Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nu startar bygget

Karl

Medlem
Hej. Jag har nu köpt in en Fondis Winemaster c25 IN (Splittaggregat). Tänkte bygga en vinkällare som ett rum i ett av källarrummen. Källaren kan ha en max temperatur på 20 grader på sommaren. Det blir cirka 2,8x3m och 2m högt. Jag har klinker på golvet och det är utan värme. Däremot är det säkert isolerat och lagt någon form av fuktspärr eftersom golvet är torrt och fint. Jag tänkte helst inte isolera golvet utan det också ska få vara golv i vinkällaren. Jag tänkte att golvet släpper inte in så mycket värme (eftersom det är golv i källare). Dessutom vill jag helst inte minska takhöjden mer. Men hur tror ni att jag ska lägga isoleringen av väggar och tak? Jag tänkte att det kanske är bäst att fästa isoleringen på insidan mot vinkällaren och inte mellan reglarna eftersom det blir tätt och ingen kyla eller fukt kan bildas i reglarna. Behöver jag ha fuktskydd också innan och vilket isoleringsmaterial ock tjocklek? Tack på förhand! Det kan väl finnas några av er som redan byggt en vinkällare och kan dela med er lite av era tips. Kanske någon som har en länk till ritning?
 

chambertin

Medlem
SV: Nu startar bygget

Karl skrev:
Hej. Jag har nu köpt in en Fondis Winemaster c25 IN (Splittaggregat). Tänkte bygga en vinkällare som ett rum i ett av källarrummen. Källaren kan ha en max temperatur på 20 grader på sommaren. Det blir cirka 2,8x3m och 2m högt. Jag har klinker på golvet och det är utan värme. Däremot är det säkert isolerat och lagt någon form av fuktspärr eftersom golvet är torrt och fint. Jag tänkte helst inte isolera golvet utan det också ska få vara golv i vinkällaren. Jag tänkte att golvet släpper inte in så mycket värme (eftersom det är golv i källare). Dessutom vill jag helst inte minska takhöjden mer. Men hur tror ni att jag ska lägga isoleringen av väggar och tak? Jag tänkte att det kanske är bäst att fästa isoleringen på insidan mot vinkällaren och inte mellan reglarna eftersom det blir tätt och ingen kyla eller fukt kan bildas i reglarna. Behöver jag ha fuktskydd också innan och vilket isoleringsmaterial ock tjocklek? Tack på förhand! Det kan väl finnas några av er som redan byggt en vinkällare och kan dela med er lite av era tips. Kanske någon som har en länk till ritning?
Byggde min andra vinkällare i ett souterrain-garage som gränsades av längst in.
Byggde en mur med lättbetongblock och isolerade taket + satte in en gipsskiva + belysning i den.
Gjorde inget vid väggarna då men har tilläggsisolerat utanför senare.
Taket har jag också isolerat extra senare för att få ner temp på sommaren och slippa värma så mycket på vintern.
Jag har inget kylaggregat i källaren men ett litet element som startar på 8-9 grader på vintern.
Temperaturen ligger mellan 9-10 på vintern och 14-15 på sommaren. Det skiljer 2 grader ungefär mellan golv och tak.

Frigolit är ju väldigt enkelt att jobba med för taket och kräver inga reglar heller om du fäster med lämpligt lim.
Det finns fästelement i plast också tror jag för firgolit.
Dessutom tål det fukt utan att mögla. Skall du ha ngn form av skivor ovanpå det så välj sådana för våtrum (av samma orsak).
Dom är dessutom mycket starkare än vanliga gipsskivor och tål att hänga upp mer på.
Isolera ordentligt mot taket (jag gjorde inte det första ggn i min källare och fick göra om).
Ju bättre du isolerar desto mindre kommer du att behöva kyla på sommaren.

Isolering och reglar eller ej för väggarna beror lite på vad för system för förvaring du skall ha sedan.
Oavsett system så är det inte dumt att kunna förankra i väggen även om de inte är bärande så att du inte får några olyckstillbud med vältande DRC, Lafite el liknande. :D

Lycka till med bygget !
 
Trådskapare
K

Karl

Medlem
SV: Nu startar bygget

Tack! Ja jag har tänkt på det du säger om att kunna montera upp saker på väggarna. Om jag sätter träreglarna invändigt istället och sedan isolering utanpå. Då kommer reglarna ha 12-13 grader och förmodligen innehålla lite fukt. Men det kanske inte spelar någon roll om man använder rätt virke? Impregnerat kanske? Vad tror du om det jag skrev tidigare, att inte ha isolering på golvet? Vilken panel invändigt tror du är bäst för mig? Tack!
 

sunqan

Vinös
Sv: Nu startar bygget

Karl, det finns en beskrivning hos norcool, det finns en del matnyttigt i den. Det sista du vill är att få problem med mögel.

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
K

Karl

Medlem
SV: Nu startar bygget

Hej sunqan. Jag kollade in den men förstod faktiskt inte till 100% hur dom menade med isoleringen. Luftspalter är jag helt med på. Det kommer jag också att ha förutom på golvet.
Hur har ni andra gjort med isoleringen om ni har träreglar? Svårt med metallreglar eftersom det inte är standardmått.
 

sunqan

Vinös
SV: Nu startar bygget

tror deras beskrivning är utifrån deras egna byggelement :)
Om jag förstår rätt så borde det vara såhär: distanser och plast och sen reglar med frigolit (förlåt, cellplast) som isolering skulle jag tro är det bästa. och jag misstänker att de menar diffusionsspärr när de pratar om plast och fuktspärr.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Nu startar bygget

Det där med att isolera i källare är lurigt och något man skall läsa på noga innan man gör, samma sak med att regla trä direkt mot putsad yttervägg vilket är något som en husbesiktningsman direkt skulle ha invändingar emot. Det kan bli mögel, dålig lukt och andra otrevligeter. Vad gäller tryckimpregnerat så får det ALDRIG användas inomhus.

Fuktspärrar av olika slag får absolut inte användas i källare då den förhindrar den naturliga diffusionen genom grunden och låser fast fukt i muren vilket kan ge exempelvis frostsprängningar på vintern.

Vad gäller isolering så skall den generellt alltid läggas på utsidan av källarväggen och inte insidan. Att isolera mot en källarvägg förhindrar värme och luft att röra sig mot väggen. Denna luftrörelse och uppvärmning håller källaren torr och fin och isolerar du kan du plötsligt börja få fuktutfällning i källarväggen och massa tråkigheter som du inte haft förut.

Jag har byggt vinkällare och valde helt bort isoleringen då en källare ändå är isolerad med en tjock yttervägg och marken utanför.
Jag putsade upp väggarna med något som heter gipsputsbruk vilket är lätt att använda även för en amatör och det kan rappas för en snygg rustik "vinkällarkänsla". Väggarna målade jag sedan vita, och här är viktigt att man använder en diffusionsöppen färg som återigen låter fukten gå igenom och vädras ut. -Du kan använda silikatfärg och den finns billigt på exempelvis Biltema.

Andra material som är mycket bra att använda i källare är all sorts keramik då det också har diffusionsöppna egenskaper.

Min källare ligger runt 16 grader året om men det kan diffa någon grad upp och ner på sommar och vinter, mest ökning blir det när vi är många som är i källaren samtidigt av "kroppsvärmen" då skulle jag behövt ett kylaggregat. Men samtidigt så är det bara kortare perioder.

Länken du fick tidigare är ett bra ställe att börja läsa om källare,
kolla den här artikeln först för att få en hum. Såg även att det fanns en del bra gamla trådar på forumet med bra tips om fukt i källare osv...
http://www.byggahus.se/artiklar/inreda-kallare

Bifogar en bild på mitt bygge, är ju fortfarande mycket kvar att göra med inredningen och glest mellan flarrorna men en början...
540586_10151136814728056_1580075717_n.jpg


547789_10151136813453056_981913070_n.jpg
 
Toppen