Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsbubbel 2016

Pga diverse logistiska problem innan nyår blev det en flaska bubbel ur förrådet istället för att handla nytt. Taittinger Brut Reserve, tämligen anonym och lättdrucken är väl det allmänna betyget. Hade fått den, skulle inte köpa den igen för dom pengarna.
 

Wintermute

Medlem
1996 Jacquart var bra, ganska fyllig med citron och zest eller grapefrukt i den långa eftersmaken. Jag tyckte mig känna lite ek i början, men vet inte om den är eklagrad.
1990 Pol Roger Rosé var nog i slutet av drickbarhetsfönstret. Bra bubblor. Röda vinbär och madeira var de tydligaste smakerna. Relativt lång och balanserad smak.
 

Attachments

  • IMG_20170102_094720.JPG
    IMG_20170102_094720.JPG
    43,9 KB · Visningar: 181

Silex

Medlem
Nyårsbubblet blev en Selosse Substance, deg 2015. Första gången jag provar Substance och jäklar vilken upplevelse. Skiljer sig ganska mycket från det mesta...både andra champagner och även från Selosse Initial som jag druckit flera gånger tidigare. Uppvisade ett fantastiskt spektrum som går från oxiderat till syrafriskt med alla möjliga olika slags äpplen, från gammal fallfrukt till nyplockat. Fantastisk längd och komplexitet. Kan se hur stilen inte tilltalar alla, men jag gillade den verkligen. Synd att den är så dyr bara... Lika bra att börja spara till nästa inköp!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske är det någon som undrar vad jag poppade vid tolvslaget...? Jodå, ni tänker helt rätt, men icke sa nicke! En Graham Beck fanns visserligen redo, men när klockan väl var framme så tyckte vi att det var synd att öppna ett så pass trevligt vin när vi mest av allt ville gå till sängs med trinda magar, så det fick bli lite julmust i glasen istället och det bubblade på bra och GB står tryggt kvar i kylen i väntan på ett bättre öde. ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske är det någon som undrar vad jag poppade vid tolvslaget...? Jodå, ni tänker helt rätt, men icke sa nicke! En Graham Beck fanns visserligen redo, men när klockan väl var framme så tyckte vi att det var synd att öppna ett så pass trevligt vin när vi mest av allt ville gå till sängs med trinda magar, så det fick bli lite julmust i glasen istället och det bubblade på bra och GB står tryggt kvar i kylen i väntan på ett bättre öde. ;)

Du är inte ensam! Jag funderade på att öppna en Damien Hugot till tolvslaget, men gäspade helt besatt och kände inte att öppna en bra champagne när det närmades läggdags, var någon vidare bättre idé. Blev pommac till tolvslaget och sen bums i sängen mesans Nova fortfarande sov! Hur man nu kan sova sig igenom det mesta här i livet :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Grande Dame 96 (blint)
Röda äpplen och nötter med mognad och typisk 96 syra. Kändes som prestige och pinotblend men då den uppvisade en bitterhet som jag ogillade så hamnade gissningen på Grande Dame som jag sällan gillar. Trist prestige men det vägdes upp av att ha spikat vinet.:)

Salon 97
Mindre mognad än förra flaskan jag drack. Tydlig citron och stilren elegans med de ökända salonfaten och mesnildruvor som kan lura den bäste. Lite rostade toner, "måste vara ekfat". Ingen gissade 90-tal heller...Slår fortfarande 96,99 och 02.

Kvällens bästa skumpa och det fanns kvar ett glas till 12-slaget. Bättre än läsk i alla fall.;)

Selosse Exquise
Klassiska lite oxiderade selossetoner med äpplen. Även lite banan. Sötman passade bra till äppelpaj och citronglass. Alla misstog sötman för mognad vilket jag själv gjort med halvsöta champagner. Inget jag dricker allena men trevligt till mat.
 
Toppen