Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya Zealand 2013 - upp- och nersnack

Mattias Schyberg

Administratör
Svårt att veta om man inte känner till vilka konkurrenterna var...

Jag tycker Crimson ('11, '12) har varit ganska stram, vilket iofs är bra, men lite endimensionell. Provade en gång på en blindprovning och var övertygad om att det var Pipers Brook. Hade samma slanka, seniga profil, typiskt tasmanskt (trodde jag). Möjligt att det blommar ut med lagring. Kollar mina poäng och ser att det har pendlat mellan 85 - 87. Tyvärr är ju Pinot från NZ inte längre billigt, så man kan fråga sig om Crimson är värt pengarna. Njä.

Hursomhelst är det bra med riktiga blindprovningar!
Du får helt enkelt se vad påskharen har med sig om ett par veckor. ;)
 
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
En dark horse fanns med och det var det relativt enkla 2013 Ata Rangi Crimson som blev WOTN i deras omröstning innan avtäckning. Den mer ambitiösa Ata Rangi Pinot Noir (ca 350 pix på SB) kan jag förstå, men lite förvånande att "lillebror" stod upp så bra i konkurrensen. Tyvärr har jag inte exakt koll på de andra vinerna, men de var handplockade på SB.

Är det någon som har provat Crimson och kan bekräfta om det levererar i överkant eller om gruppen led av masshysteri?
idag blev det
till att testa 2013 Ata Rangi Crimson PN och den bjöd på en del fina pinottoner men syran var för slapp för att det ska kunna nå nittistrecket.
86-87p
Edit: Drack utan mat.
 
Last edited:
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
idag blev det
till att testa 2013 Ata Rangi Crimson PN och den bjöd på en del fina pinottoner men syran var för slapp för att det ska kunna nå nittistrecket.
86-87p
Edit: Drack utan mat.
Dag två och ny dagsform. Idag känner jag vad som finns snarare än vad som fattas. Riktigt sval temp. hjälper mot de klena syrorna till den grad att det blir ganska fräscht.

87-88p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpte en Felton Road Block 3. Är alltid misstänksam till långlagring av viner med skruvkapsyl men de är möjligt att de kommer att utvecklas riktigt bra ändå.

Hade varit mycket förvånad om vinet hade överträffat t.ex. Louis Jadot Corton-Pouget 2012 om 7-8 år.
Jag är på goda grunder misstänksam mot alla muppkorkar och har aldrig farit illa av en skruvis. För att få perspektiv, så var vår 2003 enkla Felton Road riktigt bra och helt utan "med-automobil-över-30km/h-kommer-blodet-strömma-ur-ögon-och-öron-kommentarer" vid stora PN-övningen i Stlm nu senast. Samt att jag kommer smyga in en 2001 skruvad Dead Arm i någon ung Shiraz-flight vad det lider.

Känner mig fö inte det minsta stressad över den flaskan :)

...och två unga korkar vid bubbelprovningen i Umeå tidigare i år levererade TCA och TCB mer än vad som är romantiskt ens av 1000 plopp. Och minst en PN-flaska i Stlm ****ade på oss närvarande med sina äckelaromer.

*huh*
 
Last edited:
Toppen