Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nån som varit på Långbro Värdshus?

R.P

Medlem
Jag har alltid gillat Fredrik Eriksson, han har en skön attityd och är en riktigt duktig kock. Bra på både viner och mat, kul när han satt i tv4´s nyhetsmorgon och dissade "vinexperterna" i soffan, skön kille helt enkelt!

Hur är Långbro Värdshus, är det värt en omväg för att åka dit och äta? Vad tror/tycker ni?

www.langbrovardshus.se
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Alla som dissar vinexperter är i mina ögon, goda människor.

Dock har jag inget att komma med gällande värdshuset, förutom att jag kanske måste gräma mig över att vara ignorant.

Detta måste kollas upp!
 

The Pint

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Jag har bokat bord där till min födelsedag (påeldad av en vän som just köpt villa tre minuters gångväg därifrån). Lovar att återkomma med rapport om lite drygt en vecka. Jag kan ta en titt på vinlistan och se hur den ser ut, men det ingår nog inte i min budget att välja något extravagant den här gången tyvärr.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Vi ser fram mot en recension!

Ha en trevlig födelsedag!
 

The Pint

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Aiiit. Lite reflektioner.

Nu har man fyllt år igen, blivit lite äldre men inte särskilt mycket visare. Däremot hade jag och mina vänner en mycket trevlig kväll på Långbro Värdshus.

Jag måste säga att det är tummen upp, big time, faktiskt. Det är inte riktigt lyxkrog i service och anslag, men lokalen är väldigt trevlig och maten var riktigt, riktigt bra tyckte alla åtta i vårt sällskap (tillsammans testade vi ca fyra förrätter och fyra varmrätter). Själv åt jag en förrätt som bestod av fyra små assietter, varav tre (de på siklöja, sparris/lax och smörrebröd med matjessill) var riktigt bra medan den fjärde, med majskyckling, tomat och basilika faktiskt kändes lite beige.

Nu valde jag ju inte den här förrätten för att jag var mest sugen på den, utan för att jag var där med ett antal polare som tog in den i första hand för att kunna beställa starköl och ett paket med 4x2 cl snaps till. Egentligen borde jag tagit ett glas champagne och en tallrik kalixlöjrom, men vankas det snapsrace så vankas det snapsrace och det är svårt att inte kliva på det. Hur mycket "vinsnobb" man är, är man tyvärr minst lika mycket fullgubbe innerst inne.

Min varmrätt var en helt suverän halstrad råbiff med fransk bondsallad, pocherat ägg och dijonaise. Finfint ljummen rakt igenom. Vill minnas att den låg på en rödvinssås också, även om det inte står något på det på menyn.

Det enda man kan klaga på, om man hade varit på dåligt humör, är ett par mindre servicemissar, som att de som drack vitt vin fick sitta med tomt glas en liten stund vid ett par tillfällen (flaskan stod inte på bordet). Vi som drack rött delade på en flaska La Spinetta Barbera d'Asti Cà di Pian. Jag tyckte det var ett riktigt trevligt vin till just den här middagen.

Annars var vinlistan ingen orgie i stora viner och fantastiska årgångar. Det fanns en vit och en röd standardlista där de flesta vinerna gick att få på glas (det var kanske 10-15 viner på varje lista). Dessutom en röd lista med "godingar" i prisklassen 500-1500. Som sagt, inga märkvärdigheter - men alla möjligheter att få in en god flaska som passar till maten. Jag antar att det gäller att anpassa sig efter sin publik också. Det är ju ingen idé att stoltsera med en jätteladdning DRC-viner om man aldrig kommer att sälja dem.

I slutändan: Åtta personer åt förrätt och varmrätt. Jag tror att vi plockade in fyra snapspaket och sex personer drack öl till förrätten. Vi delade en flaska rött på fyra till varmrätten och dessutom plockades det in en flaska vitt till fiskätarna. Min gravida fru drack vatten. Totalt gick detta på 4 300 kronor, vilket kändes som ett klart överkomligt pris med tanke på kvaliteten på maten.

Jag skulle definitivt rekommendera ett besök för en inte alltför pretentiös kväll med god mat, god dryck och goda vänner.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Kul! Nu vet man lite mer. :) Priset var ju mer än överkomligt för totalt 8 personer, mycket bra. Hur var miljön där tycker du, mysigt ställe? Passar på att säga grattis i efterskott också! ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Skön beskrivning av en trevlig kväll!

Man behöver ju inte alltid gå ut och bränna ohemulska pengar på en köttbit och två flaskor vin. Det är de små sakerna som räknas och det kan vara en nog så stor upplevelse med, som du säger, skön råbiff och en pava schysst rött! Och assietter med nubbe och bärs ska inte förringas! Var sak har sin tid och ibland är det bärs och O.P tid oavsett vad alla rabiata vingalningar därute tycker!
 

Jos

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Sry för post i gammal tråd men jag åt där i våras och det var ett skämt.. Var där på en söndag och beställde Biff Ryberg och istället för "rare" oxfilé får jag genomstekt biff. Biff!? Dessutom hade de först mage att påstå att det var oxfilé för att sen ta tillbaka och säga att det var biff men att det "ska" vara det i Biff Rydberg. Typ hänvisade till namnet eller nått...

Kan man inte göra en schysst Biff Rydberg (typ förbannat enkelt) och ej heller använder oxfilé så är det i alla fall inget hak jag någonsin går till igen..
 

Elvis

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Biff i Biff Rydberg??? ???

Det påminner mig om en rolig historia som Jonas Wahlström (Skansenakvariet) berättade när han var sommarpratare. Tullen på Arlanda trodde att en bläckfisk var en fisk, och för att importera fiskar behöver man tillstånd (vilket däremot inte behövs för blötdjur). Det hjälpte föga att Jonas Wahlström drog en parallell och förklarade att en sjöhäst inte är en häst bara för att den heter så. ;D
 

Martin

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Elvis skrev:
Biff i Biff Rydberg??? ???

Det påminner mig om en rolig historia som Jonas Wahlström (Skansenakvariet) berättade när han var sommarpratare. Tullen på Arlanda trodde att en bläckfisk var en fisk, och för att importera fiskar behöver man tillstånd (vilket däremot inte behövs för blötdjur). Det hjälpte föga att Jonas Wahlström drog en parallell och förklarade att en sjöhäst inte är en häst bara för att den heter så. ;D

Och experten som tullen skulle kontakta för att reda ut detta - och inte fick tag i - inte var tillgänglig. Han var nämligen på Arlanda för att hämta en bläckfisk.
 

anders

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Elvis skrev:
Det påminner mig om en rolig historia som Jonas Wahlström (Skansenakvariet) berättade när han var sommarpratare. Tullen på Arlanda trodde att en bläckfisk var en fisk, och för att importera fiskar behöver man tillstånd (vilket däremot inte behövs för blötdjur). Det hjälpte föga att Jonas Wahlström drog en parallell och förklarade att en sjöhäst inte är en häst bara för att den heter så. ;D

Undrar om det var samma snubbe som jobbade i dörren på Anglais i lördags när Krug kom in med hjälp av "kontaktlinsen"...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

anders skrev:
Undrar om det var samma snubbe som jobbade i dörren på Anglais i lördags när Krug kom in med hjälp av "kontaktlinsen"...

Kontaktlinsen, min vän i tid och otid.

Måste detta spammas i ALLA trådar på forumet? Skäms på sig ingenjörn! :)
 

Pomerol

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Tråkigt att du inte blev nöjd på Långbro. Jag har ätit där en gång och var nöjd rakt igenom; mat, vin, service och pris. Men jag förstår att du blev irreterad...
 

Jos

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Jag kan iofs haft extrem otur men det där är ju verkligen sådant som man inte får göra på ett seriöst ställe. Och det dumma att de först menar på att det är oxfilé och sen inte.. och sen påstår att det ska vara biff i deras Rydberg..

Men å andra sidan är det ju kanske lite svårt att erkänna att Oxfilén tog slut och de fortsatte servera med biff istället. Att de gjorde en chansning som sen inte gick hem..
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Nån som varit på Långbro Värdshus?

Jos skrev:
Jag kan iofs haft extrem otur men det där är ju verkligen sådant som man inte får göra på ett seriöst ställe. Och det dumma att de först menar på att det är oxfilé och sen inte.. och sen påstår att det ska vara biff i deras Rydberg..

Men å andra sidan är det ju kanske lite svårt att erkänna att Oxfilén tog slut och de fortsatte servera med biff istället. Att de gjorde en chansning som sen inte gick hem..

Ok att man får biff istället för oxfilé på lokala pizzerian, det är smällen man får ta. Men att på en bättre restaurang bli behandlad sådär är ju katastrofalt.
 
Toppen