Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV M. Chapoutier Hermitage Grande Cuvee 187

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad är detta för särskilt vin?
Någon som vet?
@vintomas borde veta :)
Måste fråga, för NV Hermitage är inte riktigt ett slags vin man förväntar sig. Känns lite som en NV Cheval Blanc.

Screenshot 2024-01-21 02.17.55.png
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har då och då sett äldre non-vintage Hermitage från Chapoutier på auktion, men är osäker på om jag sett just texten "Grande Cuvée" och jag vet inte om 187 hör ihop med cuvéen eller är någon annan form av strösiffror. Ärligt talat har jag aldrig hört att äldre Chapoutier-viner, d.v.s. från före Michel Chapoutier tog över, skulle vara särskilt mycket att hänga i julgranen. Någonstans för ett antal år sedan (minns inte var) har jag specifikt läst att de där non-vintage-hermitagerna inte är särskilt bra. Kollar jag Chapoutiers webbplats tycks årgången 1989 vara en milstolpe, och det var då deras vingårdsbetecknade "prestigehermitager" infördes, så alla non-vintage-flaskor är garanterat äldre än så. Om etiketten saknar alkoholangivelse är den förmodligen från mitten av 70-talet eller äldre. Man får väl tänka på det här vinet på samma sätt som den mediokra non-vintage-châteauneufen "La Fiole" (i den vedervärdiga sneda flaskan), fast den här är från Nordrhône. :) Grejen med "La Fiole" är väl att "den är färdig att dricka redan när den säljs" genom att de blandar årgångar. Jag skulle alltså inte ha alltför höga förhoppningar, men är man nekrofil kanske man gillar det och är man nyfiken blir man säkert en erfarenhet rikare.
 

Magikern

Medlem
Hade jag varit I Stockholm och fått denna flaskan värderad till 1000 kronor eller mer av Bukowskis hade jag nog försökt sälja den faktiskt. Någonting säger mig att vinet inte är så gott att dricka idag. :p
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har då och då sett äldre non-vintage Hermitage från Chapoutier på auktion, men är osäker på om jag sett just texten "Grande Cuvée" och jag vet inte om 187 hör ihop med cuvéen eller är någon annan form av strösiffror. Ärligt talat har jag aldrig hört att äldre Chapoutier-viner, d.v.s. från före Michel Chapoutier tog över, skulle vara särskilt mycket att hänga i julgranen. Någonstans för ett antal år sedan (minns inte var) har jag specifikt läst att de där non-vintage-hermitagerna inte är särskilt bra. Kollar jag Chapoutiers webbplats tycks årgången 1989 vara en milstolpe, och det var då deras vingårdsbetecknade "prestigehermitager" infördes, så alla non-vintage-flaskor är garanterat äldre än så. Om etiketten saknar alkoholangivelse är den förmodligen från mitten av 70-talet eller äldre. Man får väl tänka på det här vinet på samma sätt som den mediokra non-vintage-châteauneufen "La Fiole" (i den vedervärdiga sneda flaskan), fast den här är från Nordrhône. :) Grejen med "La Fiole" är väl att "den är färdig att dricka redan när den säljs" genom att de blandar årgångar. Jag skulle alltså inte ha alltför höga förhoppningar, men är man nekrofil kanske man gillar det och är man nyfiken blir man säkert en erfarenhet rikare.
Tack @vintomas för att du än en gång delar med dig av ditt gedigna kunnande.
Nyfiken är jag naturligtvis, men inte 1200 kr nyfiken.
Passar på denna till förmån för annat - bättre :cool:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nr 186 består av 1981+82+83, min gissning vill då vara att 187 består av 82+83+84. Du kan alltid maila chapoutier och fråga. Har drukket två 186or - om man gillar fullmogen hermitage så är det riktigt gott. Ideen bakom grand cuvee var att erbjuda jämn kvalitee till restauranter.
Ser man på, 187 var inte bara strösiffror! Kan det ha stått för att cuvéen släpptes 1987? 1984 var väl en katastrofårgång nästan överallt i Frankrike? Så fokus låg nog på jämn snarare än hög kvalitet om 84 ingick i blenden. :)
 

torbjørn

Medlem
Nu har jag inte druckit många 84or - men goda adresser i nordrhone har gett många goda upplevelser från 'borträknade' regnår på 70 och 80 tal - de blir ofta bra och bougognelika med tiden Jaboulet chapelle 81, Dervieux-Thaize 81 och 84 är exempel. Chapoutier hadde stora traditionella kastanjtunnor på den tiden - så det är verkligen old-school. Man får dricka det för vad det är.
 
Toppen