Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Noma

Tristanqx

Medlem
Har bokat bord på Noma i augusti.
Någon som tidigare ätit där?

Nu till frågan, Vad skall man välja för vin till en sådan smakresa?
Eller skall man chansa på deras vinpaket?

(Vi är 2 personer, så max 2 flaskor)
 

Magikern

Medlem
SV: Noma

Tristanqx skrev:
Har bokat bord på Noma i augusti.
Någon som tidigare ätit där?

Nu till frågan, Vad skall man välja för vin till en sådan smakresa?
Eller skall man chansa på deras vinpaket?

Jag hade specialbeställt alla viner i förväg om jag haft budgeten till det, tror de har rätt bra utbud. Det är en rätt bra tumregel att välja vinerna själv om man är kräsen. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Noma

Jag antar att ni tar avsmakningsmeny och då skulle jag hellre ta vinpaket i ett sällskap på två när maxsnittet är Vinferno - 2 per man. :p

Alternativt kan ni spana in en rolig flaska som passar till 2-3 rätter och sedan köra glas resten. Detta är en av anledningarna att det är roligare när man är några stycken och kan välja hela flaskor till alla rätter. Tala om detta, känner någon till om det finns det några bra restauranger med halvflaskor i listan?
 

Elvis

Medlem
SV: Noma

När jag och min fru äter avsmakningsmenyer tar vi i regel in en flaska champagne till de första rätterna (brukar funka bra på de flesta restauranger) och tar sedan in en flaska rödvin vid lämpligt tillfälle senare i menyn (i samråd med sommelieren). Och så ett glas dessertvin ännu senare. Det brukar bli mycket bättre än de flesta vinpaket.
 

Guayabera

Medlem
SV: Noma

Tidigar har Noma erbjudit vinmenyer bestående endast av champagne. Detta går kanske att fixa om man förvarnar.
 
Trådskapare
T

Tristanqx

Medlem
SV: Noma

Middag på Noma.

Totalt blev det 24 serveringar och 9 olika viner.

För att sammanfatta så var Servicen helt utan liknelse för mig, Visst har jag fått oklanderlig service tidigare med vita dukar och ständig uppvaktning, sopar bort smulor och fyller på glasen direkt.

Detta är något helt annat, Servicen är avslappnad och opretentiös men samtidigt hela tiden närvarande. Det som skiljer mot andra topprestauranger är att här har servicen som främst består av kockarna själva full koll på allt från de avancerade tillagningsmetoderna, varifrån råvarorna kommer ifrån och vilket vin som serveras, otroligt kunnigt och engagerat.

Vinerna som i sommelierens val enbart består av vita naturviner (förutom dessertvinet) är oftast intressanta med säregna smaker, inte så mycket brett och oxidation som jag väntade mig, utan mer syror och mineral som går ihop väl med maten.

Kanske få viner jag hade köpt med mig hem, Men intressanta med maten. Och när man tänker efter så hade det varit
omöjligt att para ihop maten med ett par viner på egen hand.

Valde en Champagne utöver vinpaketet till de 9 första aptitretarna.
André Beaufort a Ambonnay Grand Cru Brut nature 2000, Förde inga smaknoteringar men en väldigt trevlig champagne, med bra syra och mogen frukt. Blir att köpa mer champagne från André Beaufort.

Maten är genomgående genialisk med några få undantag som inte riktigt gick hem hos mig.
Det är ingen tvekan om att maten är genomtänkt, tilllagat med avancerade och tidskrävande metoder till perfektion.
Temat är nordiskt vilket består av mycket grönt, mycket syra och mycket smak av skog och hav.
Genomgående intensiva smaker med perfekta smakkombinationer.

Detta är säkert inte den bästa restaurang för alla, men gillar man stilen finns det nog inte mycket i den kalibern.
Jag älskar det, Återstår och se om någon annan restaurang i framtiden kan mäta sig med detta.

2uppbol.jpg
 
Toppen