Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NM 2010 i sommellerie avgjort

Två svenskar tar första och andra platsen i NM på Island.

1: Totte Steneby, Eriks Vinbar
2: Fredrik Horn, Operakällaren (fd PM & Vänner).

Har bara haft förmånen att träffa Totte som är en värdig vinnare. Stor respekt för hans kunskap trots hans späda ålder.
Bra champagnesmak har han också. Han får lära sig att inte stöta på döttrar när pappan är med dock. Stort grattis till båda. Kul att det blev svenskar (och stockholmare ;D ) i toppen

http://www.wownews.se/?a=7907
 

CH

Medlem
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Stort grattis till Totte & Fredrik och håller med om att det var osmakligt att stöta på dottern. Tror inte någon på detta forum skulle få för sig en så korkad ide.
 
Trådskapare
A
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

CH skrev:
Stort grattis till Totte & Fredrik och håller med om att det var osmakligt att stöta på dottern. Tror inte någon på detta forum skulle få för sig en så korkad ide.
Nä, det tror jag verkligen inte ::) . Men egentligen är det ju ok då Totte är både trevlig och kunnig vilket är svårt att säga om medlemmarna på forumet ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

CH skrev:
Stort grattis till Totte & Fredrik och håller med om att det var osmakligt att stöta på dottern. Tror inte någon på detta forum skulle få för sig en så korkad ide.

Självklart, men det finns alltid undantag. Minns specifikt en medlem, K****8, som satt i en av stadens barer och hårdraggade på en flicka som sedan visade sig vara en av barpersonalens sommararbetande döttrar.

Väldigt roligt!
 

CH

Medlem
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Jimmy Forsman skrev:
Självklart, men det finns alltid undantag. Minns specifikt en medlem, K****8, som satt i en av stadens barer och hårdraggade på en flicka som sedan visade sig vara en av barpersonalens sommararbetande döttrar.

Väldigt roligt!


Sedan har vi ju Keen som börjat studera igen bara för att rättfärdiga sin jakt på tonåringar.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

shorepower skrev:
Och återigen har tråden spårat ur

Sant, men vad mer finns det att göra än att hedra de som vunnit?

Diskussionsunderlaget är ju inte det största i detta ämne om man ska vara ärlig. Och tävlingssommelierie är, i mina ögon mätt, en ganska menlös sysselsättning. Ungefär som tävlingsskytte eller matlagning. Det handlar om att putsa detaljer ad infinitum. Visst, kunskapsbiten är imponerande, och hantverket. Men de praktiska applikationerna är tämligen begränsade. :)

Då är det ju mycket roligare att diskutera raggande. :)
 

Krug88

Medlem
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Jimmy Forsman skrev:
Självklart, men det finns alltid undantag. Minns specifikt en medlem, K****8, som satt i en av stadens barer och hårdraggade på en flicka som sedan visade sig vara en av barpersonalens sommararbetande döttrar.

Väldigt roligt!
Är det stället på Birger Jarlsgatan du syftar på?
Då över drev du rätt hårt just nu, dock så blev jag lite snopen när jag fick reda på att den andra som jobbade var pappan...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Krug88 skrev:
Är det stället på Birger Jarlsgatan du syftar på?
Då över drev du rätt hårt just nu, dock så blev jag lite snopen när jag fick reda på att den andra som jobbade var pappan...

Överdrev? Dina ögon lös och tungan hängde ut som på en varg som just sett en flock nyklippta lamm och tänkte "perfekt, nu slipper man få ull i munnen"...
 
Trådskapare
A
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Jimmy Forsman skrev:
Sant, men vad mer finns det att göra än att hedra de som vunnit?

Diskussionsunderlaget är ju inte det största i detta ämne om man ska vara ärlig. Och tävlingssommelierie är, i mina ögon mätt, en ganska menlös sysselsättning. Ungefär som tävlingsskytte eller matlagning. Det handlar om att putsa detaljer ad infinitum. Visst, kunskapsbiten är imponerande, och hantverket. Men de praktiska applikationerna är tämligen begränsade. :)

Då är det ju mycket roligare att diskutera raggande. :)
Du tänker på devisen, folk med smak. Sedan håller jag väl inte helt med, finns ju rätt många bedömningssporter och som vinintresserad så tycker jag det är kul att vi konstant har svenskar i toppen på många event. Men det är väl som pistolskytte (ingen bedömningssport dock) säkert kul att utöva men ett riktigt sömnpiller att titta på.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

shorepower skrev:
Du tänker på devisen, folk med smak. Sedan håller jag väl inte helt med, finns ju rätt många bedömningssporter och som vinintresserad så tycker jag det är kul att vi konstant har svenskar i toppen på många event. Men det är väl som pistolskytte (ingen bedömningssport dock) säkert kul att utöva men ett riktigt sömnpiller att titta på.

Klart att det är kul att Svenskar ligger i framkant i en (i brist på bättre ord) sport som traditionellt hör hemma i vinproducerande länder. Men som tidigare har sagts och analyserats så har vi ju faktiskt en teoretisk (om inte praktisk) fördel med vårt isolerade läge. Vi har inte den geografiska begränsning som ofta drabbar sommelierer från exempelvis Frankrike eller Italien då vi har tillgång till viner från i stort sett hela den vinproducerande världen (och ett antal länder Som Borde Veta Bättre Än Att Försöka). Vi har ingen nationell bias och är öppna att prova. Så har man intresset så har man en fördel där.

Men det är ju inte direkt någon spectator sport. Man kan väl kalla det någonting för de redan insatta, lite som kanin-agility. ;D

Missförstå mig rätt dock. Jag tycker att det är sjukt imponerande och ruskigt kul. Men problemet sommelerie möter är att det aldrig kommer att bli folkligt på samma sätt som matlagning är. Folk kan helt enkelt inte relatera till detta på samma sätt som de kan till matlagning exempelvis.
 

Krug88

Medlem
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Jimmy Forsman skrev:
Överdrev? Dina ögon lös och tungan hängde ut som på en varg som just sett en flock nyklippta lamm och tänkte "perfekt, nu slipper man få ull i munnen"...
Hahahaha.
Ok, det där kan nog stämma rätt bra.

Ull i munnen, vad fan...
 
Trådskapare
A
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Jimmy Forsman skrev:
Men det är ju inte direkt någon spectator sport. Man kan väl kalla det någonting för de redan insatta, lite som kanin-agility. ;D
Det är väl det vi sysslar med på det här forumet? Speciellt Krug88
 

Keen

slan
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

CH skrev:
Sedan har vi ju Keen som börjat studera igen bara för att rättfärdiga sin jakt på tonåringar.


Haha, det kanske inte ändamålet! Men man vore dum om man inte tog tillfället i akt, men jag står över de allra yngsta...


;D
 

CH

Medlem
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

Keen skrev:
Haha, det kanske inte ändamålet! Men man vore dum om man inte tog tillfället i akt, men jag står över de allra yngsta...


;D

Varför? du har ju aldrig haft någon karaktär tidigare och du lär ju knappast få en nu när du pluggar.
 

Bubblaren

Medlem
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

CH skrev:
Sedan har vi ju Keen som börjat studera igen bara för att rättfärdiga sin jakt på tonåringar.

Hmmrfff... även jag har börjat studera. Men bara 2 snubbar på kursen. Den ene råkade jag känna den andra har mössa på inomhus ::)
 
SV: NM 2010 i sommellerie avgjort

shorepower skrev:
Nä, det tror jag verkligen inte ::) . Men egentligen är det ju ok då Totte är både trevlig och kunnig vilket är svårt att säga om medlemmarna på forumet ;D

Ja precis... låter inte nämnde Totte som en tämligen exemplarisk svärson?? Ja, näst Julle då, han lär ju också vara singel... :)
 
Toppen