Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne

Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Härligt, härligt!!! Ingen reservplan behövdes, ett SMS kom vid 2 tiden att min kära Gosset G M '99 fanns på plats för avhämtning.

Längtar till eftermiddagstid imorgon.
 
SV: NV Champagne

anders skrev:
Denna veckas framgångsvåg fortsätter att rulla fram som en tsunami! Äntligen har civilisationen nått München. Via internet förvisso men det är strunt samma.

Kolla http://www.weinnachmass.de/. Trevligt sortiment och bra priser, vad mer kan man begära? Jo, att det var lättare att beställa på hemsidan.

Bara att skicka ett mail! Jag har haft kontakt med honom ett par gånger; mycket seriös och tillmötesgående. Vi hade lite mailkontakt nyligen där jag fick veta att han bl.a. har ett antal Egly-Ouriet -96 magnum på lager; tyvärr är de dock inte helt billiga... Dessutom har han Diebolt Fleur de Passion och en del annat gott... Rekommenderas varmt!
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

maxistockholm2 skrev:
Bara att skicka ett mail! Jag har haft kontakt med honom ett par gånger; mycket seriös och tillmötesgående. Vi hade lite mailkontakt nyligen där jag fick veta att han bl.a. har ett antal Egly-Ouriet -96 magnum på lager; tyvärr är de dock inte helt billiga... Dessutom har han Diebolt Fleur de Passion och en del annat gott... Rekommenderas varmt!

Nu är det bara det att jag är lite slö. Jag vill klicka på en knapp och helt magiskt ligger produkten i min varukorg och sedan kan jag återanvända ett tidigare registrerat konto. Men det var ju trevligt att få en bekräftelse på att det är en seriös säljare.

Vi får se om han har kvar standardstorlek av 96:an, den stod med i prislistan. Jag slängde i alla fall med den i beställningen.
 
SV: NV Champagne

anders skrev:
Nu är det bara det att jag är lite slö. Jag vill klicka på en knapp och helt magiskt ligger produkten i min varukorg och sedan kan jag återanvända ett tidigare registrerat konto. Men det var ju trevligt att få en bekräftelse på att det är en seriös säljare.

Vi får se om han har kvar standardstorlek av 96:an, den stod med i prislistan. Jag slängde i alla fall med den i beställningen.

Berätta gärna hur det gick; jag har fått veta att 96:an är slut nu, men kanske har han fått in fler!?
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Blev rejält besviken på min Gosset, svårt att känna efter hur den var smakmässigt då det doldes effektivt av faktum att det var väldigt sparsamt med bubblor. Visst bubblade det i glasen men snabbt förvandlades champagnen till saft och vad är en champagne utan bubblor? Inte champagne i varje fall och inte det minsta fascinerande.

Jag hade planerat att dricka upp den här själv och hade med mig ett eget champagneglas (glas) men det fick jag inte förstår ni, för min mor tyckte att det var lämpligt att hon övertog flaskan och att vi skålade i samband med invigning av en ny uppsättning badbryggor som behövde provas. Fram åkte champagneglas i plast till alla och det är mycket möjligt att det i kombination med denna förkastliga plast gjorde att de redan ur flaskan sparsamma bubblet snabbt gick upp i det blå, bokstavligen.

Smakrik var den i varje fall... och gratis är ju ... gratis och det är ju alltid bra :-\
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
Blev rejält besviken på min Gosset, svårt att känna efter hur den var smakmässigt då det doldes effektivt av faktum att det var väldigt sparsamt med bubblor. Visst bubblade det i glasen men snabbt förvandlades champagnen till saft och vad är en champagne utan bubblor? Inte champagne i varje fall och inte det minsta fascinerande.

Det var inte så att korken drogs med ett rejält pang? Effektivt sätt att snabbt avlägsna kolsyran...
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
Vilken förolämpning :eek: ??? :( :eek: :-X

En sådan förfrågan förtjänar inget svar ;)

Nja, det var mest att eftersom du nämnde plastglass men inte när din butelj blev kapad så var det ju inte helt säkert om det var du själv som öppnade eller om detta också överläts åt pöbeln.
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

anders skrev:
Det var inte så att korken drogs med ett rejält pang? Effektivt sätt att snabbt avlägsna kolsyran...

Vilken Gosset var det?
Har själv druckit Gosset Grand Réserve samt Gosset Grand Rosé Brut ganska nyligen.
Enligt mig två väldigt bra champagner om än liiite för söta.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Nej, jag stod för regin så inga ociviliserade "pang!" och visst kunde jag ha tagit mitt eget glas och låtit mig missmatcha med de övriga men jag trodde ärligt talat aldrig att plasten skulle påverka bubblorna - om det nu var det som hände. :)

Det var en Grand Millésime Brut '99.
 

Keen

slan
SV: NV Champagne

Konstigt, jag drack den för en månad sen eller så och tyckte den var fantastisk. Dålig flaska kanske?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NV Champagne

Själv har jag märkt att Gosset vintage har en mer elegant mousse, kan det vara detta som spökar? Att den är lite "silkigare"?
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Det tror jag inte, för det andra glaset drack jag direkt, första glaset så blev det lite tagning av kort och barnen som fick klippa var sitt band som knutits upp vid stranden... så bubblet låg i glasen några minuter.

Det andra glaset var bubbligt än som du säger "silkigare", men klart mousserande. Första glaset var i princip helt avslaget. Jag skyller helt på plasten :'(
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Funderar på om vinden kan ha haft ett finger med i spelet. Första glaset stod kanske betydligt mer utsatt och medan du fingrade med trivialiteter så kom den äkta Kamikazevinden och så var det banzai för det glaset... Teorin är alltså att vinden blåste bort kolsyran och orsakade även vibrationer som frigjorde mer kolsyra alternativt att glaset inte var hundra procent slätt vilket också påskyndar kolsyresläppet.

Halmstrå...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Alla bäckar små kanske...

Visst finns det glas-glas i mina föräldrars skåp men inte i sommarstugan och eftersom jag inte tänkt dela med mig av mitt goda så blev det aldrig sagt att champagneglas skulle behövas. Därför tog jag bara med mig ett av mina enklare Kosta Boda Chateau.

Man lär så länge man lever!
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Nu har jag precis pratat med Alexander som har Wein Nach Mass. Han kunde meddela lite intressanta detaljer.

För det första så har han fått in Fleur de Passion 02 för 79 euro (han beklagade att han var tvungen att kraftig höja priset (från 55 euro) men priserna har gått upp i Champagne och så är det då en bättre årgång).

För det andra så erbjuder han 10% rabatt när man köper en producent för första gången (ungefär som en langare som ger bort första silen). Innebär alltså att man kan utnyttja rabatten upp till sju gånger (jag tror inte han lämnar rabatt på Salon...).

Och Egly 96 på halvmagnum var slut.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: NV Champagne

anders skrev:
Nu har jag precis pratat med Alexander som har Wein Nach Mass. Han kunde meddela lite intressanta detaljer.

För det första så har han fått in Fleur de Passion 02 för 79 euro (han beklagade att han var tvungen att kraftig höja priset (från 55 euro) men priserna har gått upp i Champagne och så är det då en bättre årgång).

För det andra så erbjuder han 10% rabatt när man köper en producent för första gången (ungefär som en langare som ger bort första silen). Innebär alltså att man kan utnyttja rabatten upp till sju gånger (jag tror inte han lämnar rabatt på Salon...).

Och Egly 96 på halvmagnum var slut.
Anders köp den, fortfarande ung, grym syra, men ack så läcker ;D (Diebolt höjde priset i år på Fleur från 30 till 51 Euro!!)
 
Toppen