Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norra Rhone

Pontus

Medlem
Hej!

Någon vänlig själ som kan ge förslag på boende, vingårdsbesök och vinbutiker i norra Rhone? Särskilt intressant är det att veta vilka producenter man kan besöka, vilka man bör kontakta i förväg osv. Även andra sevärdheter är av intresse.

Tack på förhand.

/Pontus
 
SV: Norra Rhone

Pontus skrev:
Ingen med info?

MVH Pontus
Kan tyvärr inte hjälpa till med Rhone men det finns ett antal Rhonefantaster på forumet. Vet inte hur mycket de rest i Rhone.

Ett tips är att ta kontakt med de distributörer vars viner du gillar jag har ofta fått hjälp via dem med kontakter och liknande vilket gör ett besök lättare hos odlare och producenter
 

chambertin

Medlem
SV: Norra Rhone

Hej Pontus,

Det är några år sedan jag spenderade lite tid i norra Rhône men här är några adresser som var trevliga då:

Letar du efter bra odlare i allmänhet så rekommenderar jag att du köper senaste Guide Hachette och kollar upp den.
Där finns alla kontakter du behöver och där står även info om dom tar emot besök och hur/när osv.
Finns även på nätet men info från senaste utgåvan är inte med. http://www.hachette-vins.com/
Senaste utgåvan (2012) hade även med info om det fanns möjlighet till övernattning m.m.

I St.Joseph (Malleval) finns en riktigt trevlig odlare med massor av toppnoteringar i Guide Hachette genom åren och som jag har besökt några gånger.
Hans St.Joseph "Ma Sélection" är väldigt bra.
Domaine FARJON
MORZELAS
42520 MALLEVAL
Tél: 04-74-87-16-84
Mob: 06-87-81-91-08
domaine.farjon@orange.fr

Cooperativet i Tain gör en del habila viner till rimliga priser och tar emot besök om man ringer/mailar innan.
Cave de Tain-l'Hermitage,
22, rte de larnage
26603 Tain-l'Hermitage
Tél. 04 75 08 20 87
contact@cavedetain.com

Sen har du ju Chapoutier som har butik och provsmakning inne i Tain l'Hermitage.
18 Avenue du Docteur Paul Durand
26600 Tain-l'Hermitage, Frankrike
Tel: 04 75 08 28 65
http://www.chapoutier.com/
Dom större husen kan alltid vara intressanta att besöka för provningens skull även om vinerna ofta tenderar att säljas till listpris.
Chapoutier har ju dessutom viner fråm hela Rhône så det kan ju vara intressant ur den aspekten även om du inte får prova deras topp-selektioner av vita och röda Hermitage.

Personligen gillar jag väldigt mycket vinerna från Marc Sorrel. men det är ganska länge sedan jag var där.
Lite misstänksam när jag ringde och bokade besöket men väldigt vänligt när jag väl var där. Underbart bra Hermitage Le Gréal.
128 bis, avenue jean-jaures
2660 tain-l’hermitage
tel. : 04 75 07 10 07
contact(at]marcsorrel.fr

Dom stora kända husen som Delas och Guigal behöver du kanske ingen hjälp med.
Tror inte J.L Chave tar emot besök men du kan kanske fråga den svenske importören om det går att ordna (tror det är Philipson & Söderberg ).
Har aldrig varit där själv men vissa av vinerna är gudomligt bra.
Chave finns förresten i Mauves
37 avenue St-Joseph
07300 Mauves
Telephone: +33 (0) 4 75 08 24 63

Sen finns det ju förstås massor med spännande odlare i Côte-Rotie, Cornas, Crozes-Hermitage och St.Joseph att upptäcka.

Senast jag var där bodde jag på Hôtel les 2 Coteaux i centrum precis vid foten av gångbron över Rhône.
http://www.hotel-les-2-coteaux-26.com/visiter_hotel.php
Enkelt men rent och snyggt.
Restaurangen mitt över gatan (kommer inte ihåg namnet) var helt ok och vi sköljde ner vår confit de canard med lite Cornas från Jean-Luc Colombo.

Missa heller inte ett besök hos Valrhona som ligger i Tain l'Hermitage.

Ha en trevlig resa ! :)
 

BraVin

Leverantör
SV: Norra Rhone

Hej Pontus,
har bara varit snabbt igenom området men Chapoutier är trevligt och lättillgängligt. Kan också rekommendera trestjärniga restaurang Pic i Valence och dess bistro om du gillar högklassig mat.
För guider över vingårdar, kvalitet, öppettider och kontaktuppgifter brukar jag använda Le Guide des meilleurs vins de France, som ges ut av La Revue du vin de France. (på franska men kontaktuppgifter, öppettider etc går ju att lista ut även om man inte kan språket, uniquement sur RDV betyder t ex att man måste kontakta stället i förväg)

Trevlig resa!
/Krister Bengtsson
 
Toppen