Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne

anders

Medlem
SV: NV Champagne

magnum skrev:
Anders köp den, fortfarande ung, grym syra, men ack så läcker ;D (Diebolt höjde priset i år på Fleur från 30 till 51 Euro!!)

Du tror väl ändå inte att jag tipsar om detta innan jag själv har plockat på mig? ;D Det är ingen barmhärtighetsinrättning som bedrivs här inte. :D
Jag slog till på några 00 som han hade kvar också. Fast jag tog inte alla så för hugade spekulanter...

De priser som du nämner är det utpriser hos Diebolt så att man själv kan plocka för det om man åker dit eller är det grossistpris?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: NV Champagne

anders skrev:
Du tror väl ändå inte att jag tipsar om detta innan jag själv har plockat på mig? ;D Det är ingen barmhärtighetsinrättning som bedrivs här inte. :D
Jag slog till på några 00 som han hade kvar också. Fast jag tog inte alla så för hugade spekulanter...

De priser som du nämner är det utpriser hos Diebolt så att man själv kan plocka för det om man åker dit eller är det grossistpris?
Priset är när man handlar på plats. 2000 är sagolikt skön att dricka nu!
Man undrar om du fått Champagne noja, unika kunskaper om PM, två årgångar av Fleur..... ::)
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

anders skrev:
Nu har jag precis pratat med Alexander som har Wein Nach Mass. Han kunde meddela lite intressanta detaljer.

För det första så har han fått in Fleur de Passion 02 för 79 euro (han beklagade att han var tvungen att kraftig höja priset (från 55 euro) men priserna har gått upp i Champagne och så är det då en bättre årgång).

För det andra så erbjuder han 10% rabatt när man köper en producent för första gången (ungefär som en langare som ger bort första silen). Innebär alltså att man kan utnyttja rabatten upp till sju gånger (jag tror inte han lämnar rabatt på Salon...).

Och Egly 96 på halvmagnum var slut.

Är det några problem att handla som privatperson?
Är det order om 12 flaskor som gäller eller?
Hittar inte hans sortiment på sidan, bara husen han saluför...
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

magnum skrev:
Priset är när man handlar på plats. 2000 är sagolikt skön att dricka nu!
Man undrar om du fått Champagne noja, unika kunskaper om PM, två årgångar av Fleur..... ::)

Fan, är det alkoholrelaterat är jag med vettu. :D

Anledningen till champagnenojan är troligen lycka över att jag äntligen har hittat ett ställe som kan fixa bra bubbel till hyggliga priser i München. Detta har varit rena mörkret tidigare. En helvetes massa Mög&Skändan överallt. Inte någonstans saluförs de här producenterna. När jag var på DP-haket här så hade killen som jobbar där inte ens hört talas om Diebolt. Jag skickade honom ett mail med den här försäljningskanalen.

Jag har levt utan min Happy meal för länge nu...

Vad gäller priserna så känns det som att det skulle gå relativt enkelt att räkna hem en resa dit, i synnerhet som att jag redan befinner mig betydligt närmare än ni i Svedala.
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

v_skogh skrev:
Är det några problem att handla som privatperson?
Är det order om 12 flaskor som gäller eller?
Hittar inte hans sortiment på sidan, bara husen han saluför...

På a svarar jag nej. Han nämnde att han har flera kunder i Schweden så det ska gå bra med import också, du kan kolla på tråden angående detta...

På b svarar jag troligen inte, nu bara råkade det bli så när jag beställde men det nämndes inget om några sådana begränsningar. Det är nog till att plocka som man vill. Det är dock troligen så att förpackningarna är om sex eller tolv flaskor och fraktbolaget kommer antagligen ta ungeför samma pris oavsett om din kartong är full eller ej. Så för att minimera fraktkostnaden per flaska så kan det vara ide att fylla kartongen.

På c svarar jag kolla längst ner i högra hörnet, där står "PDF-katalog".
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Fick ett tips från Wein Nach Mass. Gault Millau rankade förra året NV-skumpor. Resultatet ses här http://www.gaultmillau.de/magazin/champagner_0607.htm.

Mest förvånande är enligt min mening att Veuve ligger på samma nivå som Polle. Har Veuve lyft sig i håret, har Polle ramlat ihop eller kan vi helt enkelt inte ta testet på allvar?

Jag gillar dock placeringen av Egly och detta i synnerhet då jag har beställt en drös olika baljor av just Egly. Man måste ju vara seriös i sitt drickande och därmed prova igenom hela sortimentet. ;D
 

Elvis

Medlem
SV: NV Champagne

För mig borde Pol Roger ligga högre och Veuve Cliquot lägre. Pol Roger är en av mina absoluta favorit-NV, samtidigt jag upplever Veuve Cliquot Brut som lite intetsägande och tråkig.

Alla behöver inte tycka som jag, men det som stör mig med listan är att Gosset inte är med överhuvudtaget. Alltid kul med listor dock! ;)
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Elvis skrev:
För mig borde Pol Roger ligga högre och Veuve Cliquot lägre. Pol Roger är en av mina absoluta favorit-NV, samtidigt jag upplever Veuve Cliquot Brut som lite intetsägande och tråkig.

Min reaktion också med den skillnaden att jag tycker att Veuve inte är intetsägande, den är (var?) sur och bitter. Sist jag hade missnöjet att jämföra Veuve och Mög&Skändan så hamnade Veuve bakom. Det är inget bra betyg...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Tycker inte heller att de jag provat (vilket är långt ifrån alla) ligger inbördes väldigt galet, kanske främst galet att Laurent-Perrier ligger så långt ned, men det är kanske bara jag som tycker det? Själv skulle lägga Laurent-Perrier någonstans mellan Bollinger och Taittinger, närmare Bollinger än tvärt om.
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

Tycker själv att Veuve Brut är klart bättre än Moet men tydligt sämre än Bollinger.
En annan fin NV är enligt mig Louis Roederer om man ska jämföra de "kända"
Taittinger och Pol Roger faller mig inte i smaken.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

I går blev det en Louis Roederer Brut Premier - härlig frukt och syra med inslag av päron. Smakmässigt skulle den kliva direkt upp på toppskiktet som det inte vore för att den är så söt, sötman på läpparna och förtjockandet av saliven är i mening allt annat än angenämt.

Tråkigt på en så god champagne att den inte var torrare än så här...

Hur är det egentligen med sötma - den borde inte rimligtvis variera från flaska till flaska, men förekommer sådana variationer?
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
Hur är det egentligen med sötma - den borde inte rimligtvis variera från flaska till flaska, men förekommer sådana variationer?

Jo, det förekommer variationer men kanske inte som man först tänker sig. De stora producenterna anpassar ofta sötman efter marknaden flaskan ska säljas på. Generellt sett så är det inte ovanligt att skumpan är torrare i t ex Frankrike. I Norden betraktas vi som sockergrisar och får därmed en skvätt extra i dosagen. De uppgifter jag kunde hitta på rak arm tyder på att i Sverige får Louis Roederer NV 10 g/liter medan UK (ofta också betraktade som sockergrisar) får ca 11-12 g/liter.

Detta torde dock inte gälla de små producenterna då dessa har för få flaskor och för små resurser för att dona runt på det här viset.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

De stora producenterna anpassar ofta sötman efter marknaden flaskan ska säljas på
Jasså, sådana dumheter.

Vad ska man gotta sig åt på fredag då, en Deutz Brut Classic eller kanske en Jacquesson Cuvée no. 732. Var mest sugen på att prova Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru men skiten ligger på B-sortimentet.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Igår blev det en Deutz Brut Classic vilken jag tyckte var helt ok, hade gärna fått vara lite mer fruktig men helheten var fin och TORR.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Nu har flaskan inmundigats i solskenet på ... solterrassen (altan på svenska) och det är bara att konstatera att jag tycker att den är god än om lite tillbakadragen smakmässigt men eftersom jag har referenssmak (för så kan man ju alltid säga) så har jag rätt och ni fel. Placeringen på "topplistan" NV champagnes som diskuterades tidigare vill jag bara konstatera som korrekt, andra champagner må ligga lite galet från min erfarenhet men Clicquot Brut ligger bra, gärna kanske något eller några snäpp uppåt för all del ;)

Visst är det underbart med subjektiva intressen ;D

Jag önskar er alla en god helg.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

I går blev det en beställning på en Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru så helgens mumma är spikad om det nu hinns med, lät lite tveksamt men inte hopplöst. I annat fall får det blev en Jacquesson Cuvée no 732 som stod på hyllan.

Förresten, finns det ingen webbsida där man kan lära sig de korrekta uttalen på alla champagner och för all del andra uttryck som är relaterade till champagne och dess produktion? Jag kan inte franska, tyvärr, jag hade önskat att jag läst franska istället för spanska i skolan för spanskan har jag inte mycket glädje av, det lilla jag minns.

Min fru har dock läst franska något år så hon får mig på hyfsat rätt väg, men många av namnen i champagne är ju dessutom tyska men jag skulle kunna gissa att under alla dessa hundratals år så hade dessa namn förfranskats något? Eller inte, vad vet jag. :D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Jag fortsätter min lilla NV-monolog här ;D

Igår blev det ovan nämnda Egly-Ouriet och den var riktigt trevlig. Jag har arbetat mig igenom toppen på Gault Millaus vinguide's topplista som länkades till lite tidigare (med undantag för Krug) och det är tydligt att det går igenom en viss stil bland de som ligger i toppen, väldigt balanserade, inget som sticker ut men också inget som gör att någon av dem sticker ut mer än någon annan eller ifrån mängden vilket jag tycker är tråkigt. Undantaget är då Louis Roederer som med sin fruktighet och tyvärr sötma sticker ut rejält vilket jag gillar, dock ej sötman.

Ikväll kör vi vidare med Jacquesson #732 2004.
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

Ikväll blev det en Deutz Brut Classic tillsammans med svenska havskräftor och räkor.
Deutz levererar, en riktigt härlig champagne nästan i klass med Bollinger SC. Ska absolut köpa på mig mer Deutz, gillar stilen. Den tydliga jästen finns inte utan känns mycket friskare med citrus och ljusa äpplen. Fräsch är ett ord som dyker upp.
Just nu sitter jag och lyssnar på Social Distortion tillsammans med en Innis & Gunn, fyra veckors semester. Livet är underbart.
Nästa NV-champagne lär bli Jacquesson #732.
 
Toppen