Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya Zeeland - bara Pinot Noir?

Larseman

Medlem
Ägnade helgen åt att plocka och ordna lite i vinkällaren. Inser att jag saknar lite bredd, exempelvis har jag endast tre röda från NZ, samtliga PN. Skulle gärna vilja fylla på det facket, men det måste väl finnas något annat än PN som också är bra. Ser att det finns en del Syrah från NZ i BS på SB, men är det någon på forumet som kan ge några bra tips? Går naturligtvis bra att beställa från Europa också :p
 

merlotsmile

Medlem
Ägnade helgen åt att plocka och ordna lite i vinkällaren. Inser att jag saknar lite bredd, exempelvis har jag endast tre röda från NZ, samtliga PN. Skulle gärna vilja fylla på det facket, men det måste väl finnas något annat än PN som också är bra. Ser att det finns en del Syrah från NZ i BS på SB, men är det någon på forumet som kan ge några bra tips? Går naturligtvis bra att beställa från Europa också :p
Jag provade en Syrah från Hawkes Bay/Gimblett Gravels förra veckan som jag gillade. 2010 Craggy Range Syrah Gimblett Gravels Vineyard Block 14. Provade den i London så vet inte om den finns att få tag på i Sverige :)
 

Håkan

Medlem
Kolla in Winepunkers blog, sök på Nya Zeeland. Han har provat allt som är värt att prova från landet och är nog Sveriges mest vinkunniga Nya Zeeland-kännare.

/Håkan
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ren generellt är det Hawkes Bay och gärna plätten Gimblett Gravels du bör hålla koll på när det är rött som gäller med undantag från PN. Här kan du finna mycket fina och svala uttryck på både diverse Bordeaux-druvor och Syrah. Precis som @merlotsmile skriver ovan så är Craggy Range en bra producent att hålla utkik efter. Även Trinity Hill är ett ganska säkert kort även om jag blev aningen besviken sist jag provade. Lite väl "slankt" kan dock lika gärna vara positivt. ;)

Själv har jag spanat in 2010 Man O' War Ironclad, men vet inget om det. Får se om jag inte tar och köper det nästa vända på SB. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
När jag jobbade vinimport så plockade jag in Konrad (finns på Vintjänsten idag, en PN och en SB), en tysk snubbe som producerar fantastiska viner; bland annat grymma Riesling utöver sagda PN och SB. Någonting som man nästan aldrig hittar och som är enastående gott är söta viner från NZ, någonting de gör så liten del av att de inte besvärat sig om att söka exporttillstånd för dem (som jag förstått det).

Konrads torra och halbtrocken rieslings är grymma och hans söta viner är enastående. Väl värda att kolla om de finns att få tag på någonstans i Europa.

Sen är Bx-blends från Hawkes Bay väldigt bra också. Mycket intressanta att prova. Waiheke Island är också ett ställe att hålla koll på. Flera små vinerier med grym kvalitet som håller till där. Central Otago har ju fått mycket uppmärksamhet, speciellt i Sverige med Felton Road, men man ska inte missa Marlborough och de andra klassiska regionerna. Finns mycket bra där.
 

ChristianB

DipWSET
Merlot och Syrah från Hawkes Bay, det är väl det enda jag kan instämma i. :) Mycket annat har jag inte hunnit kika på, utöver den vanliga PN och SB förstås!
 

chambertin

Medlem
Chardonnay finns det ju några riktigt bra av också. Både Bannockburn och Block 2 från förut nämnda Felton Road är utmärkta viner som dessutom inte river stora Grand Crû-liknande hål i plånboken.

Kan rekommendera Bob Campbell's hemsida om företrädesvis NZ och Australien (ett och annat övrigt slinker in ibland också): http://www.bobswinereviews.com/
Kostar modesta 29NZ$/år för full access men är gratis för allt som är äldre än 6 månader.

Och stämmer givetvis in i vad @Håkan säger. Läs vinpunkarns blogg !
 
Toppen