Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Napa valley - Carbernet Sauvignon

Dovberg

Medlem
Jag insåg till min förtvivlan att jag inte har ett enda vin från USA i min källare och min erfarenhet från detta land är mycket liten. Det jag har druckit har dock varit riktigt bra vilket nu motiverar att jag får lyfta blicken lite.

Finns det några här på forumet som kan tipsa om några viner från Napa Valley eller andra vinområden som kan vara intressanta? Är främst intresserad av Cabernet Sauvingon. Köper nästan bara från vårt "kära" Systembolag så det vore bra om vinerna finns där. Pris 300-500 kr flaskan. Vilka årgångar ska man hålla koll på?

Det är svårt att sätta fingret på vad jag söker men jag söker inga syltiga och alkoholstinna viner. Det får gärna vara mycket frukt och struktur men jag vill gärna att dem ska vara torra med god syra och tanniner.

Är mycket tacksam för svar.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Drack La Jota Howell mountain 2010 för någon månad sen.
Riktigt bra Napa och drickbar redan nu.
Ett billigare alternativ är Beringer Knights Valley 2010, har
iof bara testat 05 och 06 men bättre Napa för den pengen är
svårt att hitta.
 

gece

Man vänjer sig.
Beringer Knight's Valley är ganska pålitlig! Och är något så ovanligt som ett tips härifrån som ligger under budget :rolleyes:
 

merlotsmile

Medlem
Jag tipsar om 2007 Sodaro Cabernet Sauvignon Felicity Estate Winery (372 kr).

unnamed.jpg


2007 var enligt utsago en ganska klassisk Napa Valley årgång. Här finns en stor härlig rik frukt, mörka bär och kryddiga fat, rostade toner, fina, ej aggressiva tanniner (men mycket tanniner). Kommer från en sval del av Napa Valley, så man får bra tanningrepp ändå. Snyggt o prydligt vin. Det här var ett av vinerna vi provade på en Michel Jamais Master Class om Kalifornien i november. Kan drickas nu men även sparas. Jag gillade mycket och köpte en låda :)
 

Vino fino

Medlem
SB är knappast starka på Kalifornien och mycket av det som listas är bara teoretiskt sortiment. Bra Napa tar slut. Jämt.

Annars borde du vara redo med avtryckarknappen nästa gång Ridge Estate släpps. Bra valuta i den lite mer återhållna stilen, och lagringsdugligt. De stora drakarna (Mondavi, Beringer, m fl, t o m Gallo) leverar också bra grejor, faktiskt.

Jag kan tycka att du också någon gång borde betala lite extra för att prova något från Stag's Leap (distriktet alltså). Även om den fantastiska valutan sällan finns där så ger området en speciell dimension. Shafer (instegsvinet för knappa sexhundra då) och Clos du Val är två fina representanter, den första supermogen och den andra mer Bdx-lik.

Ladda ned Wine Spectators gratisapp för koll på årgångarna. Mycket kan man säga om WS... men årgångarna har de koll på.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Tack så mycket för bra svar!

Har sneglat på La jota så det får bli några flaskor av den. Beringer knight valley och sodaro ska också undersökas. Har druckit Clos du val chardonnay och var mycket imponerad. Ska hålla koll på ridge estate med. Kan vara bra att ha något större vin i källaren med.

Tusen tack
 

MD

Medlem
Viner som jag tycker levererar:

Shafer Hillside Select
Ridge Montebello
Dunn Howell Mountain
Bond
Harlan
Colgin
Verite
Forman
Dominus

Forman och Dominus borde nästan kunna passa in i priset som du vill kliva in på, övriga får kanske ses mer som en önskelista till tomten.

Napa + Cab är tyvärr kostsamt i många fall. Pinot och Syrah från Kalifornien kan vara fantastiskt prisvärt om man tittar på 300-600kr i Sverige, tyvärr är det ofta snabba och korta lanseringar på bolaget som erbjuds.

Även Charles Smith och K Vintners uppe i Washington gör viner värda att testa, ligger oftast runt 400-600kr.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Forman och Dominus borde nästan kunna passa in i priset som du vill kliva in på.
Dominus, när prisspannet anges som 300-500 kr??? Menar du andravinet Napanook i så fall? Den Dominus Estate som finns i BS ligger på 1650 kr! Priserna har gått upp sedan Parker gett dem högre poäng under senare år, har inte sett en Dominus under € 100 på rätt många år. (Är inte någon hejare på Napa Cab, men just Dominus från tidigt 2000-tal köpte jag några ströflaskor av när de fortfarande låg under € 100.)
 

MD

Medlem
Det var ju en skön prisökning... har nog aldrig betalt över 700-800kr. Då får den sorteras in bland övriga toppar med andra ord.
 

MD

Medlem
Ridge Estate cabernet är ju annars ett fullt godkänt vin som absolut inte kostar skjortan. Någon som testat 11an som finns på butik just nu?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kanske helt ute och cyklar eftersom det inte är SB, men kolla hos www.KKWine.de. Massor av kaliforniskt vin. Antingen hämtar du där eller kör hem.
Fick hem 2 lådor, 700 i transport. Ok per flaska tycker jag nog. En klar favorit för mig.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Kanske helt ute och cyklar eftersom det inte är SB, men kolla hos www.KKWine.de. Massor av kaliforniskt vin. Antingen hämtar du där eller kör hem.
Fick hem 2 lådor, 700 i transport. Ok per flaska tycker jag nog. En klar favorit för mig.
Ska absolut kolla upp det. Tack :)
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Jag beställde ett gäng av de flaskor ni rekommenderade och var bara tvungen att testa en flaska Beringer Knight valley igår. Riktigt bra och var precis detta som jag letade efter. Fruktig, inte för eldig eller syltig, härligt läskande syra med bra mineraler. För 200 kr var detta ett riktigt bra vin. Min sambo tyckte att det var ett av de bästa rödviner hon har druckit i närtid.

Åter igen, tusen tack för alla bra tips :)
 

Elvis

Medlem
Hmm, Knights Valley har jag inte druckit sedan jag flyttade till USA. Ser att 2012:an finns i min favoritvinbutik för 22 dollar...
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Är det någon här som kan förklara stilen på Shafer hillside select? Eldig eller balanserad? Återhållsam eller fruktig/rätt fram? Hur mycket tid behöver den i källaren? Stilren/polerad frukt eller mustig? Är rätt dyrt vin men priset är inte främmande för mig då många bourgogner kostar minst lika mycket eller mer. Värt pengarna att prova? Som sagt har mycket dålig koll på Napa och övriga Kalifornien.

Kanske du kan hjälpa mig @MD?
 
Toppen