att bo på ute bland vingårdarna. Gärna något där man kan boka halvpension. Jag har läst om några hotell i Epernay och Reims här på Finewines men är det någon som har tips på fler. Det behöver inte vara något lyxigt utan allt vi begär är rent och fräscht samt tak över huvudet.

Jag funderar på att boka in några besök hemifrån och sedan droppa in på ställen där det är möjligt. Hur många besök kan man boka in per dag och ända ha lite luft? Har ni några tips på odlare där det går att knacka på och få prova?

Tacksam för svar
/Robert
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nästa trip till Champagne

bmf skrev:
Hej!
Jag håller på och planerar vår första resa till Champagne. Vi kommer att vara borta en långhelg och funderar på att utgå från Epernay de första 2 dagarna och sedan göra Reims med omnäjd den sista dagen. Är det någon som har tips på bra auberge eller liknande att bo på ute bland vingårdarna. Gärna något där man kan boka halvpension. Jag har läst om några hotell i Epernay och Reims här på Finewines men är det någon som har tips på fler. Det behöver inte vara något lyxigt utan allt vi begär är rent och fräscht samt tak över huvudet.

Jag funderar på att boka in några besök hemifrån och sedan droppa in på ställen där det är möjligt. Hur många besök kan man boka in per dag och ända ha lite luft? Har ni några tips på odlare där det går att knacka på och få prova?

Tacksam för svar
/Robert
www.champagne-guy-charbaut.com Denna ligger i Mareuil sur Ay, helt ok bra pris och du kan boka frukost och middag. Dom själva tillverkar Champagne nästa dörr ligger Marc Hebrart, mittimot Philipponnat......
 

bmf

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Tack för tipset. Fick precis svar från Mme Charbaut att det fanns plats. Har bokat in en natt där och en hos Les Barbotines (Paul Clouet), sedan blir det en natt på något hotell i Epernay och sista natten i Reims.

Hos Clouet gick det inte att boka middag, är det någon som har tips på något ställe att äta middag på runt Bouzy?

Mvh
/Robert
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nästa trip till Champagne

bmf skrev:
Tack för tipset. Fick precis svar från Mme Charbaut att det fanns plats. Har bokat in en natt där och en hos Les Barbotines (Paul Clouet), sedan blir det en natt på något hotell i Epernay och sista natten i Reims.

Hos Clouet gick det inte att boka middag, är det någon som har tips på något ställe att äta middag på runt Bouzy?

Mvh
/Robert
Det som ligger närmaste är La Touraine Champenoise i Tour sur Marne. Hotell i Epernay, Le Clos Raymi (Selosse svärmor) bra frukost, fullt av charm! eller Berceaux. Reims, Best Western Paix
 

bmf

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Hej!

Tänkte ge en kort resumé av vår långhelg i Champagne.
Eftersom det var vårt första besök i Champagne hade jag försökt hitta intressanta producenter som täckte in olika stilar och en större del av Champagne. Jag hade bokat alla besök och boenden innan avförd. Fokus var främst inriktat på mindre odlare och sedan ett besök hos något större hus i Reims eller Epernay.

Anlände under onsdagskvällen med flyg till Charles du Gaules och tog en hyrbil till Epernay där vi bodde på Ibis. Hotellet motsvarade ungefär förväntningarna dvs inga alls men det funkade då vi bara skulle sova en natt. Vi hann med ett glas champagne i baren.

Jag hade försök boka besök hos Pol Roger i Epernay men det gick inte då dom tydligen inte tog emot besök. Vi började i varje fall med ett mycket bra besök hos Henri Giraud i Ay. Giraud gör PN dominerade champagner som är mycket smeksamma och goda. Dom har tagit patent på en speciell flaska som används till sina prestigechampagner, Code Noir. Vi fick provsmaka 5 champagner och en ratafia. Vi fick husets historia och deras champagner beskrivna för oss men tyvärr inget besök i källarna. Vad jag försod så använder dom ek för lagring som kommer från egen skog. Kan inte vara så vanligt i Champagne. Köpte med 2 flaskor Hommage.

Efter besöket tog vi en tur runt Ay och kollade in Bollinger VVF vingård och Deutz hus. Körde vidare till Hautvillers för att besöka Champagnes vagga och sedan in till Epernay för lunch och mera champagne. Vi åkte sedan vidare ner söderut genom Cramant, Avize, etc för att landa i Le Mesnil-sur-Oger och ett besök hos Pierre Moncuit. Tyvärr pratade var guide endast franska och då jag förstår en hel del franska men har svårare att uttrycka mig så blev diskussionen rätt bristfällig. Fick i vilket fall som helst prova 4 champagner där alla var mycket goda men -04:an stack ut och 3 flaskor fick följa med hem. Cuvée Nicole Moncuit -02 var sluståld och nästa årgång blir, om jag förstod det rätt, -06 med släpp i september. Vi försökte sedan få besöka Lanouis muséum med sista turen för dagen hade gått så vi passade på att prova 4 av deras champagner i stället. Helt ok men inget som jag känner behov att dricka igen.

Från Mesnil åkte vi till Marueil-sur-Ay där vi bokat boende hos Guy Charbaut. Boendet var rätt mysigt och familjärt och Guy verkar vara en mycket vänlig själ. Vi hade bokat deras middagsebjudande som visade sig vara en 5 rätters. Maten var rätt rustik och helt OK. Fick prova både deras Brut och Rosé till middagen där både Guy och hans mor var med. Kul att sitta och diskutera med en champagnebonde över en middag. Lite senare under middagen plockade Guy fram en -00 som var 2 snäpp upp från deras övriga champagner. Alla var lättdruckna och rätt enkla.

Fredagen startade med ett besök hos De Sousa i Avize där vi blev otroligt bra mottagna av dottern i huset vars namn jag helt missade. Ett underbart familjeföretag där vi hann med att träffa hela familjen under vårt besök. Vi startade med en tur i källarna och fick se ekfaten, dom har tydligen börjat byta ut faten och köper numera in från en producent i Champagne istället för Bourgogne. Kan nämna att det kommer bli 2017 flaskor av Cuvée de Caudalie Rosé -11. Allt är mycket hantverksmässigt dock med en sprillans ny etiketteringsmaskin. Fortfarande etiketteras prestigechampagnerna Caudalie Millesieme och Rosé för hand och levereras i separata eklådor. De Sousa kör biodynamiskt och siktar på att bli certifierade under nästa år. Vi fick prova 7 olika champagner och 2 flaskor Brut Reserve och en Caudalie Rosé fick följa med hem. Alla champagner kan rekommenderas och har en underbar lysande färg. Sedan blev det ett mycket snabbt stopp hos Varniere Fanniere där vi hann med att prova 2 champagner och köpa 3 flaskor St Denis. Även dessa champagner imponerade och jag hade gärna tagit ett längre stopp här men Denis skulle bort och vi blev försenade från De Sousa.

Efter en picknick i Mutigny reste vi vidare mot Bouzy där vi hade bokat besök hos Bernard Tornay vilken hade en nybyggd anläggning i utkanten av Bouzy. Vi provade 6 eller 7 champagner där alla var mycket syradrivna och matkrävande. Eleganta för att vara från Bouzy men egentligen inget som varken jag eller min fru gick igång på helt. Försökte få köpa med mig en Extra Brut men den var slut så det fick bli en Brut Reserve. Vi tillbringade kvällen och natten hos Paul Clouets Les Barbotines. Väldigt trevligt och mysigt ställe med 5 rum. Kan verkligen rekommenderas, det verkar vara populärt bland svenskar då 4 andra svenska sällskap också bodde där. Även här fick vi prova champagne där vi provade tillsammans med ett gäng britter. Vi började med Bonnarie Bdb och 2 enklare Paul Clouet. Alla bra men inte märkvärdiga. Efter detta gick britterna och vår guide frågade om vi ville prova lite bättre champagner. Såklart tackade vi ja och fick prova Clouets -04 och Prestige vilket är en blandning av -99 och -00. Tydligen ansåg guiden att britterna har för enkel smak så hon tyckte det var bortkastat att bjuda på de bättre champagnerna. Vi köpte med oss 2 flaskor av Prestigen som var riktigt god, kostade 28 eller 29 euro har jag för mig.

Lördagen började vi med ett besök hos Thierry Perrion i Verzenay. Thierry är gift med svenska Jessica som är en mycket trevlig kvinna och guidade oss mycket bra. Jag kan verkligen rekommendera ett besök. Producerar endast 10000 flaskor (endast Grand cru) och säljer resten av druvorna till storhusen. Vi fick prova Tradition vilket är en väldigt rund och fyllig standardchampagne. Otroligt bra för 14,50 euro. Vi köpte med oss 3 Tradition, 3 Cuvée Prestige och en Cuvée Maurice. Cuvée Maurice görs endast i 500 flaskor och görs av de äldsta plantorna i Verzenay och är en specialklon av Pinot Noir som kallas Pierron-klonen efter Thierrys farfar (?) som tagit fram denna klon. Förövrigt säljs 95 % av produktionen till Sverige. En liten rolig anekdot är att jag innan resan försökt boka besök hos David Leclapart men inte lyckats då hans mejl inte funkade. Jessica pratade om att dom varit på middag kvällen innan hos Thierrys kusin vilken visade sig vara David. När dom fick höra att vi försökt få besöka David ringde Thierry dit och kollade om vi kunde komma förbi. Tyvärr skulle han vara ute på odlingarna hela dagen och kunde inte ta emot besök. Nu har jag i varje fall hanf fungerande mejladress för kommande champagneresor.

Efter detta besök tog vi Champagnevägen till Reims och hade för avsikt att göra ett besök hos Taittanger men vi skulle få vänta 1 timme på nästa engelska tur så vi hoppade över detta. Strosade i stället runt i Reims och drack lite champagne vid katedralen. Middagen intogs på Brasserie Flo där dom hade riktigt bra mat och champagne till anständiga priser. Blev en Pommery -04 till maten som var rätt god men tyvärr med lite kort eftersmak.

Söndagen var en resdag. Summa sumarum en härlig resa med flera mycket bra besök som gett mersmak.

/Robert
 

Caviste

Leverantör
Vilken resa Robert! Ni verkar ha gjort ett gott förarbete vilket är mycket viktigt för att få till det bra. Tack för att du tog dig tid att dela med dig av denna berättelse!
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

bmf skrev:
Efter en picknick i Mutigny reste vi vidare mot Bouzy där vi hade bokat besök hos Bernard Tornay vilken hade en nybyggd anläggning i utkanten av Bouzy. Vi provade 6 eller 7 champagner där alla var mycket syradrivna och matkrävande. Eleganta för att vara från Bouzy men egentligen inget som varken jag eller min fru gick igång på helt. Försökte få köpa med mig en Extra Brut men den var slut så det fick bli en Brut Reserve.

Kul att du tog dig tid att skriva om er resa!
Vi var också hos Tornay nyligen men jag tyckte de hade bra viner, köpte med mig en låda av deras 2002 hem. Där fick jag dessutom testa Bouzy rouge för första gången och det kan jag vara utan framdeles...

Konstigt det där med Pol Roger... Vi var där nu i maj och det var inga problem alls, deras rundtur/provning tog tom så lång tid att vi fick problem med resten av schemat...
 
Toppen