Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nybörjare, lära sig lite mer om viner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@speffy Nu vet jag inte i vilken del av Sverige du befinner dig i (om det ens är i Sverige) men Munskänkarna i Stockholm har en Introduktionsprovning 23 januari. De brukar gå igenom provningsteknik, vinstilar m.m.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Några tips:
Film: Somm filmerna (finns 2)
Pod: Dela en flaska och vinpratarna
Bok: Marnie Old: Stora boken om vin, Alf Tumble:vin med adress
Tidning: Livets goda

Då måste påminna om "A year in champagne" och "A year in burgundy" som finns på netflix.
Se dokumentären "Bittra druvor" på SVT Play också.
Landgång säsong 8, avsnitt 5 där besöker dem svenska vinodlare i napa valley.
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Tusen tack för alla svar jag fått.
Riktigt spännande detta och det verkar som jag har en hel del att sätta mig in i framöver :)
Bittra druvor har jag redan sett och den var mycket intressant.
De andra dokumentärerna ska jag beta av en efter en så fort jag får tid.

Det känns som där finns väldigt mycket information på nätet och framför allt här på detta forum där många verkar ha väldigt mycket kunskap :)

Jag har kommit fram till att jag troligtvis inte kommer ha tid och sitta och beta av en farlig massa litteratur även om mycket verkar intressant så jag tänkte i alla fall börja med en bok som man kan ha lite som ett uppslagsverk när man dricker något vin för att lära sig mer om det.

Jag har hittat 3 alternativ som verkar intressanta men jag vet inte vilken som lämpar sig bäst.
The wine bible http://www.bokus.com/bok/9780761180838/the-wine-bible/
The world atlas of wines http://www.bokus.com/bok/9781845336899/the-world-atlas-of-wine/
Stora boken om vin http://www.bokus.com/bok/9789174613193/stora-boken-om-vin/

Någon som har erfarenhet av alla och vet vilket som lämpar sig bäst?
Eller om jag rentav missat någon som är bättre för mitt ändamål?
 

Fredrik L

Medlem
Stora boken om vin vet jag inget om. Av de två andra så tror jag att The wine bible är den som är nyttigast för dig om du bara ska ha en bok - den är omfattande och tar upp många olika aspekter av vin, medan atlasen fokuserar mer på geografin. Du borde dock köpa båda tycker jag - att ha bra kartor lär man sig mycket av.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har kommit fram till att jag troligtvis inte kommer ha tid och sitta och beta av en farlig massa litteratur även om mycket verkar intressant så jag tänkte i alla fall börja med en bok som man kan ha lite som ett uppslagsverk när man dricker något vin för att lära sig mer om det.
Det verkar vara en vettig plan! I början är det repetition och ännu mer repetition som ger resultat; det finns alldeles för många vinregioner i världen för att man ska kunna ta till sig allt på en gång, så prova brett och fördjupa dig i ett senare skede. Och då menar jag "senare" som i X antal år... Det tar mycket tid att verkligen banka in kunskapen, men ett tips är att börja med Europa och de gamla hederliga vinländerna där. Många länder ute i Nya världen har modellerat sina vingårdar efter Europas stora namn, så har man en grundläggande förståelse för en klassisk Bordeaux-blandning så är det mycket lättare att förstå varför t ex Sydafrika har viner med Cabernet S, Merlot, Cabernet Franc och Petit Verdot! ;) Eller varför inte trotjänaren Foot of Africa, med Shiraz/Viognier i blandningen?

Det må vara lite traditionellt och tråkigt, men Frankrike, Italien och Spanien känns som en bra början i Europa, tillsammans med Tyskland och Österrike för den vita fronten. Givetvis finns det undantag och därefter undantag från de första undantagen, men det är ju charmen med vinvärlden. :D
 

kayaker

Cyklist
Stora boken om vin vet jag inget om. Av de två andra så tror jag att The wine bible är den som är nyttigast för dig om du bara ska ha en bok - den är omfattande och tar upp många olika aspekter av vin, medan atlasen fokuserar mer på geografin. Du borde dock köpa båda tycker jag - att ha bra kartor lär man sig mycket av.
Jag är beredd att instämma. Både The Wine Bible och The World Atlas of Wine är bra och kompletterar varandra. Den förstnämnda är lättläst och går i princip att läsa från pärm till pärm, även om det är mer lämpligt att läsa ett kapitel åt gången i samband med att man fördjupar sig lite i regionen. The World Atlas of Wine är bra att ha som referens, precis som det mesta som Jancis varit inblandad i.
 

Pessoa

Medlem
Tusan. Glömde tipsa om Verheydens bok "Vin". Utmärkt bok. Korta, koncisa texter utan svammel. Verheyden har drivit Tong, som blev digital och nu läggs ner (i sin nuvarande form i alla fall).
 

Zingo

Medlem
Bumpar första bästa tråd i sökfältet... Har en fråga angående provning. För mig som nybörjare; finns det ett generellt tillvägagångssätt när man "standard"-provar viner?
Det jag menar är om man brukar öppna flaskan och slå upp i ISO-glas och göra sina provningsnoteringar direkt? Jag tänker mig att vissa stramare/kärvare viner mår ju bra av att luftas ett tag, brukar man ta hänsyn till det och dekantera innan eller behandlar man alla viner "lika"? Eller är det kanske till och med så att man testar direkt från flaska och sen reviderar sitt omdöme efter att det stått ett tag? Tycker det är svårt att hitta en konsekvent och rättvis metod när man provar hemma.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Bumpar första bästa tråd i sökfältet... Har en fråga angående provning. För mig som nybörjare; finns det ett generellt tillvägagångssätt när man "standard"-provar viner?
Det jag menar är om man brukar öppna flaskan och slå upp i ISO-glas och göra sina provningsnoteringar direkt? Jag tänker mig att vissa stramare/kärvare viner mår ju bra av att luftas ett tag, brukar man ta hänsyn till det och dekantera innan eller behandlar man alla viner "lika"? Eller är det kanske till och med så att man testar direkt från flaska och sen reviderar sitt omdöme efter att det stått ett tag? Tycker det är svårt att hitta en konsekvent och rättvis metod när man provar hemma.

Det är nog ganska varierande beroende på vilka man är med, rent generellt så tror jag att vinet öppnas strax innan det ska drickas - så får man försöka följa vinet under flighten och sen spara lite i ett extra glas, och följa upp senare på kvällen. Visst kan det bli orättvist när man dömer vinerna för fort. Det tycker jag är svårt i framförallt champagneflighter! Där kan det hända jättemycket på poängen.

Det mest rättvisa vore kanske, att om exempelvis har med sig en vit Grenache från -73, att öppna vinet och lufta det på karaff en-två timmar innan flighten.
Men frågan är då också om alla viner spelar på lika villor?
 

mnor

Medlem
Bumpar första bästa tråd i sökfältet... Har en fråga angående provning. För mig som nybörjare; finns det ett generellt tillvägagångssätt när man "standard"-provar viner?
Det jag menar är om man brukar öppna flaskan och slå upp i ISO-glas och göra sina provningsnoteringar direkt? Jag tänker mig att vissa stramare/kärvare viner mår ju bra av att luftas ett tag, brukar man ta hänsyn till det och dekantera innan eller behandlar man alla viner "lika"? Eller är det kanske till och med så att man testar direkt från flaska och sen reviderar sitt omdöme efter att det stått ett tag? Tycker det är svårt att hitta en konsekvent och rättvis metod när man provar hemma.
Jag försöker utgå ifrån det vinet jag dricker och har ofta ålder och "lagringsduglighet" i åtanke. Är det ett riktigt ungt vin så dekanterar jag vinet cirka 2 timmar på karaff och sedan tycker jag att unga viner oftast behöver provas över några dagar (om det finns kvar något i flaskan efter första kvällen, är det riktigt gott brukar det mesta försvinna redan då). Sedan har jag upptäckt att jag ofta behöver tid med ett vin för att hitta dofter och smaker. Under en vinprovning så tycker inte jag själv att jag hittar alla nyanser som jag hittar under en kväll då jag endast dricker ett vin. Sedan skulle jag inte använda ISO glas hemma, utan de glas som jag tror bäst framhäver doft och smak för det aktuella vinet.
 
Toppen