Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nästa webblansering

Trådskapare
P

Pontus

Medlem
SV: Nästa webblansering

Tack, jag har sett den listan. Men det måste väl för 17 släppas en drös viner till i det släppet?
 
SV: Nästa webblansering

Pontus, Systembolaget levererar inte listor över webblanseringar till skribenter eller andra. Vi har varit på dem ett antal gånger men då 99.99% av alla journalister , bloggare och andra som får listorna endast är intresserade av viner som de får prova och säljs i större mängder så tror jag inte det är en prioritet att lösa det. Vi får helt enkelt köra den manuella lösningen för webblanseringar, tyvärr

För andra släpp publicerar jag listorna direkt när de är tillgängliga
 
Trådskapare
P

Pontus

Medlem
SV: Nästa webblansering

Det märkliga med just webblanseringarna är väl att man får reda på listan endast sju dagar före lansering. Undrar hur SB har tänkt att man ska planera sina inköp av exklusiva viner? ::)
 

sunqan

Vinös
Planera? "nej, den är slut. Men vi har den här härligt bärga röda pinon för 89:-" är väl mer deras affärsidé

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

kayaker

Cyklist
SV: Re: Nästa webblansering

sunqan skrev:
Planera? "nej, den är slut. Men vi har den här härligt bärga röda pinon för 89:-" är väl mer deras affärsidé
Affärsidé? De behöver inte ha någon affärsidé! De har monopol!
 

Silenos

Medlem
SV: Nästa webblansering

Att det finns 2006:eek:r ifrån DRC med i släppet fick mig att fundera. Jag trodde inte firman höll lager av äldre årgångar (förutom till privatbiblioteket såklart) och om de nu gör det, vilket det verkar som, varför släpper de 06:eek:r nu? Det är ju knappast så att de är "drickklara". Dessutom så är priset direkt ifrån producenten klart lägre än marknadspris, så det kan inte heller vara fråga om någon slags manöver för att kunna ta ut högre priser. Att Vinunic skulle vänta 4 år med lanseringen verkar också konstigt. Märkligt...är det någon som vet hur det ligger till?
 
SV: Nästa webblansering

Silenos skrev:
Att det finns 2006:eek:r ifrån DRC med i släppet fick mig att fundera. Jag trodde inte firman höll lager av äldre årgångar (förutom till privatbiblioteket såklart) och om de nu gör det, vilket det verkar som, varför släpper de 06:eek:r nu? Det är ju knappast så att de är "drickklara". Dessutom så är priset direkt ifrån producenten klart lägre än marknadspris, så det kan inte heller vara fråga om någon slags manöver för att kunna ta ut högre priser. Att Vinunic skulle vänta 4 år med lanseringen verkar också konstigt. Märkligt...är det någon som vet hur det ligger till?

Ryktet säger att det är lite mer drivkraftiga personer på SB som har pratat direkt med DRC. Detta då tilldelningen i princip försvann från SB i och med i år.

Finns ju en del rätt kompetenta och intresserade personer på SB trots allt, även om de inte är i majoritet
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nästa webblansering

Silenos skrev:
Att det finns 2006:eek:r ifrån DRC med i släppet fick mig att fundera.... Dessutom så är priset direkt ifrån producenten klart lägre än marknadspris, så det kan inte heller vara fråga om någon slags manöver för att kunna ta ut högre priser.

Det ser ut att vara exakt samma priser för 2006:eek:rna som 2009:eek:rna kostade för några månader sedan, vilket jag antar är en aning högre än 2006:eek:rna kostade när de först släpptes. För om jag minns rätt så släpptes 2006:eek:rna via SB, kraftigt försenade, men däremot inte 2007 och 2008.
 

Silenos

Medlem
SV: Nästa webblansering

Anders Landström skrev:
Ryktet säger att det är lite mer drivkraftiga personer på SB som har pratat direkt med DRC

Ah ok, tack för svaret.

vintomas skrev:
Det ser ut att vara exakt samma priser för 2006:eek:rna som 2009:eek:rna kostade för några månader sedan, vilket jag antar är en aning högre än 2006:eek:rna kostade när de först släpptes. För om jag minns rätt så släpptes 2006:eek:rna via SB, kraftigt försenade, men däremot inte 2007 och 2008.

Jo, stämmer det så har nog priserna höjts. Men vad jag syftade på var att det inte verkar som om firman spelar det bordelaisiska spelat med att strypa utbudet för att hålla priserna uppe (som OPEC ungefär). Men vad vet jag, det kanske de gör.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nästa webblansering

Silenos skrev:
Men vad jag syftade på var att det inte verkar som om firman spelar det bordelaisiska spelat med att strypa utbudet för att hålla priserna uppe (som OPEC ungefär). Men vad vet jag, det kanske de gör.

Nej, det gör de knappast, och troligen inte någon annan välkänd i Bourgogne heller. Men helt tomt är det inte i källaren efter den första allokeringen.

I Bordeaux finns det mycket riktigt de som behåller mer än de säljer vid första släpp, och jag har hört rykten om de som har lagrat undan så mycket flaskor under flera årgångar att de har behövt bygga nya lagringslokaler.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nästa webblansering

Anders Landström skrev:
Ryktet säger att det är lite mer drivkraftiga personer på SB som har pratat direkt med DRC.

Enligt en mycket tillförlitlig källa på Viunic (som står som leverantör av vinerna) är detta viner som de sålde till Systembolaget för tre år sedan, och inte några nylevererade viner. Av någon anledning som Vinunic inte känner till har 1-4 flaskor av resp. DRC-vin i årgången 2006 blivit liggande kvar i depålagret även efter att Systembolaget först sålde 2006:eek:rna för ca två år sedan. Måste vara mycket trevligt att höra för de som inte fick någon tilldelning då... :) Det verkar således vara SB:s beslut att sälja dem till samma pris som 2009:eek:rna, snarare än till ursprungligt 2006-pris eller nuvarande marknadspris.
 

perpro

Medlem
SV: Nästa webblansering

vintomas skrev:
... liggande kvar i depålagret även efter att Systembolaget först sålde 2006:eek:rna ...

Det är även Richebourg 2005, 2000 och 1999. Snålt med kvot på Janasse (3 flaskor, totalt 300 resp 360fl)
 
Toppen