Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårschampagne

N

Nytt år

För mer tips se även vilka champagner som finns på Systembolaget för sista minuten köp www.finewines.se/threads/nyarschampagne-i-sista-minuten.2462/

Snart är 2013 slut och vi står inför ett nytt år. Finns massor av tips i tidningar om vilken Champagne man ska köpa inför det nya året. Följer er och vet att det finns massor av kunskap och att ni inte tvekar såga dåliga viner. Så kort, litar mer på er än de flesta tidningarna.

Så min fråga är enkel. Vad ska man köpa? Gärna sådant som finns på Systembolaget. Champagne till fördrink, något till förrätten ,laxtartar, huvudrätt, kalv med enkla tillbehör och naturligtvis till tolvslaget.

Totalt för 4 flaskor, runt 1500 kronor eller så.

Kan bara tacka för eventuella tips och för ett skönt forum :)
 
Last edited by a moderator:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag hade kör ungefär såhär.

Apertif: Pierre Peters Rose for Albane en lättdrucken god rose champagne artnr: 90149 kostar 335kr

Förätt: Andre Jaquart Experience BdB är gott till lax. artnr: 77348 kostar 299kr

Varmrätt en något kraftigare Eric Rodez BdN artnr: 77108 kostar 328kr

Och till tolvslaget en R.L Legras Cuvee St Vincent 2000 artnr: 77241 kostar 469kr

Sammanlagt: 1431kr då sparar du 69 kr också ;)
 

Elvis

Medlem
Jag håller med Martin om att dricka blanc de blancs som aperitif och rosén till laxen. André Jacquart gör underbara champagner men verkar tyvärr vara tillfälligt slut, åtminstone enligt Systembolagets hemsida. Jag är själv inte särskilt imponerad av Pierre Peters rosé men tycker att deras vanliga NV (en blanc de blancs) är ett bra alternativ som aperitif. Här är mitt förslag:

Aperitif: Pierre Peters Cuvée de Réserve (295 kr)
Förrätt: Gosset Grand Rosé (459 kr)
Varmrätt: Eric Rodez Bland de Noir (328 kr)
Tolvslaget: Louis Roederer 2007 (449 kr)

Nästan inom budget: 1531 kr. (Eric Rodez är i beställningssortimentet och det är nog bäst att beställa snart om du vill vara säker på att få den till nyår.)
 

Elvis

Medlem
Jag vet att jag är jävig i frågan, men .....
Vi har en Champagne tillgänglig på Systembolaget. I butik just nu.
http://www.larmandier.fr/pages/vins.php?cid=terre-vertus&lang=en
Testa ex. istället för Roederer.
Vingårdarna ligger i nära anslutning till varandra, i Vertus. Den stora skillnaden är väl ålder på stockarna, och att Larmandier odlar biodynamiskt.
skål!

En annan stor skillnad är att Larmandier-Bernier Vertus är non-dosage. Jag tycker att den är jättebra men har märkt att de flesta som inte är vana champagneprovare har svårt att uppskatta en så torr champagne. Jag tror att Roederer går hem bättre.
 

magnum

Epernay, Frankrike
En annan stor skillnad är att Larmandier-Bernier Vertus är non-dosage. Jag tycker att den är jättebra men har märkt att de flesta som inte är vana champagneprovare har svårt att uppskatta en så torr champagne. Jag tror att Roederer går hem bättre.
En annan skillnad (dock liten!!) är att Larmandier-Bernier är en Blanc de blancs;)
För min smak skulle jag kunna tänka mig den till laxen!
 

Jos

Medlem
Jag håller med Martin om att dricka blanc de blancs som aperitif och rosén till laxen. André Jacquart gör underbara champagner men verkar tyvärr vara tillfälligt slut, åtminstone enligt Systembolagets hemsida. Jag är själv inte särskilt imponerad av Pierre Peters rosé men tycker att deras vanliga NV (en blanc de blancs) är ett bra alternativ som aperitif. Här är mitt förslag:

Aperitif: Pierre Peters Cuvée de Réserve (295 kr)
Förrätt: Gosset Grand Rosé (459 kr)
Varmrätt: Eric Rodez Bland de Noir (328 kr)
Tolvslaget: Louis Roederer 2007 (449 kr)

Nästan inom budget: 1531 kr. (Eric Rodez är i beställningssortimentet och det är nog bäst att beställa snart om du vill vara säker på att få den till nyår.)
Många kockar nu men det är väl det som är vitsen så jag tycker till också :)

Nu skulle jag inte köra Pierre Peters överhuvudtaget då jag tycker den är för grön och hård men om man vill ha med den så skulle jag i alla fall inte köra den som fördrink. Eller kanske såhär då jag inte är helt säker på att vår gäst prompt menade Champagne rakt igenom...

Aperitif: Louis Roederer Brut (379)
Förrätt: 2008 Louis Roederer Rosé (495 kr)
Varmrätt: 2010 Beaune Les Avaux 1er Camille Giroud (299)
Tolvslaget: 2006 Launois BdB (299)

= 1472 :)
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Många kockar nu men det är väl det som är vitsen så jag tycker till också :)

Nu skulle jag inte köra Pierre Peters överhuvudtaget då jag tycker den är för grön och hård men om man vill ha med den så skulle jag i alla fall inte köra den som fördrink. Eller kanske såhär då jag inte är helt säker på att vår gäst prompt menade Champagne rakt igenom...

Aperitif: Louis Roederer Brut (379)
Förrätt: 2008 Louis Roederer Rosé (495 kr)
Varmrätt: 2010 Beaune Les Avaux 1er Camille Giroud (299)
Tolvslaget: 2006 Launois BdB (299)

= 1472 :)

Efter att ha läst ursprungsfrågan igen är jag beredd att hålla med om att gästen nog inte nödvändigtvis ville ha champagne rakt igenom. I så fall tycker jag att Jos förslag är bra. Roederer Rosé 2008 är ett kanontips, jag trodde att den bara fanns kvar som magnum.
 
N

Nytt År

Tack för alla svaren. Vi tänkte följa Jos tips men rödvinet såldes endast i 6-pack. De andra flaskorna fick vi tag i. Någon som vill tipsa om annan Bourgogne i samma prisklass, gärna som finns att köpa i butik.

TACK
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack för alla svaren. Vi tänkte följa Jos tips men rödvinet såldes endast i 6-pack. Någon som vill tipsa om annan Bourgogne i samma prisklass, gärna som finns att köpa i butik.
När jag rensar bort de som ligger i beställningssortimentet, eller som i princip är slut eller är 2011or (inte direkt en dålig årgång, men inte kul att dricka nu, eftersom de flesta känns lite hårda) blir det så gott som bara ett vin kvar!!! En 2010:a från Pommard, så kanske lite mer tanniner än Jos alternativ:
http://www.systembolaget.se/95467
 

Jos

Medlem
Har inte prövat Pommarden ovan men om den är ok så tror jag det blir kanon!

Annars skulle jag slå till på 1997 Morey-Saint-Denis från Jadot. Hade jag vetat att den fanns kvar hade jag föreslagit den direkt. Mogen Bourgogne som med hänsyn till kostnad samt vårat geografiska och politiska handikapp i åtanke får anses vara ett fynd! Och du är fortfarande inom budget :)

4 dagars leverans men det hinner ni få hem. http://www.systembolaget.se/71084
 

MD

Medlem
Vosne-Romanée Domaine Manuel Olivier 2010 (nr 5473) är inte längre beställningsbar men finns fortfarande i flera butiker runt om i landet om man har tid att göra ett besök. Bra Vosne som absolut levererar för sina 299kr. Lite elegantare än en Pommard men fortfarande stor nog för att möta en elegant kalvanrättning. Det skulle också kunna vara ett alternativ.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vosne-Romanée Domaine Manuel Olivier 2010 (nr 5473) är inte längre beställningsbar men finns fortfarande i flera butiker runt om i landet om man har tid att göra ett besök. Bra Vosne som absolut levererar för sina 299kr. Lite elegantare än en Pommard men fortfarande stor nog för att möta en elegant kalvanrättning. Det skulle också kunna vara ett alternativ.
Rensade bort den ur min lista eftersom den faktiskt står som 2011:a bland sökträffarna. Om det är en 2010 som ligger i butik (i likhet med bilden) så låter det som ett utmärkt alternativ!
 

Per Stade

Lege artis
F.ö. har väl tråden kommit att handla mer om rött vin än om champagne.
Om jag i all enkelhet får ge ett tips till våra gäster innan de störtar i fördärvet,
så är det att köpa champagnen nu till nyårsafton 2016 och framåt.
Som alla vet blir relativt billiga NV-champagner mycket bättre med 3-5 års
lagring. Och det behövs inga speciella vinkällare för det, en mörk garderob
eller ett svalt garage går utmärkt.
Ta en bra standardcuvée som t.ex. Bollinger, Deutz eller Roederer och köp en
låda till varje jul är mitt råd.
 

MD

Medlem
Rensade bort den ur min lista eftersom den faktiskt står som 2011:a bland sökträffarna. Om det är en 2010 som ligger i butik (i likhet med bilden) så låter det som ett utmärkt alternativ!
Du har rätt Tomas, jag testade den i somras innan den bytte årgång. Det var ju synd, 2011 lär tyvärr inte vara riktigt på samma nivå och jag blir alltid lite tveksam när beskrivningen "lingon" dyker upp i beskrivningen. Har dock inte testat 2011:an så ska inte såga den innan den är provad.
 

Mats

Gone todash....
Rensade bort den ur min lista eftersom den faktiskt står som 2011:a bland sökträffarna. Om det är en 2010 som ligger i butik (i likhet med bilden) så låter det som ett utmärkt alternativ!
Ha, SB och listningar/bilder vs verkligheten är alltid lika spännade. Beställde en gäng Ch Musar ur vanliga sortimentet för ett tag sedan, var listade som 2005, bilden var 2004 och jag fick 2003! Och personalen såg ut som frågetecken när jag påpekade att olika årgångar var olika viner.....
 
F.ö. har väl tråden kommit att handla mer om rött vin än om champagne.
Om jag i all enkelhet får ge ett tips till våra gäster innan de störtar i fördärvet,
så är det att köpa champagnen nu till nyårsafton 2016 och framåt.
Som alla vet blir relativt billiga NV-champagner mycket bättre med 3-5 års
lagring. Och det behövs inga speciella vinkällare för det, en mörk garderob
eller ett svalt garage går utmärkt.
Ta en bra standardcuvée som t.ex. Bollinger, Deutz eller Roederer och köp en
låda till varje jul är mitt råd.
Tycker jag är ett mycket bra råd
 
Toppen