Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne

EuphoniC

Medlem
Jag kan bara konstatera och kapitulera till ett nytt kapitel i mitt liv - Champagne. :eek:

Jag har under det sista året köpt mer och mer mosserande vin och fått smak för just bubbel så steget upp till Champagne kändes naturligt och herre jösses vad det smakar.

Tyvärr har jag inte pengar nog att köpa hur mycket som helst och vad som helst så i detta läge så kommer det att uteslutande vara NV.

De jag har provat hittills, under den dryga vecka jag har haft detta nya intresse är:

  • Bollinger Special Curvée (2 flaskor)
  • Gosset Grand Rosé Brut
  • Mumm Rosé

Det finns ju en del att välja på när man handlar så jag skulle vilja ha tips på vilka som räknas som bäst av de NV som finns på bolaget, upp till 450 kr.

Är det någon som man "bör" se upp med?

Min ambition är förstås att prova alla och inte bara de som andra säger är bäst, men så här i början så kan det behövas lite vägledning ;)
 

Elvis

Medlem
SV: NV Champagne

Utöver vad som sagts i den äldre tråden, skulle jag vilja fylla på med dessa tips:

Pierre Peters Cuvée de Réserve (248 kr på SB)
Jacquesson Cuvée nº 732 (309 kr)

Och i beställningssortimentet finns en mycket prisvärd årgångschampagne:

Palmer Millésieme Brut 1996 (588 kr för en magnum)

Den är billigare per liter än alla de tre NV som du nämnde.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Ah, jag har gått igenom det mest i trådväg här på forumet, men den tråden hade jag missat!

Tack 8)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Vad anser ni om Pol Roger Brut Réserve? Först tyckte jag den var för påstridig men allt eftersom jag satt och smuttade medans jag läste en bok så började jag komma till lags med den, alla stadier i smakutvecklingen var framträdande och ungefär lika kraftiga.

Senare på kvällen när frun kommit hem från jobbet komplimenterade vi med Palmer Millésime Brut - den stack in fram fötterna på något ställe och kändes därför väldigt anonym.

Igår blev det en Taittinger Brut Réserve och jag slogs av samma sak, kändes direkt lite anonym men det visade sig att mycket av smakerna låg i mellanpaletten och eftersmak. Den var även lite för väl kyld och väldigt smakmässigt känslig på temperaturen, men det är ju snabbt ordnat med glaset i handen.

Tankarna går tillbaka till Pol Roger och dess kraft i smaken och igår kväll innan vi gick och lade oss så kom Talisker fram och vi pratade lite om whisky och hur allt känns lite menlöst när man väl fått smak för de medicinska/tjäriga whiskysorterna; Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, Caol Ila osv. och jag fick en liten insikt i mig själv där, något som jag inte tänkt på tidigare - självklart är det trevligt med något som är lent, fint och som glider ned för strupen som smör på en varm solskensdag, men det är det kraftiga och karismatiska som sätter djupa spår och som på något vis blir ens referens.

Med detta i åtanke, vilka Champagne-sorter (vi talar fortfarande uteslutande on NV här) kan passa mig?

Bollinger klassar jag som smör för strupen, den var väldigt god och väldigt lättdrucken men jag känner inte riktigt smaken av den i munnen. Mumm Rosé fastnade något på mitt smakminne på grund av den stora fruktigheten men samtidigt fanns mindre önskvärda inslag, kraftig lukt och även en viss smak av jäst.

Som jag också skrev tidigare, jag har absolut för avsikt att prova alla Champagnesorter i nämnda prisklass, speciellt de som finns på hyllan är i stan och till förfogande för impulsköp, men det är alltid trevligt att få en liten ledsagning på vägen så att man kan kapa lite mark och finns de genvägar som finns mellan de som för mig kan komma vara guldkorn :)
 

Cronan

Medlem
SV: NV Champagne

Visst är champagne underbart!? Blev själv frälst för något år sedan och har nu provat de flesta flaskorna under 400:- som finns att köpa i butik. Man har hittat många guldkorn men det bästa tycker jag att lägstanivån har varit så pass hög, det är väldigt sällan som man stöter på något som man blir riktigt besviken på, trots de höga priserna.

Mina guldkorn:
299kr 99326 Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002
315kr 7454 Billecart-Salmon Brut Réserve
249kr 7686 André Clouet Grande Réserve
369kr 97375 Gosset Grand Réserve
Dessutom är ju Bollinger helt underbar!

Det finns också väldigt många bra vintage champagner för runt 300 riksdaler, typ: Duval-Leroy, Nicolas Feuillatte och André Clouet.

/Joakim
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Det blev en Billecart-Salmon Brut Réserve i fredags. Den var ganska OK men ingen våldsam smaksensation tycker jag.

I lördags lyckades jag med konststycket att av misstag köpa om en Taittinger Brut Réserve, mest för att jag hade bråttom och eftersom jag avser att prova alla sorter så högg jag en som jag inte kände igen, men det berodde bara på att flaskan nu var i en röd påse och inte fristående som den var förra gången jag köpte den. Det är i varje fall en fördel med att prova om, även det man inte gillade tidigare och det är ju att det första intrycket blir verifierat eller tvärt om.

Den är fantastiskt lättdrucken, slätstruken och fullständigt menlös. Den smakar helt enkelt inte mycket, alls, så om man bara vill bälja i sig så funkar den väl ypperligt - varför man nu skulle köpa Champagne med den inställningen. Om man vill ha lukt- och smakintryck utöver vad kranvatten ger så är det nog bäst att söka upplevelser på annat håll.

Pol Roger ligger fortfarande högt upp på min förhållandevis korta lista över NV tillsammans med Gosset Rosé.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

I går kväll blev det en magnum av Moët & Chandon Brut Impérial...

Första gången jag dricker Moët men jag tycker inte att den är så illa som ni vill ge sken av i någon annan tråd. Faktiskt tycker jag den var riktigt okej, betydligt bättre än många andra flaskor jag köpt under den senaste tiden.
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
I går kväll blev det en magnum av Moët & Chandon Brut Impérial...

Första gången jag dricker Moët men jag tycker inte att den är så illa som ni vill ge sken av i någon annan tråd. Faktiskt tycker jag den var riktigt okej, betydligt bättre än många andra flaskor jag köpt under den senaste tiden.

Problemet är väl priset kontra kveliteen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NV Champagne

Jag skulle säga att problemet ligger i pris kontra kvalitet av den enkla andledningen att de har mage att ta betalt för den.

För hög dosage och för dålig frukt. Jag tycker att den är kvalmig och otäck och jag får banne mig huvudvärk av den. Genom att lägga till några få kronor mer kan man ju plocka deras premier cru istället som faktiskt går att dricka. Prova det nästa gång, köp en Moët och en moët premier och känn skillnaden.

Sen är det ju alltid så att ju mer man provar desto mer lär man sig vad man tycker om och att lita på sin smak.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Ja dosagen håller jag med om och det gnällde jag en del om igår kväll då det inte är nämnvärt trevligt att känna behov av att konstant fukta klibbiga läppar.

I've still got much to learn, am grasshopper ;D

Otroligt trist att Champagneutbudet här (på hyllan) är väldigt klent och jag är helt enkelt för oförutseende för att ta mig för att beställa.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
I går kväll blev det en magnum av Moët & Chandon Brut Impérial...

Första gången jag dricker Moët men jag tycker inte att den är så illa som ni vill ge sken av i någon annan tråd. Faktiskt tycker jag den var riktigt okej, betydligt bättre än många andra flaskor jag köpt under den senaste tiden.
Du kan väl lista dom som är värre! så man inte av misstag köper en av dom ;D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Tja, nu har jag ju ingen stor erfarenhet i mitt nyfunna Champagne intresse ;) men en handfull sorter har jag hunnit med och exempelvis Taittinger skulle jag säga är betydligt mer menlös med väldigt kort och dämpad smak från första kontakten till det svalts, men fördel förstås att det inte är något sockerklibb vilket jag uppskattar.

Om man per automatik kategoriserar det som smakar minst som "bra" så vinner Taittinger tveklöst men jag tycker faktiskt att Moët var bättre om ni nu än en gång bortser från dosagen.

Den ligger dock inte på toppen på något sätt, bara att jag föreställt mig den som VÄLDIGT dålig :-X
 

Elvis

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
Den ligger dock inte på toppen på något sätt, bara att jag föreställt mig den som VÄLDIGT dålig :-X

Det kanske var just det som är grejen: dina låga förväntningar gjorde att du blev glatt överraskad!
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Igår blev det en Laurent-Perrier Brut som var riktigt trevlig - "smooth as a babys bottom" men inte direkt någon smakexplosion. Lägger upp den bland favoriterna på NV-toppen :)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Jag tänkte prova på någon fler Gosset men då det bara finns en Gosset och bara på ett av två SS här i stan, nämligen Rose så måste jag beställa.

Har provat och enbart provat Gosset Grand Rosé Brut tidigare och den tyckte jag var riktigt trevlig!

Så nu jag tänkte mig prova fler Gosset, kanske en Gosset Grand Millésime Brut (1999), 499.- eller uh.. Gosset Brut Grand Millésime (1999), 529.- (best.).

Edit: Läste väldigt slarvigt!

Vad är det för skillnad på de två??? Orden är bara omkastade...
 

Elvis

Medlem
SV: NV Champagne

Gosset Grande Réserve Brut tycker jag är riktigt bra. Köp den i första hand, köp flera! ;D

Jag har även provat Celebris 1998, men den känns som en champagne som man bör lagra i några år.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Det blev en Gosset Brut Grand Millésime (1999) den för 529.- för den andra av "samma" var slut - även om det står att det finns kvar av den på nätet. Det blir en intressant midsommarafton att se fram emot mer än vanligt.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Pierre Peters Cuvée de Réserve igår, kändes tyvärr inte värd de ynka 248 kr den betingar.
 
Toppen