Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny version av hjälpmedel för att söka viner i tillfälliga släpp

En aning sent som vanligt, men iallafall innan släppet denna gång :)

På ytan ser det inte om som det är så mycket skillnad. Men utan att tråka ut er så har det hänt väldigt mycket, bland annat konfigurering av linuxserver i Amazons molntjänst, sökserver och mycket nytt som jag lärt mig med nya tekniker i det mesta jag har gjort. Och allt är implementerat på "riktigt" denna gång istället för en statisk htmlsida. Så det finns en hel del att utgå ifrån för att bygga in ny funktionalitet. Förhoppningsvis så kan jag t.ex. snart börja med inläsning av excelfiler för att hjälpa @Anders Landström med att få ut den information som han får från Systembolaget.
Tyvärr är den gratisversion av molntjänsterna jag använder alldeles för klen, så det kan eventuellt bli en hel del problem(kanske måste starta pm servrar då och då). Så om det är någon som känner till någon bra, billig hostingfirma där man kan installera och konfigurera allt själv, så hör gärna av er.

2014-09-01
2014-09-04
Hör av er om ni hittar några problem. Dock så är det fullt upp denna vecka och det kan vara svårt att fixa något tyvärr, men jag ska göra mitt bästa.
 

Mats

Gone todash....
En aning sent som vanligt, men iallafall innan släppet denna gång :)

På ytan ser det inte om som det är så mycket skillnad. Men utan att tråka ut er så har det hänt väldigt mycket, bland annat konfigurering av linuxserver i Amazons molntjänst, sökserver och mycket nytt som jag lärt mig med nya tekniker i det mesta jag har gjort. Och allt är implementerat på "riktigt" denna gång istället för en statisk htmlsida. Så det finns en hel del att utgå ifrån för att bygga in ny funktionalitet. Förhoppningsvis så kan jag t.ex. snart börja med inläsning av excelfiler för att hjälpa @Anders Landström med att få ut den information som han får från Systembolaget.
Tyvärr är den gratisversion av molntjänsterna jag använder alldeles för klen, så det kan eventuellt bli en hel del problem(kanske måste starta pm servrar då och då). Så om det är någon som känner till någon bra, billig hostingfirma där man kan installera och konfigurera allt själv, så hör gärna av er.

2014-09-01
2014-09-04
Hör av er om ni hittar några problem. Dock så är det fullt upp denna vecka och det kan vara svårt att fixa något tyvärr, men jag ska göra mitt bästa.

Mycket bra verktyg, tack för jobbet! Ett litet problem jag hittar är att det blir fel i CT-sökningen med icke alfabetstecken som â och é, tex blir Château Fourcas Dupré till Château Fourcas Dupré. Något som går att fixa? Jag använder en MacBook Pro och Safari.
 
Trådskapare
T
Har samma problem som @Mats och plattformen är Safari via iPhone.
Mycket bra verktyg, tack för jobbet! Ett litet problem jag hittar är att det blir fel i CT-sökningen med icke alfabetstecken som â och é, tex blir Château Fourcas Dupré till Château Fourcas Dupré. Något som går att fixa? Jag använder en MacBook Pro och Safari.
Hej, jag kollade på samma problem i somras och kom fram till att det antagligen måste vara Cellartracker som gör något fel.
URL:en skickas (Vad jag kan se helt korrekt urlenkodad):
list.asp?iUserOverride=0&szSearch=Allesverloren%20Tr%C3%AAs%20Vermelhos
Men att den presenteras fel i sökrutan på htmlsidan(eventuellt p.g.a de använder windows-1152 tecken uppsättning):
<input id="search_text" accesskey="s" name="S" autocorrect="off" autocapitalize="off" maxlength="255" value="Allesverloren Tr&#195;&#170;s Vermelhos" />
 

fluff

Medlem
Tyvärr är den gratisversion av molntjänsterna jag använder alldeles för klen, så det kan eventuellt bli en hel del problem(kanske måste starta pm servrar då och då). Så om det är någon som känner till någon bra, billig hostingfirma där man kan installera och konfigurera allt själv, så hör gärna av er.

Vad är du ute efter mer tekniskt? Har en VPS igång som du säkert kan få lite resurser på. PM:a om du är nyfiken!
 

gece

Man vänjer sig.
Hej, jag kollade på samma problem i somras och kom fram till att det antagligen måste vara Cellartracker som gör något fel.
URL:en skickas (Vad jag kan se helt korrekt urlenkodad):

Men att den presenteras fel i sökrutan på htmlsidan(eventuellt p.g.a de använder windows-1152 tecken uppsättning):
För desktopvarianten använder de latin1-kodning av URLer istället för utf-8 som resten av världen, så den länken får kodas lite speciellt (escape isf encodeURIComponent i JavaScript-termer).
 
Trådskapare
T
Vad är du ute efter mer tekniskt? Har en VPS igång som du säkert kan få lite resurser på. PM:a om du är nyfiken!
Tackar för erbjudandet! Jag får fundera lite. Jag har installerat och konfigurerat följande, som jag kör på:
  • Linux(rhel7)
  • Java8
  • Nginx framför Tomcatservrar
  • Elasticsearch som databas/sökserver
Man kan ju köra AWS gratis i ett år med en hel del begränsningar(1GB minne totalt på servern). Men jag vill ju sätta upp något liknande på flera servrar för redundans och så vidare.
 
Trådskapare
T
För desktopvarianten använder de latin1-kodning av URLer istället för utf-8 som resten av världen, så den länken får kodas lite speciellt (escape isf encodeURIComponent i JavaScript-termer).
Tackar. Jag använder ju encodeURIComponent. Och escape-funktionen är ju på väg att tas bort från Javascript. Men jag kanske blir tvungen att använda den ändå om inte Cellartracker har någon fix på gång(vilket jag gissar att de inte har),
 

kayaker

Cyklist
Tackar. Jag använder ju encodeURIComponent. Och escape-funktionen är ju på väg att tas bort från Javascript. Men jag kanske blir tvungen att använda den ändå om inte Cellartracker har någon fix på gång(vilket jag gissar att de inte har),
Det tycker jag att de borde ha. Hoppas att vi kan lämna icke-UTF-8 bakom oss en gång för alla!
 

sunqan

Vinös
Ni är rätt unga, va?
 

Attachments

  • 20140902_121854.jpg
    20140902_121854.jpg
    95,7 KB · Visningar: 285

sunqan

Vinös
För
Ni är rätt unga, va?
Att förtydliga - fotot tog jag IDAG på lunchen. Kassaaparaten står hos en restaurang som öppnade 2013 (lisa på väg i k25 på kungsgatan 25 i stockholm)
Jag gav upp för 20 år sedan då jag insåg att inte ens folk med en phd i computer science från mit vill förstå problemet...

Så lycka till (amrisarna är värst när det gäller konstiga tecken och ovilja att förstå)
 
Trådskapare
T
Nu finns i alla fall en Cellartracker-kompatibel version. Jag kanske drar iväg ett mail nästa vecka och undersöker lite.

Och efter 14 år i branschen så vill man inte ens tänka på hur mycket tid som lagts på encoding-problem.. :)
 

sunqan

Vinös
Det började med måsvingar och fortsatte med edv och på den vägen är det...
Så fort jag gjort en sökning på SBs hemsida i mobilen och resultatsidan refreshas, slår encodingsfan till och jag får börja om.
 

fluff

Medlem
Tackar för erbjudandet! Jag får fundera lite. Jag har installerat och konfigurerat följande, som jag kör på:
  • Linux(rhel7)
  • Java8
  • Nginx framför Tomcatservrar
  • Elasticsearch som databas/sökserver
Man kan ju köra AWS gratis i ett år med en hel del begränsningar(1GB minne totalt på servern). Men jag vill ju sätta upp något liknande på flera servrar för redundans och så vidare.

Med en VPS i AWS lär du i princip inte behöva någon redundans men ändå :)
 
Toppen