Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nätvinhandlarnas branschorganisation

Peder

Medlem
Nu starar Nätvinhandlarnas branschorganisation och pressmeddelandet går att läsa på:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/winefinder_ab/pressrelease/view/vinhandlare-paa-naetet-moeter-utredning-med-branschorganisation-870738

Det blir en organisation som endast är öppen för de företag som har tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av vin. Man förbinder sig att följa svenska lagar och föreningens medlemskrav kring marknadsföring etc. och att fokus skall ligga på kvalitetsviner. Medlemmarna beräknas stå för cirka 0,7 procent av den totala vinförsäljningen i Sverige med ett värde av 140 MKR. Man hoppas även på att Systembolaget kommer i en förlängning ansluta sig eftersom man 2012 sällade sig till skaran av nätvinhandlare med hemleverans.

Helsingborgs Dagblad har skrivit om nyheten:

http://hd.se/ekonomi/2013/05/28/svenska-folket-kommer-inte-dricka/

Magnus Ericsson vinskribent på HD.se skriver även på sin vinblogg Uppkorkat om den nya organisationen:

http://hd.se/mat/uppkorkat/2013/05/28/nathandlarna-utmanar-monopolet-pa-allvar/
 

SUPRA

Bäst
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Får Systembolaget vara med?

Hur går deras test i Sollentuna? Fler än 20 som testat nu? ;D
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Får Systembolaget vara med?

Hur går deras test i Sollentuna? Fler än 20 som testat nu? ;D


– Vi räknar med att alla seriösa vinhandlare på nätet, inklusive Systembolaget, i en förlängning kommer att ansluta sig till Nätvinhandlarnas branschorganisation.

Man förbinder sig att följa svensk lag och att uppfylla föreningens medlemskrav vad gäller t ex hur man marknadsför sig, att man har fokus på kvalitetsviner


Ja enligt pressreleasen så räknar man även med att Systembolaget i en förlängning kommer ansluta sig. Läser man längre ner däremot i releasen så står det att föreningens medlemskrav är att man skall ha fokus på kvalitetsviner. Så jag vet inte om Systembolaget kan vara med i branschföreningen med det fokus man har på BIB-vin och tvivelaktiga varor.

Jag träffade däremot en kuf idag i mitt bostadsområde som som sa att allt som Systembolaget säljer är bra, annars skulle det inte få säljas där, så why not! :)
 
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Peder skrev:
Ja enligt pressreleasen så räknar man även med att Systembolaget i en förlängning kommer ansluta sig. Läser man längre ner däremot i releasen så står det att föreningens medlemskrav är att man skall ha fokus på kvalitetsviner. Så jag vet inte om Systembolaget kan vara med i branschföreningen med det fokus man har på BIB-vin och tvivelaktiga varor.

För det första, tycker att det är bra att man skapar en förening. Gemensamma regler kring hur man hanterar leveranser, ålderskontroll etc kommer att hjälpa till i debatten och öka trovärdigheten.

Att man har ett kvalitetskrav är än bättre men har det diskuterats vad som definerar kvalitetsviner? Är ju vad vi ska diskutera på finewines.se, men vad innebär det? Intressant fråga. I slutändan är ju en förening ur ett konsumentperspektiv endast intressant om den ökar utbud och kvalitet (sänkta priser hoppas vi ju pckså på men det kanske inte i allas intresse :) )
 

SUPRA

Bäst
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Om man börjar underifrån med begreppet kvalitet så är det ju bra om man följer de lagar och regler kring vintillverkning som finns, så att man inte tar några genvägar
som - utöver vad som får anses normalt - ger den som dricker några skador. Jag tänker på om någon skulle få för sig att blanda i häst ::) i vin och liknande, och det har ju historiskt förekommit (ja inte häst kanske).
Boxar och annat strunt får vi nog anse som en naturlig del i försäljningen.
 

Bar57

Medlem
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Nu har Sovjetski uttalat sig:

http://www.systembolaget.se/Press/Press ... ddelande9/

"- Systembolagets ensamrätt gör att vi spelar en nyckelroll för folkhälsan - inom ramen för den svenska alkoholpolitiken. I Sverige har vi kommit långt när det gäller att värna om hälsan och det finns positiva förändringar bland unga som skjuter fram alkoholdebuten och dricker mindre och mindre, säger Magdalena Gerger."

När ska bolaget sluta ta "cred" för folkhälsan (som förövrigt inte är så mycket att skryta om)? Anledning till att folk dricker mindre etc beror ju på att kulturen och samhället förändras i stort inte för att alkoholen endast säljs via dem. Hur kan dessa muppar fortfarande ha förtroende? Avgå!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Tolkar jag det rätt som att Systembolaget har invändningar mot den i grundlagen garanterade rätten att organisera sig?
 

Niklas J

Medlem
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Jimmy, fick lite samma undran samtidigt som jag inte förstår varför de inte stämmer Kommissionen och hävdar att Rosengren-domen är olaglig. Som jag ser det är Gergers lama försök till skrämsel enbart löjeväckande. Visa ni menar allvar! Gå till EU:s främsta och mest oberoende institution, EU-domstolen om ni nu redan glömt innebörden av Rosengren. Jag skrev mitt examensarbete om artikel 30-36 i Romfördraget och applicerade det på dåvarande Apoteksbolaget. Jag kilar gärna förbi Kungsträdgården om HK känner ett behov av uppdatering.

Folk och hälsa är något som naturligt ska eftersträvas av ett modernt lett samhälle. Men det behövs inte monopol för detta, blott koncessioner. Hur kan man välja att arbeta för en verksamhet som bedriver propaganda a la 70-talet? Antar att det är samma människor som tar jobb hos Philip Morris.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Snacka om tendentiöst skrivet - Sovjetbolaget gör alltmer skäl för sitt namn. Rena diktaturfasonerna att ha synpunkter på andras organisationsbildande, och lite halvt försöka låtsas att den fria rörligheten för varor inom EU inte finns.
 
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

För övrigt för jag och några andra en diskussion med Systembolaget på deras Facebooksida kring detta ämne. Det ligger under kommentarer och startar med en fråga från undertecknad
 

sunqan

Vinös
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Diskussion var lite starkt ord. Politiker svarar aldrig på en fråga om de inte har nåt att vinna på det.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

sunqan skrev:
Diskussion var lite starkt ord. Politiker svarar aldrig på en fråga om de inte har nåt att vinna på det.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Du har rätt. Men svaren är egentligen bra då de är så intetsägande
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Ju mer Systembolaget försöker försvara sig på deras egna Facebook sida ju mer plumpa och inmålade i ett hörn blir SB.

https://www.facebook.com/systembolaget/posts/10151467675131188?comment_id=26639498&offset=0&total_comments=20&ref=notif&notif_t=share_comment

Personligen tror jag att Systembolaget är livrädda och det är därför man har sett så mycket spionage från deras sida med registrerande av konton på vinklubbarnas hemsidor etc. Detta för att kunna spionera och se alla steg i orderhantering etc.

Jag förstår även rädslan eftersom hotet mot folkhälsan ligger främst i Systembolagets egna produkter som uppmanar till ett ökat drickande eftersom vinklubbarna säljer mycket ekologiska och biodynamiska produkter.

Idag blev även Herr. Anders Landström citerad på WowNews som skapare av Facebook-tråden.

http://www.wownews.se/tmp/articlep.php?a=10125
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Nätvinhandlarnas branschorganisation

Lars Torstensson gör en bra genomgång av både SB, nätvinhandlare och profitgalna vinimportörer.

Å andra sidan är det SB som, paradoxalt nog, inte bara förser missbruks- och skräpsegmentet med billiga varor utan också fortsätter bygga ut det och till och med har butiker med tydligt boxfokus därför ”att efterfrågan finns” Citat från Vinifierat.se

Hela inlägget finner man på:

http://vinifierat.se/2013/06/08/systembolaget-nathandlarna-profitgalna-importorer/
 
Toppen