Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nästa webblansering

Silenos

Medlem
SV: Nästa webblansering

vintomas skrev:
Enligt en mycket tillförlitlig källa på Viunic (som står som leverantör av vinerna) är detta viner som de sålde till Systembolaget för tre år sedan, och inte några nylevererade viner. Av någon anledning som Vinunic inte känner till har 1-4 flaskor av resp. DRC-vin i årgången 2006 blivit liggande kvar i depålagret även efter att Systembolaget först sålde 2006:eek:rna för ca två år sedan. Måste vara mycket trevligt att höra för de som inte fick någon tilldelning då... :) Det verkar således vara SB:s beslut att sälja dem till samma pris som 2009:eek:rna, snarare än till ursprungligt 2006-pris eller nuvarande marknadspris.
Ja nu när det finns saldon på systembolagets hemsida så ser det verkligen märkligt ut. Ett gäng artiklar består endast av enstaka flaskor. Men då vet man varför, tack för infon!
 

perpro

Medlem
SV: Nästa webblansering

Jag tänkte ändå ge mig på en La Tâche, men de fem flaskorna försvann snabbare än snabbt. Fan, scriptar ni eller?? Och kör med parallella användarnamn? Det var ju någon här som fick fler Bessards än kvoten. Även den missade jag. Skit.

Men det är kanske lika bra det. Jag köpte ett nytt hur förra veckan, och vinbudgeten blir betydligt mer begränsad ett tag nu. Fick även mina Janasse som jag hade tänkt från början.
 

Keen

slan
SV: Nästa webblansering

perpro skrev:
Jag tänkte ändå ge mig på en La Tâche, men de fem flaskorna försvann snabbare än snabbt. Fan, scriptar ni eller?? Och kör med parallella användarnamn? Det var ju någon här som fick fler Bessards än kvoten. Även den missade jag. Skit.

Men det är kanske lika bra det. Jag köpte ett nytt hur förra veckan, och vinbudgeten blir betydligt mer begränsad ett tag nu. Fick även mina Janasse som jag hade tänkt från början.


Jag hade tänkt försöka på den också, men besinnade mig och tog två William Fevre istället. Borde gå om man börjar attackklicka några sekunder innan 10 och fortsättet tills det blir grönt. Eller köra nåt script, men det ligger lite över min nivå.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nästa webblansering

perpro skrev:
Jag tänkte ändå ge mig på en La Tâche, men de fem flaskorna försvann snabbare än snabbt. Fan, scriptar ni eller?? Och kör med parallella användarnamn?

Även utan bulvankonton tror jag det finns betydligt fler än fem personer som vill köpa La Tâche... Systembolagets gamla tilldelning borde väl ha varit någonstans mellan 50 och 100 flaskor, och de gick väl på inte alltför många sekunder när de införde principen om bokning i butik från kl 10.00, vilket är krångligare än att sitta hemma eller på jobbet.

Om det nu - som du antar - är finewines.se-läsare som köpt flaskorna (och inte bara korrupta spekulanter) förutsätter jag att alla de där singelflaskorna - Richebourg 1999, Romanée-Conti 2006 o.s.v. - dyker upp på nästa vinferno. ::)
 

KimHartman

Medlem
SV: Nästa webblansering

Attackklicka kanske vore något att testa nästa släpp.. Verkar för övrigt ha varit lite väl snål kvot på Janasserna.
 

perpro

Medlem
SV: Nästa webblansering

KimHartman skrev:
Attackklicka kanske vore något att testa nästa släpp.. Verkar för övrigt ha varit lite väl snål kvot på Janasserna.

Ja, såg också det. 2009orna släpptes väl inte i webblansering alls. Blir det över så kommer de väl i vanliga beställningssortimentet eller vinkällarbutikerna om ett par veckor va?
 

KimHartman

Medlem
SV: Nästa webblansering

Nej, noll-niorna släpptes i vinkällarbutikerna och via vanlig e-beställning. Tror det var ungefär samma kvantiteter. Säljer inte tiorna slut innan måndag så säljs de senare via webben/vinkällarbutikerna.
 

kayaker

Cyklist
SV: Nästa webblansering

Ingen uppenbar rusning på Domaine Taupenot-Merme Mazoyères-Chambertin Grand Cru 2010 heller trots följande omdömen:
Deft wood frames a nose that is reasonably similar to that of the Charmes but here there is a more obvious sauvage character. This is also impressively broad-scaled with an overt muscularity to the almost painfully intense flavors yet somewhat surprisingly, they are no more structured. The underlying sense of tension is palpable and this exceptionally powerful wine culminates in a palate saturating finish of genuinely monumental length. In sum, this is a more dramatic wine than the Charmes but even so, it's not clear which one that time will favor. If you can find them and have the patience, I would suggest buying both as they should be sensational in due time.
Score: 93-95 (Allen Meadows)
The 2010 Mazoyères-Chambertin boasts a haunting, impossibly elegant bouquet. Hints of dark cherry, espresso, licorice and spice develop in the glass, adding considerable depth but no weight whatsoever. The Mazoyères remains light on its feet and impeccably refined. Sweet, candied notes resonate on the finish. Ultimately the Mazoyères is all about textural finesse, and there is no shortage of that here.
Score: 94-96 (Antonio Galloni)

Priset verkar vara i nivå med marknadspriset i Europa.
 

Silenos

Medlem
SV: Nästa webblansering

kayaker skrev:
Ingen uppenbar rusning på Domaine Taupenot-Merme Mazoyères-Chambertin Grand Cru 2010 heller trots följande omdömen:
Priset verkar vara i nivå med marknadspriset i Europa.

Det verkar vara mer appellation och producent som styr efterfrågan i regionen än enskilda poängsättningar. Bindestreckschambertin finns det ju också massvis med rimligt prissatta versioner att köpa och Mazoyères går ju inte heller för att vara någon av de bättre av dem. Dock så ska firman ha all heder för att de inte häller druvorna i Charmesbaljan utan skiljer cuvéerna åt och det verkar ju onekligen som om plätten kan skapa fina viner. Jag har själv varit nyfiken på Taupenot-Merme men jag tror jag börjar med något billigare.

Köpte du några flaskor?
 

kayaker

Cyklist
SV: Nästa webblansering

Jag bokade två flaskor. Fredrik Horn kommenterade det på Twitter och tyckte det var ett bra köp. :)
 

Silenos

Medlem
SV: Nästa webblansering

vintomas skrev:
Nåja, knapadel är ju också adel, och det finns ett bindestreck i Chambertin-Clos de Bèze också... :D

Ja fast det är ju en chambertinbindestreckare, det är något heeelt annat :D

kayaker skrev:
Jag är en snäll man. Jag kan ta alla dina Bindestreckschambertin så du inte behöver dricka dem.

Grand cru, oavsett inofficiell status på vingården, är knappast nån stapelvara här hemma. Ge mig ett byvin ifrån Savigny och jag är nöjd. Det motsäger dock inte att det då och då kan vara kul att korka upp något med en högre klassifiering. För några veckor sedan blev det en Mazis (JM Guillon, 2010), den kostade mig 84€ och smakade förövrigt utmärkt. Vad jag vill få fram är att en Mazoyères för tusen kronor kanske inte är nåt som konsumenterna springer benen av sig för. Det finns, som tur är för oss drinkare, ett ganska rikligt och rimligt prissatt utbud av chamberinsatelliter.

Uttrycket var inte menat att vara förminskande, utan bara ett snabbt och smidigt samlingsnamn, ni förstod ju alla vad jag menade. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Nästa webblansering

Silenos skrev:
Vad jag vill få fram är att en Mazoyères för tusen kronor kanske inte är nåt som konsumenterna springer benen av sig för.
Samtidigt så finns det ju rätt gott om betydligt mindre intressanta viner som de springer benen av sig för, och många viner de betalar alldeles för mycket för i ett internationellt perspektiv.
Här får man kombinationen av en bra producent, en bra appellation och en fantastisk årgång till priset av en Svenssonbläcka på krogen. ;)
 

Silenos

Medlem
SV: Nästa webblansering

kayaker skrev:
Samtidigt så finns det ju rätt gott om betydligt mindre intressanta viner som de springer benen av sig för, och många viner de betalar alldeles för mycket för i ett internationellt perspektiv.
Här får man kombinationen av en bra producent, en bra appellation och en fantastisk årgång till priset av en Svenssonbläcka på krogen. ;)

Absolut, funnes mer pengar och plats hade jag själv gärna haft några flaskor liggandes.
 
Toppen