Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne

Elvis

Medlem
SV: NV Champagne

Jag gillar också Pierre Peters Cuvée de Réserve! En klar favorit i "det billiga segmentet".
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
Vad är det för skillnad på de två??? Orden är bara omkastade...

Det rör sig om två olika lotter med samma bubbel. När namnen registerades i SS:s databas så har man inte varit hård på att det ska heta samma sak i båda fallen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NV Champagne

anders skrev:
Det rör sig om två olika lotter med samma bubbel. När namnen registerades i SS:s databas så har man inte varit hård på att det ska heta samma sak i båda fallen.

Det kan också vara så att Divine ville ändra pris på produkten och inte fick för SS, då valde de helt sonika att registrera vinet en gång till under ett nytt namn och pris, men det förklarar ju å andra sidan inte varför båda ligger aktiva på hemsidan... Ett mysterium!
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Krug skrev:
Det kan också vara så att Divine ville ändra pris på produkten och inte fick för SS, då valde de helt sonika att registrera vinet en gång till under ett nytt namn och pris, men det förklarar ju å andra sidan inte varför båda ligger aktiva på hemsidan... Ett mysterium!

Det kan helt enkelt vara så att SS:s eget lager börjar ta slut. Enligt nätet finns sju baljor i Limhamn, och det är hela sortimentet. Importörern har väl inte velat vänta tills allt är slutsålt med att få in den nya lotten i beställningssortimentet. Därmed uppstår en överlappning tills pavorna är väck från Limhamn också.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Hm.. börjar känna mig lite orolig över min Gosset då SS fortfarande inte SMS:at mig även om de sa att det inte skulle vara några problem att få tag på flaskan innan midsommar -- och sista öppetdagen är ju idag.

Kanske bästa att hittat ett substitut, just in case :-\
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Hur är en Comte Audoin de Dampierre Grand Vintage? '02 är ju en bra årgång...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Förresten, ni får ursäkta min okunnighet, men är det bättre att köpa en NV än en vintage som har för få år på nacken, exempelvis dessa '02:eek:r.

Leclerc Briant Divine finns och den ska tydligen vara trevlig, även den '02 men bör tydligen ligga till sig väldigt många år...

Kanske skulle "safea" på en Laurent-Perrier Brut men det kändes lite tråkigt att köpa om även om jag vet att den är riktigt bra.

De vintage som finns på bolaget just nu för rimliga pengar, d.v.s. <550 kr, är det överhuvudtaget något man vill dricka nu?
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Innan du varvar upp dig för mycket så ring till SS och kolla om Gosset har kommit. Det händer ganska ofta att det missas att skicka SMS. Men en plan B är alltid bra att ha...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Ja, absolut bra med en reservplan.

Frågeställningen om NV kontra inte så lågtidslagrad vintage-champis att dricka nu är dock oberoende detta.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: NV Champagne

Mailly Grand Cru Blanc de Noirs (nr 7585)

Kommentarer någon?
Jag är ju svag för B d N men har nog inte provat denna...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
Ja, absolut bra med en reservplan.

Frågeställningen om NV kontra inte så lågtidslagrad vintage-champis att dricka nu är dock oberoende detta.
Jag skulle köpa vintage före NV, det finns många 2000 som är helt klara att dricka nu,
även 2002 är ok att dricka nu (inte alla dock!) Gosset 1999 är en annan läcker Champagne för direkt konsumtion.
Henriot 1996 är en riktig pärla!
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

Kom precis över en Gosset Grand Réserve som ligger restad i Varberg (ska fira midsommar där).
Har hört mycket gott om denna så det blir ett intressant tillskott för midsommarafton tillsammans med Pierre Peters Cuvee Speciale 1999.
 
SV: NV Champagne

magnum skrev:
Jag skulle köpa vintage före NV, det finns många 2000 som är helt klara att dricka nu,
även 2002 är ok att dricka nu (inte alla dock!) Gosset 1999 är en annan läcker Champagne för direkt konsumtion.
Henriot 1996 är en riktig pärla!

Håller med och vill även tipsa om Launois BdB 2000 som finns kvar på en del SB; underbart fruktig och "ren" (alltså inga konstiga bismaker eller eftersmaker) när jag drack den för ett par helger sedan. Ett fynd för runt 300:- tycker jag!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NV Champagne

v_skogh skrev:
Kom precis över en Gosset Grand Réserve som ligger restad i Varberg (ska fira midsommar där).
Har hört mycket gott om denna så det blir ett intressant tillskott för midsommarafton tillsammans med Pierre Peters Cuvee Speciale 1999.

Smarrigt, det är ju olika stil på dem, Gosset har ju Pinot bas och PPs är 100% Chard. Tänk på det om du ska köra dem till käket, Gosset klarar lite "tyngre" smaker.
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Krug skrev:
Smarrigt, det är ju olika stil på dem, Gosset har ju Pinot bas och PPs är 100% Chard. Tänk på det om du ska köra dem till käket, Gosset klarar lite "tyngre" smaker.

Japp, inlagd sill och Gosset är grejen i år. Fungerar nästan lika bra som kombon choklad och vin. :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NV Champagne

anders skrev:
Japp, inlagd sill och Gosset är grejen i år. Fungerar nästan lika bra som kombon choklad och vin. :D

Eller Lanson Rosé, aka Bögöppnarn', fungerar enligt uppgift strålande till dryg ingenjör.
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Krug skrev:
Eller Lanson Rosé, aka Bögöppnarn', fungerar enligt uppgift strålande till dryg ingenjör.

Uppgradera det till Egly-Ouiret Rose som jag fick häromdagen och du får öppna vad du vill. Det var ett läckert dricka!
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Denna veckas framgångsvåg fortsätter att rulla fram som en tsunami! Äntligen har civilisationen nått München. Via internet förvisso men det är strunt samma.

Kolla http://www.weinnachmass.de/. Trevligt sortiment och bra priser, vad mer kan man begära? Jo, att det var lättare att beställa på hemsidan.
 
Toppen