Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Elvis

Medlem
Till att börja med så är jag väldigt glad att jag hittat det här forumet. Jag upptäckte det först idag, och det verkar vara en väldigt trevlig stämning här.

För två år sedan fick jag smaka en La Grande Dame 1983 och det blir en riktigt aha-upplevelse för mig. Jag hade ingen aning om att champagne kunde vara så fantastiskt. Innan dess sträckte sig mina erfarenheter till Moët och Gula Änkan, men nu hade nyfikenheten väckts. Sedan dess har jag provat kanske 50 olika champagner, de flesta i det lägre prisskiktet, och läst på i Juhlins bok och på nätet.

Jag har ingen vinkyl eller vinkällare men har vigt en hylla i en garderob åt champagne. Det är lite för varmt där (kanske 20 grader) men åtminstone konstant temperatur och mörkt. Jag har köpt på mig en del finare champagner på Systembolaget. Jag har till exempel en eller två flaskor av dessa fyra sorter:

Dom Perignon 1999
Cristal 2000
Salon 1996
2003 by Bollinger

Dessutom har jag 10-15 enklare champagner. Syftet med min samling är i första hand att ha för att dricka, inte för samlandet i sig eller för att sälja.

Nu vill jag ha lite råd av er mer erfarna champagnesamlare/-drickare:

1. När är det "lagom" att dricka ovanstående champagner?
2. Har ni tips om andra dyrare (men gärna prisvärda ;)) champagner som man kan köpa på Systemet nu? Eller kanske några som släpps snart?
 

lepatrik

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Salon 96 är ju ett toppvin. Krug är bättre än mig på champagne och kan ge dig exakta "datum" på dem flesta av dina viner. Siten cellartracker brukar också ha hyfsad communitykoll på när vin bör drickas, kan rekommenderas.
Synd att du inte har ett vinlagringsskåp eller en vinkällare, men roligt att du börjat njuta vin :)
2003 by Bollinger är egentligen en dålig årgång som de marknadsföringsmässigt smart lanserat på detta sätt, många verkar tycka att den kan förtäras nu och inte vinner så mycket på lagring.
Dom och Salon kan du definitivt spara länge, speciellt 96 som är en riktigt haussad årgång med fantastisk champagne.

Jag skulle leta efter Selosse och försöka fylla på med lite flera årgångschampagne från de riktigt stora. Tänk på att champagne utvecklas bäst i magnun. Krug kommer säkert snart med riktigt bra tips och råd.

Skål och välkommen
 

v_skogh

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Blev riktigt avis på att du har Salon -96.
Trodde så sent som förra veckan att jag kommit över några flaskor men icke :(
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Tack Patrik!

Jag har faktiskt några Jacques Selosse Initial, som jag köpte för ett par månader sedan. Dem tänkte jag dricka senare i år. Någon årgångs-Selosse har jag inte köpt (eller ens smakat) än.

Vad gäller magnum, så har jag två Louis Roederer Brut 2000 Magnum i samlingen. Vad jag förstått kan de också drickas nu.
 

lepatrik

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Om jag inte missminner mig är det snart en skön selosse provning på grappe, jag är tyvärr inte tillgänglig då men den verkar onekligen intressant! krugen har mer info
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

snart en skön selosse provning på grappe, jag är tyvärr inte tillgänglig då men den verkar onekligen intressant! krugen har mer info

Jag såg det nämnas i en annan tråd och är helt klart intresserad!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Elvis skrev:
Till att börja med så är jag väldigt glad att jag hittat det här forumet. Jag upptäckte det först idag, och det verkar vara en väldigt trevlig stämning här.

För två år sedan fick jag smaka en La Grande Dame 1983 och det blir en riktigt aha-upplevelse för mig. Jag hade ingen aning om att champagne kunde vara så fantastiskt. Innan dess sträckte sig mina erfarenheter till Moët och Gula Änkan, men nu hade nyfikenheten väckts. Sedan dess har jag provat kanske 50 olika champagner, de flesta i det lägre prisskiktet, och läst på i Juhlins bok och på nätet.

Jag har ingen vinkyl eller vinkällare men har vigt en hylla i en garderob åt champagne. Det är lite för varmt där (kanske 20 grader) men åtminstone konstant temperatur och mörkt. Jag har köpt på mig en del finare champagner på Systembolaget. Jag har till exempel en eller två flaskor av dessa fyra sorter:

Dom Perignon 1999
Cristal 2000
Salon 1996
2003 by Bollinger

Dessutom har jag 10-15 enklare champagner. Syftet med min samling är i första hand att ha för att dricka, inte för samlandet i sig eller för att sälja.

Nu vill jag ha lite råd av er mer erfarna champagnesamlare/-drickare:

1. När är det "lagom" att dricka ovanstående champagner?
2. Har ni tips om andra dyrare (men gärna prisvärda ;)) champagner som man kan köpa på Systemet nu? Eller kanske några som släpps snart?

Välkommen till forumet Elvis, jag hoppas att du kommer att få nytta och glädje av det!

Snart kommer Krug88 och magnum att upptäcka den här tråden också, och då tar det aldrig slut med tips och råd! Angående Selosseprovningen vet jag faktiskt inte hur många platser det finns kvar, Krug88 kanske har mer info.

Alla de bubbel du har köpt är ju "säkra kort". Jag har dock inte provat 2003 by Bollinger själv, men Aÿ Pinot är Aÿ Pinot med allt vad det innebär, det kan vara kul att se hur den utvecklas och om den har mycket av de klassiska Champinjontonerna. Jag tror liksom Bolly säger att den ska drickas relativt ung, om den har någon direkt lagringspotential så märker man ju det när man har provat av sin första flaska. Sen får man ju hamstra mer!

Salon 1996 ska ligga och ligga länge, väldigt ung, hård och kantig just nu. De stora årgångarna av Salon, Krug, Dompa och så vidare behöver ju ha gott om tid i flaskan. Så Salon kan du med fördel glömma bort i en tio år :D någonting som kanske inte är det lättaste!

Dompa 199 och Cristal 2000 är ju från två "mellanårgångar", även om jag inte är så vansinnigt skeptiskt inställd mot 1999 personligen. Dessa kommer att vara tillgängliga något tidigare, men du kan låta dem ligga länge, och jag har druckit väldigt trevliga flaskor från "off" årgångar som har lagrats i 20 år och mer.

Time will tell!
 

lepatrik

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

en fräckis vore ju att säga att man skall njuta sin salon som sin kvinna. Men jag tänker inte sänka mig så djupt ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

lepatrik skrev:
en fräckis vore ju att säga att man skall njuta sin salon som sin kvinna. Men jag tänker inte sänka mig så djupt ;)

Hårt, brutalt och med en fjärrkontroll i näven?

Edit: Nej fy fan, den var för smaklös! Jag ber om ursäkt

Edit 2: Krug88, var det inte AB som brukade sitta i soffan och sippa Krug88 när han kom hem från jobbet?
 

lepatrik

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Hehe, senast jag hörde om några med den fablessen gick det inte så bra. 4 år i en ganska sunkig vinkällare utan vin blev domen...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

lepatrik skrev:
Hehe, senast jag hörde om några med den fablessen gick det inte så bra. 4 år i en ganska sunkig vinkällare utan vin blev domen...

Ja, fy fan vilka jävla idioter. Usch.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

1. När är det "lagom" att dricka ovanstående champagner?
Dom Perignon 1999, denna kan man dricka nu, eller spara några år. "lite konstig vissa flaskor är väldigt söta!"
Cristal 2000, fortfarande lite snål (dom flesta 00:eek:r är redo att dricka nu) testa om 1-2 år
Salon 1996, provat några ggr vissa flaskor har redan lite mognad (beroende på deg.datum) har du flera prova en nu, eller spara,håller lätt i 20 år. MAGISK
2003 by Bollinger, "one time only by Bolly" förmodligen inget att spara nån längre tid......

2. Har ni tips om andra dyrare (men gärna prisvärda ) champagner som man kan köpa på Systemet nu?
Pol Roger Chardonnay 1999,Comtes de Champagne 1998, Winston 1998, Gosset 1999, Celebris 1998, Bollinger GA 1999 & GA 1999 rose

Ser att du "saknar" Krug! Grande Cuvee & Rose

Privat import från Vinalliansen: Pierre Peters Cuvee Speciale 1999

Eller kanske några som släpps snart?
Cristal 2002 ,Salon 1997 borde vara på G
 

v_skogh

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Ett vin som är väldigt omskrivet som kanonköp är 94142 Bruno Paillard Assemblage Brut 1996.
Har inte druckit det än men väl samlat på mig några flaskor i källaren.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Glömde den riktiga höjdaren!!! Perrier Jouet, Belle Epoque 1996 Magnum 1799SEK, BS (men kontrollera så att det är 96:an)

(Sorry Krug finns inte på kvartsmagnum) :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

magnum skrev:
Glömde den riktiga höjdaren!!! Perrier Jouet, Belle Epoque 1996 Magnum 1799SEK, BS (men kontrollera så att det är 96:an)

(Sorry Krug finns inte på kvartsmagnum) :D

Jojo! Både Krug GC och Rosé finns på kvartsmagnum om man letar lite! Internationellt alltså, jag skulle faktiskt tro att Moet kan lösa det i Sverige om man frågar dem, då kvartsmagnum GC fanns i Beställning för några månader sen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Krug skrev:
Jojo! Både Krug GC och Rosé finns på kvartsmagnum om man letar lite! Internationellt alltså, jag skulle faktiskt tro att Moet kan lösa det i Sverige om man frågar dem, då kvartsmagnum GC fanns i Beställning för några månader sen.
Korrekt, jag menade Belle Epoque
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

I See! Trist att inte belle finns på kvartsmagnum. Skulle ha varit gott ;D
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Tack magnum för alla köptips! Kommer att lämna in en beställning på Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 på Systemet redan idag. Drack en Cuvée Réserve på Le Rouge för någon månad sedan, och den var inte dum. Ska bli intressant att se hur det funkar - det blir premiär för mig med privatimport via Systemet.

De andra vinerna finns nu på min önskelista! ;D
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

magnum skrev:
Belle Epoque 1996 Magnum 1799SEK

På Systembolaget står det ingen årgång listad för den. Står det årgång tryckt på flaskan? Kan bli lite pinsamt om man beställer en från beställningssortimentet och sedan ändrar sig när man står i kassan med flaskan framför sig...
 

v_skogh

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Elvis skrev:
Tack magnum för alla köptips! Kommer att lämna in en beställning på Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 på Systemet redan idag. Drack en Cuvée Réserve på Le Rouge för någon månad sedan, och den var inte dum. Ska bli intressant att se hur det funkar - det blir premiär för mig med privatimport via Systemet.

De andra vinerna finns nu på min önskelista! ;D

12 flaskor PP CS -99 är nog inte alls fel att ha i källaren, ska göra samma beställning snarast.
 
Toppen