Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsviner 2023

LeChat

Medlem
IMG_5617.jpeg

Här blir det lugnt firande med förmodligen bara en flaska champagne och en flaska rött.

Valde mellan att göra ett återbesök hos 2008 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée som var en av mina bättre champagneupplevelser under året, eller att prova den hypade Damien Hugot M18 (deg. juli -22). Vilmart hade varit ett säkert kort men nyfikenheten gjorde att det fick bli den sistnämnda. Blir spännande!

Till oxfilén blir det en 1990 Château de Fieuzal. Gott till maten men även lämpligt kontemplationsvin när som under dagen och kvällen.

🥳Gott Nytt År!🥳
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Fick ansvar för både tillagning av huvudrätt vad både gäller mat och dryck.

Blir fläckig havskatt med vitvinssås och pressad potatis samt smörkokt haricot verts.

Dryck: Von Winning Ozyetra 2020.

Funderade först på vit bourgogne av bättre snitt men såsen är rätt kraftig med både rejält reducerad grädde och buljong på skrov från piggvar.

Rätt eller fel?
 
IMG_9305.jpeg

Det här blir mina viner. Sjuk småbarnsfamilj så vinerna är redan provade (läst nästan uppstuckna). Jag ger mig inte på ngn mer ingående bedömning av dem annat än detta:

- Sugoten behöver luft. Från start är den sluten och jag var trakterad att omedelbart ge belackarna (med glimten i ögat) rätt. Med högre temperatur och luft öppnar den sig dock fint och blir riktigt bra, tycker jag. För 850 spänn kanske det finns mer spännande viner, även om jag tycker att den slår bra bland bubblet jag druckit även i den prisklassen, men för 42 euro är det fan riktigt bra. T o m prisvärt.
- Gajan… jag är svag för Barolo och den här är så satans bra. Sjunger fint, långt avslut. Välintegrerade tanniner och gott om primärfrukt kvar. Är i ett bra drickfönster tycker jag och jag håller inte med CT om att det är på väg att stängas (drick innan 24 sägs där) men varför vänta. Hade det inte varit min sista 09 hade jag druckit upp resten i rasande fart. Nu får jag dessvärre äta upp att jag inte köpte ngt vin mellan 2016 och 2022 och får dricka auktionsvin i närtid i stället.
 

Foodcoma

Medlem
Fick ansvar för både tillagning av huvudrätt vad både gäller mat och dryck.

Blir fläckig havskatt med vitvinssås och pressad potatis samt smörkokt haricot verts.

Dryck: Von Winning Ozyetra 2020.

Funderade först på vit bourgogne av bättre snitt men såsen är rätt kraftig med både rejält reducerad grädde och buljong på skrov från piggvar.

Rätt eller fel?
Låter liknande såsen jag gjorde. Fast med hälleflundra. Så jäkla gott. Savagnin av bättre snitt till. Mötte upp knäckigheten i såsen på ett fint sätt.
 

Attachments

  • F12ECD41-E16B-44B1-830B-9FC80069606C.jpeg
    F12ECD41-E16B-44B1-830B-9FC80069606C.jpeg
    29,8 KB · Visningar: 60

mackan92

Medlem
Låter liknande såsen jag gjorde. Fast med hälleflundra. Så jäkla gott. Savagnin av bättre snitt till. Mötte upp knäckigheten i såsen på ett fint sätt.
Von Winning gjorde inte bort sig. Snudd på lite för kraftig men häftigt vin till. Sällskapet som i sig inte är vinintresserade tyckte vinet var häftigt. Nöjd ändå
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
20231231_223249.jpg

Gounel-Lassalle
Fatjäst instegsvin
Väldigt väldigt bra i standard cuvée stil.
Elodie Roy Hautes Côtes de Beaune
Till chark/plock
Lite väl reduktiv och svavlig kanske lite för ung bara.
Fontanafredda Barolo 2019 överraskande bra nivå för o va så enkel Barolo.
Grimaldi Barolo Picole Vigne mycket mer av allt.
Vinarija Dingač Postup
Väldigt ung och eldigt, behövs kött o var Gott till hängd biff till
Gott nytt år ! 🥂🥳
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi körde japanskt med sobanudlar och shochu till middagen, en flaska underbar sakke till filmtajm

PXL_20231231_164114564_Original.jpeg

"Daska Collection" funkar fö bättre till Muscadet de S&M 🤭


… och 12-slaget firades med ett … bubbel:
PXL_20231231_163151590_Original.jpeg
 

Sarco

Medlem
Här blev det:

Bubbel till plockmat (chips med löjrom och smetana): Bouché 2008 (helt ok)
Hummer med vanilj-beurre blanc: Duménil 2008 (bättre)
Wellington med madeirasås och sugar snaps: Ch Barde-Haut 1999 (trevliga mognadstoner, bra vin i grunden men lite klent vilket väl rimmar med årgången)
Ostar: ovan röda + Suduiraut 2010 (kvällens bästa vin, mer utvecklat än väntat och riktigt bra. Hög sötma och fin balans. Bra tryck i smakerna)
Dessert: fortsättning på Suduiraut
Under kvällen: Pousada vintage port 1997 (trevligt men inget att skriva hem om, här var inte fokus på topp längre heller får jag erkänna.)
Till 12-slaget fick det räcka med en Beaumont des Crayères som legat till sig ett par år i källaren. Jag tycker det är en helt ok baschampagne.

Vi var rätt många vindrickare så det blev en del flaskor totalt. Då är man glad över att man köpt lådor när man haft chansen, fick hämta fler än jag förberett av både Barde Haut och Suduiraut. De stilla vinernas första flaskor var luftade i karaff ca 3-4 timmar var skulle jag tro.

Nu blir det renlevnad ett tag, men jag behöver skaffa fler mogna viner att plocka fram. Klar övervikt för viner som är för unga i källaren och mognaden gör väldigt mycket.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nyår tillsammans med bland annat @Jesper och @v00alex.

20240101_004555.jpg



Bollinger GA 2007 magnum
Första glaset var rätt stumt men efter andra glaset kom kalaset igång och varade över 12-slaget.

Klassiska skumpaäpplen med lite rostade hasselnötter och bröd på snoken. Lång komplex smak men fortfarande i sin ungdom. Medel syra. Bollinger levererar som vanligt! Jag älskar den här stilen och för mig blev det kvällens vin även om den bara är i sin ungdom.

Alex hade bästa gissningen med Bolly 2002. Även Chat-GPT var med på ett hörn och gissade GA efter lite input från våra beskrivningar.:)

Till Bollyn serverdes det ankleversnittar med äppelgele och pistagenötter som matchade skumpan som förväntat!

20231231_151048.jpg


Billecart NF 2002
Underbar mogen djup doft av honung och tropiska frukter i form av persika och lychee samt mandel. Smakar betydligt yngre än vad den doftar i dagsläget och har dessutom en liten skalbeska som stör. Balans och integrerad syra gjorde mig tveksam på om det var en 2002a. Kändes väldigt husig med ren fin frukt, valde mellan Billecart och Roederer men gissade på NF 2002. Kan nog blir grym om några år när smaken hinner ikapp doften.

2002 börjar äntligen ta sig men fortfarande svår årgång, framfröallt på prestigesidan.

Löjromstoast (Perssons) är en klassiker av en anledning, går det att misslyckas?
20231231_164155.jpg


Regnard Valmur 2002
Moget vitt är jag inte så bekant med så svårt att extrapolera sig fram till vad som kan förväntas, därför hade jag en magnum Bolly för att täcka upp. Behövdes dock inte, ett vin på topp åtminstone för min smak. Klart moget, med mandel, grillad citron eller sourmix, våt sten, kola och kraftig lång smak. Syran är där men nedtonad och i harmoni.

Alex gissade omedelbart 20 år gammal PC från chablis och kanske Ravenå, snyggt för så mycket bättre kan man inte gissa om man inte druckit vinet tidigare.

Hummersoppa med lite konjak och kurry. Klassiskt och gott.
20231231_184053.jpg



Knoll Ried Loibenberg Smaragd 2019
Väldigt mycket parfym och blommor med tropisk frukt i bakgrunden. Lavendel och rosor som jag assosciera till badrum... Inte min stil och inte roligt alls i munnnen. Avslutar lite pepprigt som får mig in på grynerspåret och aromatiken påminner mer om gewyrtz... När det var nysläppt avfärdade jag detta vin som citronvatten och nu som tantparfym. Sämsta vinet för mig men det omdömet får väl gå mer under tycke och smak än kvalitet.

Ozyetra 2018
Wow,power! Maxad riesling med lite klassiska petroldrag men även så mycket mer. Lång komplex smak även om ung. Tänker direkt att det är Clos Saint Urbain, Unendlich eller Ozyetra som alla är mina topp 3 riesling. Gissar Clos Saint Urbain...

Kul att få Ozyetra blint för första gången. När jag själv bjudit så har nästan samtliga varit inne på vit burgånj men här var både jag och Alex säkra på att det var riesling. Kanske blir den mer rieslinglik med ålder som någon (@buteljen ?) var inne på eller så är jag en osedvanligt duktig vinprovare :ängel: eller så var det slumpen. Oavsett så var det lika gott blint som oblint. Går det att få en bättre vinupplevelse direkt från hyllan (nu är detta några år men min upplevelse har varit samma för 2019 och 20 )?

Till de båda rieslingarna blev det sjötunga (vänster) och rödtunga (höger) med en grym Myllimäki vitvinssås. Sjötungan var klart vassare.
20231231_195838.jpg


Guigal Tjatå Ampuis 2018
Inget finlir här heller! Pang på direkt. Faten känns med lite vanilj som slår igenom den unga frukten av bjönbär och ett uns choklad. Hamnar rätt snabbt i Rhone och Guigal men utesluter inte USA på en gång. Rätt säker på syrah dock. Hade i minnet att detta vin nämnts av flaskbringaren så gissade Ampuis 2016. Mycket bra vin men inget för mesar som gnäller på vin som innehåller alkohol och producenter som har råd att använda ek som märks.:cigarr:

Montepeloso Gabbro 2010
Motsatsen gestaldad. Rejäl mognad med klart brettiga bdx-markörer. Stall, läder, jordigt och klart mogna dofter. Balanserat i munnen på gränsen till tunt. Jag var helt övertygat om att det här var en äldre bdx från 85-90. När det var fel återstod bara toskana. Har aldrig upplevt så här mycket brett i en supertoskanare och det balanserar till för mycket men klarar sig på gärdsgården, producentstil?

Lika chockad över att det var en Italienare som att den var så relativt ung. Det är ju alldeles utmärkt om man kan få en mogen "bdx" med bara 10 års lagring.:D

Har aldrig druckit Montepeloso vad jag vet och kände inte till vinet heller, positiv överraskning! Blir till att utforska nu när Ornellaja och Sassikaja lämnat stratosfären. Ytterligare bekräftelses på min tes att italienska viner är bäst med franska druvor!:cool:

Till rödtjutet serverades innerhjortsfilé med potatismos och svamp. Hjort och rödpang är ingen dum kombo!
20231231_211822.jpg


Schloss Lieser-Thomas Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Beerenauslese 2018
Sött är allitd gott, klar tysk risling. Gissade Prym auslese. Minns inte mer än så idag (tog inga anteckningar).

Någon citronkaka till som gick ner i ett nafs!

20231231_232905.jpg


Sedan avslutades kvällen med sista Bollyn till 12-slaget samt med lite ostar och anklever men nu blev det tungt med intaget av mat. Rullade hem (inte på grund av alkoholen) och somnade gott.

Min ranking av vinerna:
  1. Bolly GA 2007 mg
  2. Ozyetra 2018
  3. Montepeloso Gabbro 2010
  4. Guigal Ampuis 2018
  5. Billecart NF 2002
  6. Schloss Lieser Beerenauslese 2018
  7. Knoll 2019
God fortsättning!

Nu laddar jag batterierna för Bollyvertikal.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyår tillsammans med bland annat @Jesper och @v00alex.

Visa bifogad bild 31169


Bollinger GA 2007 magnum
Första glaset var rätt stumt men efter andra glaset kom kalaset igång och varade över 12-slaget.

Klassiska skumpaäpplen med lite rostade hasselnötter och bröd på snoken. Lång komplex smak men fortfarande i sin ungdom. Medel syra. Bollinger levererar som vanligt! Jag älskar den här stilen och för mig blev det kvällens vin även om den bara är i sin ungdom.

Alex hade bästa gissningen med Bolly 2002. Även Chat-GPT var med på ett hörn och gissade GA efter lite input från våra beskrivningar.:)

Till Bollyn serverdes det ankleversnittar med äppelgele och pistagenötter som matchade skumpan som förväntat!

Visa bifogad bild 31175

Billecart NF 2002
Underbar mogen djup doft av honung och tropiska frukter i form av persika och lychee samt mandel. Smakar betydligt yngre än vad den doftar i dagsläget och har dessutom en liten skalbeska som stör. Balans och integrerad syra gjorde mig tveksam på om det var en 2002a. Kändes väldigt husig med ren fin frukt, valde mellan Billecart och Roederer men gissade på NF 2002. Kan nog blir grym om några år när smaken hinner ikapp doften.

2002 börjar äntligen ta sig men fortfarande svår årgång, framfröallt på prestigesidan.

Löjromstoast (Perssons) är en klassiker av en anledning, går det att misslyckas?
Visa bifogad bild 31174

Regnard Valmur 2002
Moget vitt är jag inte så bekant med så svårt att extrapolera sig fram till vad som kan förväntas, därför hade jag en magnum Bolly för att täcka upp. Behövdes dock inte, ett vin på topp åtminstone för min smak. Klart moget, med mandel, grillad citron eller sourmix, våt sten, kola och kraftig lång smak. Syran är där men nedtonad och i harmoni.

Alex gissade omedelbart 20 år gammal PC från chablis och kanske Ravenå, snyggt för så mycket bättre kan man inte gissa om man inte druckit vinet tidigare.

Hummersoppa med lite konjak och kurry. Klassiskt och gott.
Visa bifogad bild 31173


Knoll Ried Loibenberg Smaragd 2019
Väldigt mycket parfym och blommor med tropisk frukt i bakgrunden. Lavendel och rosor som jag assosciera till badrum... Inte min stil och inte roligt alls i munnnen. Avslutar lite pepprigt som får mig in på grynerspåret och aromatiken påminner mer om gewyrtz... När det var nysläppt avfärdade jag detta vin som citronvatten och nu som tantparfym. Sämsta vinet för mig men det omdömet får väl gå mer under tycke och smak än kvalitet.

Ozyetra 2018
Wow,power! Maxad riesling med lite klassiska petroldrag men även så mycket mer. Lång komplex smak även om ung. Tänker direkt att det är Clos Saint Urbain, Unendlich eller Ozyetra som alla är mina topp 3 riesling. Gissar Clos Saint Urbain...

Kul att få Ozyetra blint för första gången. När jag själv bjudit så har nästan samtliga varit inne på vit burgånj men här var både jag och Alex säkra på att det var riesling. Kanske blir den mer rieslinglik med ålder som någon (@buteljen ?) var inne på eller så är jag en osedvanligt duktig vinprovare :ängel: eller så var det slumpen. Oavsett så var det lika gott blint som oblint. Går det att få en bättre vinupplevelse direkt från hyllan (nu är detta några år men min upplevelse har varit samma för 2019 och 20 )?

Till de båda rieslingarna blev det sjötunga (vänster) och rödtunga (höger) med en grym Myllimäki vitvinssås. Sjötungan var klart vassare.
Visa bifogad bild 31172

Guigal Tjatå Ampuis 2018
Inget finlir här heller! Pang på direkt. Faten känns med lite vanilj som slår igenom den unga frukten av bjönbär och ett uns choklad. Hamnar rätt snabbt i Rhone och Guigal men utesluter inte USA på en gång. Rätt säker på syrah dock. Hade i minnet att detta vin nämnts av flaskbringaren så gissade Ampuis 2016. Mycket bra vin men inget för mesar som gnäller på vin som innehåller alkohol och producenter som har råd att använda ek som märks.:cigarr:

Montepeloso Gabbro 2010
Motsatsen gestaldad. Rejäl mognad med klart brettiga bdx-markörer. Stall, läder, jordigt och klart mogna dofter. Balanserat i munnen på gränsen till tunt. Jag var helt övertygat om att det här var en äldre bdx från 85-90. När det var fel återstod bara toskana. Har aldrig upplevt så här mycket brett i en supertoskanare och det balanserar till för mycket men klarar sig på gärdsgården, producentstil?

Lika chockad över att det var en Italienare som att den var så relativt ung. Det är ju alldeles utmärkt om man kan få en mogen "bdx" med bara 10 års lagring.:D

Har aldrig druckit Montepeloso vad jag vet och kände inte till vinet heller, positiv överraskning! Blir till att utforska nu när Ornellaja och Sassikaja lämnat stratosfären. Ytterligare bekräftelses på min tes att italienska viner är bäst med franska druvor!:cool:

Till rödtjutet serverades innerhjortsfilé med potatismos och svamp. Hjort och rödpang är ingen dum kombo!
Visa bifogad bild 31171

Schloss Lieser-Thomas Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Beerenauslese 2018
Sött är allitd gott, klar tysk risling. Gissade Prym auslese. Minns inte mer än så idag (tog inga anteckningar).

Någon citronkaka till som gick ner i ett nafs!

Visa bifogad bild 31170

Sedan avslutades kvällen med sista Bollyn till 12-slaget samt med lite ostar och anklever men nu blev det tungt med intaget av mat. Rullade hem (inte på grund av alkoholen) och somnade gott.

Min ranking av vinerna:
  1. Bolly GA 2007 mg
  2. Ozyetra 2018
  3. Montepeloso Gabbro 2010
  4. Guigal Ampuis 2018
  5. Billecart NF 2002
  6. Schloss Lieser Beerenauslese 2018
  7. Knoll 2019
God fortsättning!

Nu laddar jag batterierna för Bollyvertikal.
2023 års absolut bästa och mest intressanta smaknoter här på Finewines 💯

Älskar dina slutsatser, stavningar, avtagna silkesvantar och gränsöverskridande kramar 🥳

Ett fantastiskt fint nyårsfirande! 🎆
 
Toppen