Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norcool kylaggregat

kalle303

Medlem
Någon som har erfarenhet av Nocool's kylaggregat. Jag tänkte köpa deras Coolmaster CU-900 Vin. Men innan jag slår till vill jag höra lite inputs på någon som har denna eller deras mindre modeller. Bra, jättebra eller lysande? Eller inte nöjd alls?
 

Håkan

Medlem
SV: Norcool kylaggregat

Hej,

Jag har ett Norcool kylaggregat splitmodell större modellen, fungerar bra, temperaturen varierar mellan 13-15 grader, då har jag på min. Tänk på att du måste ha en kyltekniker som installerar splittagregat (och byter termostatet som är för kylaggregat vilket blir för kallt för vinkällare, detta gäller även integrerat aggregat), kan vara lite bökigt att få tag på kyltenkniker. Jag hade lite tur som hittade en bra då jag inte köpte via Söderkyl som har serviceavtalet för Sverige. Varma delen sitter i tvättstugan som kan bli väldigt varm (ca 30 C) fördelen är att tvätten torkar väldigt bra på sommaren. Tyvärr vill man inte ha så mycket extravärme under sommaren. Jag kör enbart aggregatet maj-sept, övrig tid är det tillräckligt kallt. Söderkyl ville installera avrinning men jag har inga problem med spillvatten, i princip torr spillhink (så det var en av anledningarna jag inte valde dem). Du får gärna skicka PM till mig om du har mer specifika frågor eller komma förbi.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Norcool kylaggregat

Jag har många kontakter som är kyltekniker så om ni behöver hjälp så är det bara att hojta till!
 

Wildthing

Medlem
SV: Norcool kylaggregat

Håkan skrev:
Jag har ett Norcool kylaggregat splitmodell större modellen, fungerar bra, temperaturen varierar mellan 13-15 grader, då har jag på min.

Är det inte negativt om temperaturen varierar så mycket som 2 grader medan aggregatet är på? Eller menar du att temperaturen över tid ligger på 13-15 grader beroende på utetemp osv?
 

PaH

Medlem
SV: Norcool kylaggregat

Hej, Jag har Norcools stora kylaggregat och jag tror att det är coolmaster CU-900 på väggen hemma. Jag tycker att det fungerar klockrent och håller en jämn temperatur.(12 grader)
Precis som Håkan beskriver tidigare i tråden hänger min varma del i tvättstugan och det fungerar bra. Jag kör bara tills utetempen >5 grader därefter behövs ingen hjälp med kyla. Jag har haft aggregatet i 2 år och är ännu så länge sjukt nöjd! Mitt spillvatten är kopplat direkt ner i en brunn men det kommer inte något att tala om.
 

Helen

Medlem
SV: Norcool kylaggregat

Jag har många kontakter som är kyltekniker så om ni behöver hjälp så är det bara att hojta till!
Jag behöver en bra kylteckniker @Skumpagne ! Du får gärna skicka Pm på tips till mig.

Norcools split aggregat varma del FÅR INTE placeras utomhus, den är inte konstruerad att klara av den svenska vintern. All info om Norcool bör säljaren på ditt köpställe kunna informera dig om @frommen
 

Helen

Medlem
Mycket riktigt Helen, inte utomhus...! Norcool "Nei, den kan ikke stå ute, heller ikke i en garasje, desverre"

Mtt utrymme är sjukt svårkyllt... Jag kan nog inte köra en norcoolliknande modell. Kollar lite på någon lämplig splitenhet... Mebn även det är klurigt.

Annars, vad är problemet med att köra med en bättre AC av typen http://www.elgiganten.se/product/he...ing/COOL8/wilfa-sval-luftkonditionering-cool8 ?
Problemet med alla AC är att de inte går ner till 12 grader. En vinkällare för optimal lagring ska ha en temperatur på 11 -13 grader året runt.

Inställningar för den AC du länkade till går mellan 17 grader upp till 35.
Du kan välja mellan tre lägen (auto, sval och torr), två fläkthastigheter och temperaturen kan justeras
mellan 17 °C - 35 °C. En integrerad timer för 24 timmar kan ställas in efter behov.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mycket riktigt Helen, inte utomhus...! Norcool "Nei, den kan ikke stå ute, heller ikke i en garasje, desverre"

Mtt utrymme är sjukt svårkyllt... Jag kan nog inte köra en norcoolliknande modell. Kollar lite på någon lämplig splitenhet... Mebn även det är klurigt.

Annars, vad är problemet med att köra med en bättre AC av typen http://www.elgiganten.se/product/he...ing/COOL8/wilfa-sval-luftkonditionering-cool8 ?
Tjenare!
Som gammal kyltekniker kan jag ju inte låta bli att hoppa på tråden :)
TIil att börja med så är det stor skillnad mellan en AC och ett kylaggregat då kylaggregat gjorda för vinkällare är anpassade för att arbeta på en lägre temperatur.
I din källare vill du kanske ligga runt 12 grader medans en AC sällan kan arbeta sig ner till mer än 17 grader då de inte är gjorda för att folk skall sitta och frysa utan för att ge ett behagligt klimat runt 20 grader.

Nästa punkt
Som @Skumpagne så adekvat uttrycker det så är hela meningen med en split att du skall kunna transportera bort värmen från rummet och ut ur huset. En Split som inte kan monteras ute är således ganska meningslös om du inte har en angränsande bastu dit du vill tillföra en massa värme på sommaren.
Skall du bara flytta värmen mellan rummen är det ingen större mening med att köpa en dyrare split utan då kan du ju lika gärna köpa en billig "dörrskramlare", det vill säga ett sammansatt aggregat som man hänger i dörren eller monterar med håltagning i vägg.

Bäst är dock alltid om du kan transportera bort värmen utomhus.
 
Last edited:
Toppen