Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyår

lepatrik

Medlem
Julen i all ära, men det är ju trots allt nyårsfirandet som vi älskar. Vi pratar ostron, tvångsmatad gås (för Foie fin smakar inte lika bra!) och hummer mmmmm
Jag har inte riktigt funderat ut vilken nyårsmeny jag skall komponera ihop än, men tar gärna emot lite förslag
 

weezer

Medlem
SV: Nyår

Själv får jag gåslever från Ungern imorrn, en vän ska köpa ett par kilo i saluhallen i B-pest (vi pratar 250:-/kg!), så min förrätt är spikad. Kommer bara plocka ner den, rulla den i en silduk å värma på ankfett till 95 grader, sen poppa i den och låta den dra på eftervärmen..jo lite nitrit får man väl smyga ner för färgens skull..
 

Öhman

Medlem
SV: Nyår

Ska ge mig ut på tunn is och testa att göra Gordon Ramseys Beef Wellington.
Kanske en risotto till förrätt så är det upplagt för ett riktigt "Hells Kitchen". ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Nyår

Jag är så trist, kör alltid skaldjurstake-out från Wasahof. Hummer, ostron och lite grebbestaräkor. Men det är sjysst att slippa matos på nyårsafton tycker jag. Skumpan i år blir nog en cristal 1990 som jag "glömt bort". Vet inte alls om den kommer att vara bra. Annars blir det nog en Vve Fourny & Fils Champagne Blanc de Blancs Vertus Premier Cru Brut Nature.
 

weezer

Medlem
SV: Nyår

Gustibus skrev:
Ska ge mig ut på tunn is och testa att göra Gordon Ramseys Beef Wellington.
Kanske en risotto till förrätt så är det upplagt för ett riktigt "Hells Kitchen". ;)


Oh! Jag beklagade mig över den när jag såg det på tv; det såg ut som en riktig bukfylla, vad är det för fel på en stekt bra köttbit rakt upp å ner.. ;)
 

Öhman

Medlem
SV: Nyår

weezer skrev:
Oh! Jag beklagade mig över den när jag såg det på tv; det såg ut som en riktig bukfylla, vad är det för fel på en stekt bra köttbit rakt upp å ner.. ;)

Inget fel. Men för lätt. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Nyår

weezer skrev:
Själv får jag gåslever från Ungern imorrn, en vän ska köpa ett par kilo i saluhallen i B-pest (vi pratar 250:-/kg!), så min förrätt är spikad. Kommer bara plocka ner den, rulla den i en silduk å värma på ankfett till 95 grader, sen poppa i den och låta den dra på eftervärmen..jo lite nitrit får man väl smyga ner för färgens skull..

Plocka ner? Rulla i silduk? Värma på ankfett? Poppa i den? Dra på eftervärme? Smyga ner nitrit?

Jo men det låter ju såå självklart, men ärligt talat fattar jag ingenting. Jag hängde med på att gåslevern är billig i Ungern, men sen är jag borta.... I min värld öppnar man burken, sticker ner skeden, klart!?
Förklara gärna!
 
SV: Nyår

Du syftar på mousse tror jag. Då gör man så.

Ren anklever funkar perfekt att confitera. En annan varian som är helt fantastisk är att ånga anklevern. Du slänger i en flaska sauternes eller tokaij med minst 5 puttonos sötma (eller liknande)i en kastrull. Lägger anklevern i en sil eller liknande ovanför och låter det söta vinets ångor smaksätta levern. Hur fint som helst.
Att göra terrine på levern går inte heller av för hackor.

Oavsett vilket, jag har inga som helst moraliska bryderier kring uppfödningen. "Why are animals made out of meat if you are not supposed to eat them"
 

Öhman

Medlem
SV: Nyår

El burro grande skrev:
...En annan varian som är helt fantastisk är att ånga anklevern. Du slänger i en flaska sauternes eller tokaij med minst 5 puttonos sötma (eller liknande)i en kastrull. Lägger anklevern i en sil eller liknande ovanför och låter det söta vinets ångor smaksätta levern. Hur fint som helst.
...

Sitter här i natten och funderar. Hur kan vinets sötma påverka om du ångar anklevern? Socker/sötma är väl inte volatilt, inte heller syra. Ställer mig också lite tveksam till att vinets finare aromer skulle kunna ha någon påverkan. Någon form av påverkan måste det ju ha. Men vad?
Hur tusan smakar en "vinångad" anklever? Vill veta.
 

weezer

Medlem
SV: Nyår

Sjödin skrev:
Plocka ner? Rulla i silduk? Värma på ankfett? Poppa i den? Dra på eftervärme? Smyga ner nitrit?

Jo men det låter ju såå självklart, men ärligt talat fattar jag ingenting. Jag hängde med på att gåslevern är billig i Ungern, men sen är jag borta.... I min värld öppnar man burken, sticker ner skeden, klart!?
Förklara gärna!


ehh, ja precis, en ankleverterrine blir det av det hela.. :) Anklevern har lite blodådror, de pillar man bort när man plockar ner den i mindre bitar. Sen marinerar man den över natten med lite calva eller/och en skvätt cognac, å salt/peppar (nitrit för att bevara färgen, blir dassig annars omgående). Rulla in den i en tunn duk, åsso bakar man den i fettet. Låt svalna helt, sen kan man rulla fram terrinen. Fördelen med att baka den i fett är att du inte får en fetthinna runt den, rätt vanligt om man rullar den i plastfolie och ångar den.

mousse finns inte i min värld, då kan det lika gärna vara.. ::)
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Nyår

funderade också på att catera lite ett tag, klart det är skönt att slippa laga mat, men sedan insåg jag att jag lever för att laga god mat och njuta den med familjen varpå detta alternativ snabbt ströks :)
Kul att höra vad ni har för förslag so far, just nu lutar förättsbiten till två rätter med ostron och sedan foie gras, huvudrätt är jag inte riktigt säkert på än men dessert är lite mer lurigt, gör jag en champagnesabyon på färska bär eller hur fångar jag nyårsglansen bäst? :)
 

weezer

Medlem
SV: Nyår

Man kan faktist göra det enkelt för sig, löjrom tex, skitlätt till förrätt. Bara baka/steka blinier så är man hemma. Sen finns det rätt bra grejjer i saluhallarna (sjysta rödvinssåser osv, sånt tar tid att koka själv), man får ta genvägar där det går och kan nån göra det bättre, så varför inte..

alla typer av brûleér är bra desserter, kan man förbereda i good tid innan..smaksätt dem som du själv vill, å servera en sjyst sorbet till bara..
 

weezer

Medlem
SV: Nyår

olle%20b%20026.jpg



Ahh! 2 kilo färsk gåslever, totalt 450 spänn, galet billigt.. ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Nyår

anders skrev:
Den pavan vi repade av för några veckor sedan var ruskigt trevlig.

Ah, uppmuntrande. Jag känner att jag skulle ha behövt något kilo gåslever till, men jag får kara mig ändå.
 

Öhman

Medlem
SV: Nyår

Nu har jag bestämt mig!

Till förrätt blir det någon liten skaldjursfilijox. Är barnsligt förtjust i avocado så det blir nog en halva med räkor/hummer/krabba, majonäs, löjrom på toppen, en doft cayenne och lite lime. Smörstekt toast. Enkeltenkelt men gott. Champagne till så klart.

Till huvudrätt klassisk boeuf bourguignon som jag kan laga med kärlek och omsorg dagen innan så den får gona till sig. Pressad potatis till. Riktig "comfort food" som gör vinvalet lätt. Bara att djupdyka i godsakerna i vinskåpet. Bourgognerna ligger pyrt till.

Till dessert en elegant variant på marängsviss. Förbereder en bädd av maräng och brer på ekologisk, handgjord italiensk vaniljglass. In i frysen så det blir rikitigt kallt. Precis innan servering kladdar jag på smaksatt vispgrädde (älskar när grädden fryser på glassen). Karnerar med banan och river 70% michel cluizel över. Inget vin här. Däremot någon trevlig spritsort som jag även kommer låta ingå i desserten. Inget bestämt än.
 
Toppen