Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyår

SUPRA

Bäst
SV: Nyår

weezer skrev:
Ahh! 2 kilo färsk gåslever, totalt 450 spänn, galet billigt.. ;D

Viktig fråga, jag letar recept. Vill gärna göra nån variant där det får ligga och marineras i portvin eller dylikt.
 

Keen

slan
SV: Nyår

Nyårsmiddagen blev tydligen caterad då vi är närmare 20 pers.
Meny blev följande:
Gratinerad hummer
Godtyckligt vilt med potatisgratäng
chokladmousse

Inget superinspirerande, men det får funka. Dock så misstänker jag att det enbart kommer finnas BiB som tillval då kuvertet bara kostar 350 kr :-\
Får således ta med mig eget. Tänkte Henriot millesimé '95 som fördrink och till förrätten, sen får det nog bli en Barbaresco Basarin 2004 till huvudrätt och till efterrätten vette fan. Antagligen kör jag vidare på rödpanget, alternativt vatten eller avec. Men om nån har nåt bra tips så är det välkommet, även kommentarer på det övriga.

Sen blir det en bollinger på kvartsmagnum till tolvslaget.
 

vintjej

Medlem
SV: Nyår

Idag blev jag tipsad av Wasahofkocken att köpa färsk kanadensisk hummer på PrisXtra. 99 kr styck. Dom funderade själva på att åka dit och handla. Det är smart ordnat också, man handlar i deli-disken vid ingången.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Nyår

Här blir det gratinerade ostron, små löjromstoasts och ostsnittar till fördrinken (champagne)

Förrätten blir en svampsoppa.

Huvudrätten blir örtrullad oxfilé med potatisterrin och varm körsbärstomatsallad.

Efterrätten, en mjölkchokladpannacotta.

På drickmenyn finns lite av varje men inget direkt kopplat till någon av rätterna bortsett från det röda då förstås. Jag tar gärna emot lite tips på hur drickat ska fördelas över kvällen, om det är något som passar extra bra till någon av rätterna och det som "blir över" blir förstås till 12-slaget.

1. Krug Grande Cuvée - denna är dock reserverad att drickas på tu mans hand och innan besökarna kommer.

2. Pol Roger Brut Réserve

3. Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs

4. Phillippe Gonet Brut Blanc de Blanc (halva)

5. Gimonnet Cuis 1er Cru Brut (halva)

6. Jacquart Brut Mosaïque (halva)

7. José Michel & Fils Carte Blanche Brut (halva)

8. Leclerc Briant Cuvée Brut (halva)

9. Mailly Millésimé 2000 Grand Cru (halva)

Sen på det 2 flaskor Château La Tour de By till huvudrätten och mängder öl och till sist cider till kärringarna.

Tips på fördelningen mellan rätter? :)
 
Toppen