Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne

Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Har hunnit med några under den gångna veckan.

Jacquesson #732 då naturligtvis, vilken jag inte allt tyckte var bra, väldigt sur och vissa tanniner så den måste nog allt vila till sig lite.

Efter denna har det blivit en kvartett av snäll, inställsam och något smakmässigt tillbakadragen Champagne:

Lanson Black Label Brut - Samma kväll som Jacquesson och efter denna så intrycken är minst sagt lite färgade, mer frukt mer balans och kort sagt god efter all den syra som fanns i 732:an.

Vidare Delamotte Brut, Pommery Brut Royal, Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs Millésime 2000 - liksom Lanson väldigt inställsamma Champagner som alla på vis påminner om varandra i sitt "intetsägande". Märk väl att jag inte är negativ när jag säger intetsägande då det har sina tillfällen så det passar utmärkt och främst i kombination med vissa människor som kanske inte är van och/eller uppskattar kraftfullt smakande Champagne.

Pommery är något sötare än de övriga men ändå tillräckligt torr för att inte vara påstridigt söt.

Nicolas hade till synes ingen mousse i glaset men smakade ändå inte avslaget, än om blygsamt mousserande känsla i munnen.

Alla ovan, #732 undantaget kan jag tänka mig köpa fler av när som helst, men just nu, efter den här raksträckan av lättsam Champagne så börjar jag längta efter någon smakbomb, ex. Pol Roger men jag vill inte köpa om något ännu til förmån för jakten på att traska igenom Bolagets hela Champis-sortiment.

Några tips kanske, på smakrik god NV eller billigare vintage som inte finns med i listan nedan?

Billecart-Salmon Brut Réserve
Bollinger Special Cuvée Brut (2)
Delamotte Brut
Deutz Brut Classic
Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru
Gosset Grand Millésime Brut 1999
Gosset Grand Rosé Brut
Jacquesson Cuvée No 732 Brut 2004
Jeanmaire Brut *
Lanson Black Label Brut
Laurent-Perrier Brut
Louis Roederer Brut Premier
Moët & Chandon Brut Impérial
Mumm Cordon Rouge Rosé
Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs, Millésime 2000
Palmer Millésime Brut 2000
Pierre Peters Cuvée de Réserve
Piper-Heidsick Brut (3) *
Pol Roger Brut Réserve
Pommery Brut Royal
Taittinger Brut Réserve (2)
Veuve Clicquot Brut
 

v_skogh

Medlem
SV: NV Champagne

Tycker absolut att du ska ta hem en flaska Henriot -96, finns i bolagets beställningssortiment.
Lite drygt 400 spänn.
 

Elvis

Medlem
SV: NV Champagne

Prova de här två också:
7686 André Clouet Grande Réserve (249 kr)
99326 Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002 (299 kr)
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

Från Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade
Han och Anna Dreber deltog själva i ett blindtest av champagne. Och medan de flesta tyckte att 1000-kronorschampagnen smakade rätt äckligt, så var skumpan för 150 kronor riktigt god, berättar Johan Almenberg.

Föreslår att du fixar fram baljan för 150 pix, den måste vara grym!
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Elvis, det var bra tips, både finns dessutom på mitt stolpskott till Bolagsbutik!

Vid nästa beställning får det bli en Henriot '96 :)
 

weezer

Medlem
SV: NV Champagne

Hade just dop av lillkillen i skärgårn, vi knäckte vid tillfället sex stycken Palmer 96 på magnum, den var rejält omtyckt av alla, bra prisvärd om man får ta det ordet i sin mun ;).
 

anders

Medlem
SV: NV Champagne

EuphoniC skrev:
I går kväll blev det en magnum av Moët & Chandon Brut Impérial...

Första gången jag dricker Moët men jag tycker inte att den är så illa som ni vill ge sken av i någon annan tråd. Faktiskt tycker jag den var riktigt okej, betydligt bättre än många andra flaskor jag köpt under den senaste tiden.
EuphoniC skrev:
Några tips kanske, på smakrik god NV eller billigare vintage som inte finns med i listan nedan?

Prova M&C Vintage 2000 för 399, du klarar gränsen precis. Den är avsevärt mycket bättre än standardbuteljen. Jag tror det är den här som Krug tipsar dig om fast han kallar den för "premier".
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: NV Champagne

Det stämmer säkert. Jag sätter stor stolthet i att inte kunna ett skit om Mög & Skändans produkter.
 

ae

Medlem
SV: NV Champagne

Leclerc-Briant Les Crayeres tyckte jag var god för några år sen. Då låg den på 275 tror jag. Borde väl i artighetens namn gå in och kolla på bolagets hemsida för att uppdatera dig om priset... orkar tyvärr inte.
En standardskumpa som Juhlin vurmar för är R&L Legras BdB. Har inte druckit den själv, men borde också kvala in under pristaket.
 
SV: NV Champagne

anders skrev:
På a svarar jag nej. Han nämnde att han har flera kunder i Schweden så det ska gå bra med import också, du kan kolla på tråden angående detta...

På b svarar jag troligen inte, nu bara råkade det bli så när jag beställde men det nämndes inget om några sådana begränsningar. Det är nog till att plocka som man vill. Det är dock troligen så att förpackningarna är om sex eller tolv flaskor och fraktbolaget kommer antagligen ta ungeför samma pris oavsett om din kartong är full eller ej. Så för att minimera fraktkostnaden per flaska så kan det vara ide att fylla kartongen.

På c svarar jag kolla längst ner i högra hörnet, där står "PDF-katalog".

Kanske lite "off-topic" vad gäller just NV-champagne, men ett tips är att även ta en titt på Bacchus-Vinothek i Rottweil om ni letar bra vinbutiker i Tyskland. Just B-V verkar ha en förmåga att ha champagne-godsaker liggandes i sina gömmor efter att de sålt slut på andra håll, och till bra priser dessutom... (Dock verkar man behöva wine-searcher pro version för att hitta dessa erbjudanden.) För tillfället har de t.ex. Billecart Salmon Blanc de Blanc -96 kvar för under 700:-... Precis som "Wein nach mass" så har B-V dessutom en mycket kunnig, trevlig och tillmötesgående ägare.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: NV Champagne

Ekonomin har satt en knäck på champagneintaget under den senaste tiden men i helgen som var blev det ett återbesök till Pol Roger Brut Réserve men den här gången i magnum samt en Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2000.

Kan återigen bara konstatera att Pol Roger är på topp, en av mina absoluta favoriter så här långt och den står sig.

En annan sak jag kan konstatera är att jag har lite svårt för Blanc de Blancs, men de fall BdB jag druckit har kanske varit allt för unga - vad vet jag?
 
Toppen