Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norra rhone - 2010

ae

Medlem
Tja!
Har någon någon koll på hur årgång 2010 verkar vara i norra rhone? i många delar av övriga frankrike (bourgoge, bordeaux, södra rhone) verkar den allmänt hyllad, men just norra rhone flyger ju lite under radarn jämfört med många andra distrikt. någon som hört något eller själv smakat?

kunde såklart själv ha googlat "northern rhone vintage 2010" men orkade inte....
 
SV: Norra rhone - 2010

Du orkade inte skriva fyra ord på google så du skrev 50 här? :D

Har bara smakat Délas Crozes-Hermitage Les Launes 2010 som jag tyckte var synnerligen bra för priset. Lite fetare än 2009:an när den just släpptes. Smakade den en gång till för nån månad sedan och då var den aningen sluten.

Wine Spectator verkar tro gott om 2010 i norra Rhône. De har gett årgången en generell poäng på 95-98/100 med motiveringen:
"Cool wet spring resulted in historically low yields, but excellent growing season backed by well-timed September rain and late Indian summer weather led to a late harvest of terrific quality. Reds are racy and loaded with minerality; should top '09. Whites are bright, with gorgeous definition; better than '06".
 

v_skogh

Medlem
SV: Norra rhone - 2010

Baron_Philippe skrev:
Har bara smakat Délas Crozes-Hermitage Les Launes 2010 som jag tyckte var synnerligen bra för priset. Lite fetare än 2009:an när den just släpptes. Smakade den en gång till för nån månad sedan och då var den aningen sluten.

Provade samma vin i lördags. Inget stort vin men kommer garanterat leverera bättre efter några år på rygg. Skriver under på sluten.
 
Trådskapare
A

ae

Medlem
SV: Norra rhone - 2010

Baron_Philippe skrev:
Du orkade inte skriva fyra ord på google så du skrev 50 här? :D

Har bara smakat Délas Crozes-Hermitage Les Launes 2010 som jag tyckte var synnerligen bra för priset. Lite fetare än 2009:an när den just släpptes. Smakade den en gång till för nån månad sedan och då var den aningen sluten.

Wine Spectator verkar tro gott om 2010 i norra Rhône. De har gett årgången en generell poäng på 95-98/100 med motiveringen:
"Cool wet spring resulted in historically low yields, but excellent growing season backed by well-timed September rain and late Indian summer weather led to a late harvest of terrific quality. Reds are racy and loaded with minerality; should top '09. Whites are bright, with gorgeous definition; better than '06".

På något kostigt sätt tyckte jag det var enklare... :) Tack för svaret!
 

Caviste

Leverantör
SV: Norra rhone - 2010

Min favorit-källa när det gäller information om Norra Rhône, John Livingstone-Learmonth, vet jag gillar 2010:
2010 VINTAGE: Further confirmation came of the star quality of the 2010 vintage, both North and South, although my main focus was on the Southern Rhône.

BBR-teamet verkar gilla:
http://bbrblog.com/2011/11/17/2010-in-t ... ern-rhone/

Läste nåt från Jancis som lät positivt för inte så länge sedan:
http://www.jancisrobinson.com/articles/a201201032.html

Min åsikt bör tas med försiktighet då jag sannolikt kommer sälja Rhôneviner från 2010 någon gång i framtiden men det lilla jag själv provat har varit riktigt bra i klassisk terroir-transparent stil.

Mvh
Martin
 

perpro

Medlem
SV: Norra rhone - 2010

Caviste skrev:
Min åsikt bör tas med försiktighet då jag sannolikt kommer sälja Rhôneviner från 2010 någon gång i framtiden men det lilla jag själv provat har varit riktigt bra i klassisk terroir-transparent stil.

Kanske redan i morgon? :)
 
Trådskapare
A

ae

Medlem
SV: Norra rhone - 2010

Caviste skrev:
Min åsikt bör tas med försiktighet då jag sannolikt kommer sälja Rhôneviner från 2010 någon gång i framtiden men det lilla jag själv provat har varit riktigt bra i klassisk terroir-transparent stil.

Mvh
Martin

Lite som att fråga tjejen på Pizza Hut om buffén är god m a o? :)
 

Silenos

Medlem
SV: Norra rhone - 2010

Det har inte speciellt mycket med årgångsbedömande att göra, man han omtalades, så ett litteraturtips
kanske kan passa ändå. Livingstone-Learmonths bok om regionens viner finns att köpa på Bokus för
högst resonabla 360 bagare (det är billigare än t.ex. amazon.co.uk).
 
Toppen