Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsviner 2023

matage

Medlem
Vid lunch provlagades några amuser och testades på grannarna tillsammans med en André Jacquart Experience BdB Vertus med oklart deg/inköpsdatum.
Vet inte om den köptes i somras eller hösten 2020 men det lutar åt det senare. Dåligt med noter kring denna men en habil vardagsskumpa för kaffepengar.

Till förrätter några timmar senare:
Vilmart Cellier d'Or 2009
parallellt med
Ch Heidsieck Blanc de Millenaires -95

Reagerade på att CH fortfarande kändes väldigt ung och lite tam/tunn i mittenpartiet. Hoppas att några år ytterligare på korken får kvarvarande att växa upp lite.
Vilmarten var också förvånansvärt ung och pigg men fick dock vika ned sig för näsan på CH.

Chateau Smith Haut Lafitte La Petit 2010
Min första flaska från batchen och en riktig mindbender...
Dekanterad i 2h, mörkt röd i glaset utan tendenser till bruna drag såhär långt. Tung frukt med en köttig slakteri-vibb - inte helt utan chark - och nästan Syrah-lik i anslaget.
Blint hade jag satt denna i nya världen (RSA?) och vete 17 om jag tagit den som en Bordeaux-blend ens.

Med tid kommer läder/mocka, tuggtobak/sötlakrits, björnbär och lite pinjenöt. Fortfarande köttigt med en pust av lätt rökig/flintig chark.

Ett gott vin och satt fint till helstekt Wagyu men inte riktigt vad jag väntat mig.. Tror nästa flaska får gå till nåt grillat.

Dessertvin?
Nope - alldeles för mätta så det blev cognac(s) och Schoko-Bananen till kaffet.
 
Toppen