Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya druvor kommer att bli tillåtna i Bordeaux!

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Petit manseng har jag druckit några gånger, samtliga viner från sydvästra Frankrike. Ok viner, mycket exotisk frukt. Jag gillar idén med nya druvor, ska bli intressant att följa och testa. Kanske blir det Bourdeauxstil även med andra druvor?
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Petit manseng har jag druckit några gånger, samtliga viner från sydvästra Frankrike. Ok viner, mycket exotisk frukt. Jag gillar idén med nya druvor, ska bli intressant att följa och testa. Kanske blir det Bourdeauxstil även med andra druvor?

Liber Pater, det dyraste Bordeauxvinet alla kategorier har ju 2018 en blend av 70% Cabernet Sauvignon, 15% Petit Verdot, 11% Castet, 2% Tarnay Coulant och 2% Saint Macaire.

Vet inte om vissa producenter i framtiden vill gå i den riktningen eller om det kommet att bli mer moderna viner. Min gissning är att man inte tummar för mycket på det koncept man haft under senare år.
 

Trydebull

Medlem
Vad tror ni om druvorna som kommer på fråga? Touriga Nacional och Alvarinho är de enda jag känner till.

Petit manseng har jag druckit några gånger, samtliga viner från sydvästra Frankrike. Ok viner, mycket exotisk frukt. Jag gillar idén med nya druvor, ska bli intressant att följa och testa. Kanske blir det Bourdeauxstil även med andra druvor?

Petit Manseng har jag också fått med några gånger men i övrigt håller känner inte heller jag till fler än de två du nämner @Magikern

Tycker att Arinarnoa låter väldigt spännande på förhand. Vill dra mig till minnes att jag läst något om den också någonstans.

En annan tes som kan följa med nya druvor (om än säkerligen sparsamt använda och endast begränsad utbredning områdesmässigt - skulle gissa att en del slottsägare hellre går i graven än blandar i nya druvor i sina viner - även om de kan acceptera att nya druvor blir tillåtna att använda för andra - det är fortfarande Frankrike vi pratar om...) är att det kommer att ge upphov till fler slags viner per slott, vilket teoretiskt, på sikt, skulle öka på priserna än mer. Konsumenter tenderar ju att premiera små upplagor, områdesspecifika viner, och "specialutgåvor" - men jag kan inte de lokala lagarna tillräckligt bra för att avgöra om det blir en möjlighet eller ej i nuläget. Det kan vara (hårt och tungt) begränsat till huvudvin och ett andravin. Det kan ju dock också ändras längre fram i så fall. Money talks...
 

ChristianB

DipWSET
Min tanke är att de preppar för framtiden och vädret som kan bli då. De nya druvsorterna är ändå inte tillåtna i mer än nedanstående appellationer:
"For now, the only wines that will be allowed to use these grapes are those with the entry-level Bordeaux or the geographic Bordeaux Supérieur labels. The famous appellations of Bordeaux, such as Pauillac and Saint-Émilion, will not be affected."
Sedan måste man också lägga till:
"Don't expect to see these variety names on a Bordeaux bottle anytime soon. Growers are only being allowed to plant up to 5 percent of their vineyards with them, and can only add up to 10 percent in their final blend of any bottling."
Så 10% av Bordeaux AOC eller Supérieur... Nog för att det görs mycket av den varan men det är ju den som är mest svårsåld i dagsläget. Jag har inga direkta källor på det tyvärr men det anses väl vara ett allmänt känt problem att de stora namnen drar iväg uppåt och övriga får allt svårare att sälja sitt vin?

Därmed inte sagt att jag inte gillar det! :D Särskilt att de inkluderar en druvsort från 1870-talet OCH Bordeaux pekar i en riktning som är mycket spännande! Kan det bli en ny appellation här någonstans? Skulle det kanske finnas en affärsmöjlighet att sälja vin som är distinkt annorlunda mot vanlig Bordeaux men som ändå kan bära med sig områdets kvalitetsstämpel?
 
Petit manseng har jag druckit några gånger, samtliga viner från sydvästra Frankrike. Ok viner, mycket exotisk frukt. Jag gillar idén med nya druvor, ska bli intressant att följa och testa. Kanske blir det Bourdeauxstil även med andra druvor?
Petit Manseng var kanske den bästa druvsorten för torra vita viner i Virginia, som ju är litet varmare än vad Bordeaux var på 70-talet. Mycket imponerad av det jag provade där. Även sött såklart. Den har tjockare skal så är mer resistent mot röta, vilket är huvudanledningen till att de odlar i Virginia tror jag.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Min tanke är att de preppar för framtiden och vädret som kan bli då. De nya druvsorterna är ändå inte tillåtna i mer än nedanstående appellationer:
"For now, the only wines that will be allowed to use these grapes are those with the entry-level Bordeaux or the geographic Bordeaux Supérieur labels. The famous appellations of Bordeaux, such as Pauillac and Saint-Émilion, will not be affected."
Sedan måste man också lägga till:
"Don't expect to see these variety names on a Bordeaux bottle anytime soon. Growers are only being allowed to plant up to 5 percent of their vineyards with them, and can only add up to 10 percent in their final blend of any bottling."
Så 10% av Bordeaux AOC eller Supérieur... Nog för att det görs mycket av den varan men det är ju den som är mest svårsåld i dagsläget. Jag har inga direkta källor på det tyvärr men det anses väl vara ett allmänt känt problem att de stora namnen drar iväg uppåt och övriga får allt svårare att sälja sitt vin?

Därmed inte sagt att jag inte gillar det! :D Särskilt att de inkluderar en druvsort från 1870-talet OCH Bordeaux pekar i en riktning som är mycket spännande! Kan det bli en ny appellation här någonstans? Skulle det kanske finnas en affärsmöjlighet att sälja vin som är distinkt annorlunda mot vanlig Bordeaux men som ändå kan bära med sig områdets kvalitetsstämpel?

Jag vet inte om viner som t.ex. Liber Pater och utvecklingen i Toscana rört om i grytan. En ny generation lär väl ta över i Bordeaux rätt snart och förändra saker lite.

När det gäller väderleken så var det väl rätt många vetenskapare som på 80-talet kraxade om regn 75% av sommaren och 40 grader i skuggan när det är sol från ca. 2015 och framåt (i Bordeauxregionen då). Jag tycker snarare det verkar som det nuvarande vädret har gynnat de druvor som odlas där i dagsläget. Petit Verdot inte minst.
 

ChristianB

DipWSET
När det gäller väderleken så var det väl rätt många vetenskapare som på 80-talet kraxade om regn 75% av sommaren och 40 grader i skuggan när det är sol från ca. 2015 och framåt (i Bordeauxregionen då). Jag tycker snarare det verkar som det nuvarande vädret har gynnat de druvor som odlas där i dagsläget. Petit Verdot inte minst.
Jo, det är klart att det kommer gynna en del druvor som redan finns där, men med tanke på att en del viner dras med höga alkoholhalter redan nu från 2018 så är det kanske inte tillrådligt att fortsätta hoppas. Det nämns ju också i artikeln att Merlot drar iväg i sockermognaden innan den fenoliska är på rätt nivå:
Merlot is the most-planted grape in Bordeaux and is the bulwark of most red wines east of the Gironde river. The problem with Merlot in overly hot weather is not that heat is bad for the vines or the crop. In fact, Merlot in an overly hot year presents the definition of a first-world problem: it produces grapes that have too much sugar, so the wine has too much alcohol.

När jag provade Bordeaux-viner från 2016 för ett par år sedan så fanns det också med några exemplar från 2015 och där var det i vissa en lite obehaglig alkoholhetta som inte gjorde några underverk för vinets generella framtoning. Överlag var det högra stranden som drogs med de högre nivåerna, men det fanns enstaka exemplar från vänstra stranden också.
 
Last edited by a moderator:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När det gäller väderleken så var det väl rätt många vetenskapare som på 80-talet kraxade om regn 75% av sommaren och 40 grader i skuggan när det är sol från ca. 2015 och framåt (i Bordeauxregionen då). Jag tycker snarare det verkar som det nuvarande vädret har gynnat de druvor som odlas där i dagsläget. Petit Verdot inte minst.
Det är möjligt att det just nu gynnar vissa druvsorter men om det fortsätter i en allt snabbare takt är risken att även de druvorna inte orkar med. "Bättre att förekomma än att förekommas". Att börja plantera värmetåliga druvsorter om 5-10 år kan vara försent för att kunna bibehålla kvantitet då det dröjer en del år innan skördarna är tillräckligt stora på nyplanteringar.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/risken-for-varmeboljor-i-europa-har-femfaldigats/
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Jo, det är klart att det kommer gynna en del druvor som redan finns där, men med tanke på att en del viner dras med höga alkoholhalter redan nu från 2018 så är det kanske inte tillrådligt att fortsätta hoppas. Det nämns ju också i artikeln att Merlot drar iväg i sockermognaden innan den fenoliska är på rätt nivå:


När jag provade Bordeaux-viner från 2016 för ett par år sedan så fanns det också med några exemplar från 2015 och där var det i vissa en lite obehaglig alkoholhetta som inte gjorde några underverk för vinets generella framtoning. Överlag var det högra stranden som drogs med de högre nivåerna, men det fanns enstaka exemplar från vänstra stranden också.

Det luriga är mycket regn i kombination med varma nätter och det är lite det man fruktar över. 2003 var ju en årgång där en del producenter lyckades få till förvånansvärt pigga viner trots de varma nätterna (Pontet-Canet är ett bra exempel). Ausone lär ju ha gjort ett supervin det året så det är inte bara medoc som lyckades utmärkt.

Regn vid fel tillfälle lär nog vara det största problemet även i framtiden.
 

ChristianB

DipWSET
Det luriga är mycket regn i kombination med varma nätter och det är lite det man fruktar över. 2003 var ju en årgång där en del producenter lyckades få till förvånansvärt pigga viner trots de varma nätterna (Pontet-Canet är ett bra exempel). Ausone lär ju ha gjort ett supervin det året så det är inte bara medoc som lyckades utmärkt.

Regn vid fel tillfälle lär nog vara det största problemet även i framtiden.
Ja, jag tar ju hellre en hel skörd med lite för hög alkoholhalt, än en utebliven skörd pga regn och sjukdom i vingården. ;)
 

Bastardo

Medlem
Ja, jag tar ju hellre en hel skörd med lite för hög alkoholhalt, än en utebliven skörd pga regn och sjukdom i vingården. ;)
Jag fattar inte, men medlemmarna i vår lilla vinförening noterar varje gång mycket noggrant alkoholhalten på vinerna. Men hallå! Det är inte en indikation om vinernas kvalitet!
Och sen sörplar de sig glatt alla möjliga monsterviner, som ingen av oss skulle ens ta med en tång. ;) Viner som innehåller massvis av restsocker och som smakar apa, bokstavligen!
Jag lovar, börja aldrig guida ett gäng glada entusiaster inom vin. De kommer aldrig att lära sig. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag fattar inte, men medlemmarna i vår lilla vinförening noterar varje gång mycket noggrant alkoholhalten på vinerna. Men hallå! Det är inte en indikation om vinernas kvalitet!
Och sen sörplar de sig glatt alla möjliga monsterviner, som ingen av oss skulle ens ta med en tång. ;) Viner som innehåller massvis av restsocker och som smakar apa, bokstavligen!
Jag lovar, börja aldrig guida ett gäng glada entusiaster inom vin. De kommer aldrig att lära sig. ;)
Hehe, det är nog bara för att de ska känna att de får tillräckligt med APK. ;) Just alkoholen är ju lite av ett tabu i Sverige, trots den relativt frisinnade inställningen, så den blir kanske en viktig faktom för de som inte är invigda i de mörka hemligheterna... Tvärtom tror jag nog att många här på FW (ur ett kunskapsperspektiv) skulle ranka ett vin högre om det hade 100% innehåll men en lägre alkoholhalt än vad som är gängse. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Hehe, det är nog bara för att de ska känna att de får tillräckligt med APK. ;) Just alkoholen är ju lite av ett tabu i Sverige, trots den relativt frisinnade inställningen, så den blir kanske en viktig faktom för de som inte är invigda i de mörka hemligheterna... Tvärtom tror jag nog att många här på FW (ur ett kunskapsperspektiv) skulle ranka ett vin högre om det hade 100% innehåll men en lägre alkoholhalt än vad som är gängse. :)
Japp. Halva alkoholhalten? Då kan man dricka dubbelt så mycket. Då kanske man äntligen skulle ha en chans att klara av "en in, en ut" ur källaren...
 
Finns det några exempel på andra områden i Frankrike som nyligen (eller mindre nyligen) tillåtit nya druvor, som skulle peka på att de andra regionerna är mer progressiva än Bordeaux?
Södra Rhône har ju identifierat att de har ett klimatförändringsproblem som skulle kunna bli extra knepigt, vilket också sammanfaller i tiden med ändrade preferenser hos konsumenterna. I chateauneuf-du-pape har du ju redan 13 tillåtna druvsorter så tror inte att de behöver utvidga på samma sätt som Bordeaux; i stället verkar strategierna handla om att gå mot mindre andel Syrah och mer Mourvèdre. Denna utveckling har beskrivits av t ex Jancis Robinson, och Eric Asimov, se t ex:
https://www.nytimes.com/2019/01/24/dining/drinks/wine-review-chateauneuf-du-pape-2016.html
 

Poussard

Medlem
Södra Rhône har ju identifierat att de har ett klimatförändringsproblem som skulle kunna bli extra knepigt, vilket också sammanfaller i tiden med ändrade preferenser hos konsumenterna. I chateauneuf-du-pape har du ju redan 13 tillåtna druvsorter så tror inte att de behöver utvidga på samma sätt som Bordeaux; i stället verkar strategierna handla om att gå mot mindre andel Syrah och mer Mourvèdre. Denna utveckling har beskrivits av t ex Jancis Robinson, och Eric Asimov, se t ex:
https://www.nytimes.com/2019/01/24/dining/drinks/wine-review-chateauneuf-du-pape-2016.html
Låter vettigt men i CndP får man ju redan blanda precis hur man vill bland de 13, så ingen förändring i AOC:en behövs ju.
 
Toppen