Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny studie - mycket höga halter av PFAS i vin

JonasBo

Medlem

Skulle vara intressant att höra om man mätt halter i odlarviner hellre än industriella och härtappade viner.

En snabb googling visade att det finns 19 st bekämpningsmedel, tillåtna i Sverige, som består av PFAS. Vilket känns som hål i huvudet! Hur kan man tillåtas sprida ”evighetskemikalier” direkt i naturen? Har man inte lärt sej någonting sen DDT och PCB?

Antar att vinet som testats är typ en BiB från Sydafrika, där jag antar att reglerna inte är mer strikta.

Det finns flaskor från 70 och 80-talet med i studien där det inte fanns ett spår av PFAS

IMG_4833.jpeg

Stina

Medlem
För det första, att det överhuvudtaget är tillåtet med dessa ämnen på något sätt är ju bedrövligt. Men om jag förstått det rätt så är detta den första? studien överhuvudtaget på livsmedel, och då valde man vin. Och PFAS kommer in i grödan via bevattningsvattnet. Inte via regn. Så om jag återigen förstår det rätt så druvor odlade på höjder med endast regn som vattenkälla, så kan de inte vara PFAS i grödan. Det är på slätten och i växthus man kan få in ämnena. Bulkvin, var odlas de? Och andra grödor som innehåller mycket vatten, som tomater, gurka och andra frukt och grönsaker var odlas de, och hur bevattnas de? Där skulle jag vilja se en studie. Då kanske PFAS kan förbjudas.

Det är bekämpningsmedel så de sprutas nog direkt på grödorna (inte via bevattning). Sen är frågan hur de sen sprids vidare via grundvatten till andra ställen

Men eko-viner borde innehålla lägre halter kan man tycka. Men framförallt borde ämnena förbjudas

En snabb googling visade att det finns 19 st bekämpningsmedel, tillåtna i Sverige, som består av PFAS. Vilket känns som hål i huvudet! Hur kan man tillåtas sprida ”evighetskemikalier” direkt i naturen? Har man inte lärt sej någonting sen DDT och PCB?

Antar att vinet som testats är typ en BiB från Sydafrika, där jag antar att reglerna inte är mer strikta.

Det finns flaskor från 70 och 80-talet med i studien där det inte fanns ett spår av PFAS

Visa bifogad bild 34278

Nej, det är generellt inte PFAS som är bekämpningsmedel, de ingår i formuleringen för att påverka hur själva bekämpningsmedlet fungerar.

Toppen