Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Elvis skrev:
På Systembolaget står det ingen årgång listad för den. Står det årgång tryckt på flaskan? Kan bli lite pinsamt om man beställer en från beställningssortimentet och sedan ändrar sig när man står i kassan med flaskan framför sig...
årgången står på flaskan. Säg till när du beställer att det måste vara 1996. (Bor du i Stockholm, söderhallarna är kunniga och hjälpsamma)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Krug skrev:
I See! Trist att inte belle finns på kvartsmagnum. Skulle ha varit gott ;D
Dåligt skriver menade Krug "mannen" inte Champagnen!!
 
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Elvis skrev:
Till att börja med så är jag väldigt glad att jag hittat det här forumet. Jag upptäckte det först idag, och det verkar vara en väldigt trevlig stämning här.

2. Har ni tips om andra dyrare (men gärna prisvärda ;D ) champagner som man kan köpa på Systemet nu? Eller kanske några som släpps snart?
Krug skrev:
Välkommen till forumet Elvis, jag hoppas att du kommer att få nytta och glädje av det!

Kul med gamla trådar ;D
 
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

anders skrev:
Från tiden då du ännu var ung och oförstörd... :'(

;D

Snarare Elvis, jag har aldrig varit oförstörd. min mamma sa alltid att jag föddes så här, problem redan från starten ;D
 

anders

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

shorepower skrev:
Snarare Elvis, jag har aldrig varit oförstörd. min mamma sa alltid att jag föddes så här, problem redan från starten ;D

För liten sparkdräkt, asfalt i sandlådan, blåa leksaksbrandbilar och uppförsbacke till dagis. På den vägen är det... :D

Ändrar således till

anders skrev:
Från tiden då han ännu var ung och oförstörd... :'(

;D
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Nyfrälst champagneälskare vill ha råd

Ja, jag vet. Det känns väldigt länge sedan... ;D
 

sunqan

Vinös
Till att börja med så är jag väldigt glad att jag hittat det här forumet. Jag upptäckte det först idag, och det verkar vara en väldigt trevlig stämning här.

För två år sedan fick jag smaka en La Grande Dame 1983 och det blir en riktigt aha-upplevelse för mig. Jag hade ingen aning om att champagne kunde vara så fantastiskt. Innan dess sträckte sig mina erfarenheter till Moët och Gula Änkan, men nu hade nyfikenheten väckts. Sedan dess har jag provat kanske 50 olika champagner, de flesta i det lägre prisskiktet, och läst på i Juhlins bok och på nätet.

Jag har ingen vinkyl eller vinkällare men har vigt en hylla i en garderob åt champagne. Det är lite för varmt där (kanske 20 grader) men åtminstone konstant temperatur och mörkt. Jag har köpt på mig en del finare champagner på Systembolaget. Jag har till exempel en eller två flaskor av dessa fyra sorter:

Dom Perignon 1999
Cristal 2000
Salon 1996
2003 by Bollinger

Dessutom har jag 10-15 enklare champagner. Syftet med min samling är i första hand att ha för att dricka, inte för samlandet i sig eller för att sälja.

Nu vill jag ha lite råd av er mer erfarna champagnesamlare/-drickare:

1. När är det "lagom" att dricka ovanstående champagner?
2. Har ni tips om andra dyrare (men gärna prisvärda ;)) champagner som man kan köpa på Systemet nu? Eller kanske några som släpps snart?

@Elvis dags för en uppföljning tror jag - När var det dags att dricka de uppräknade vinerna?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
@Elvis dags för en uppföljning tror jag - När var det dags att dricka de uppräknade vinerna?

Värst vad du hittar. :)

Dompa 1999 drack jag i juli 2008 första gången vilket var för tidigt, Salon 1996 i december 2009 och var faktiskt riktigt bra redan då (mycket öppnare än 1997:an, till exempel), 2003 by Bollinger drack jag i april 2008 och den var då en stor besvikelse. Cristal 2000 i december 2009 som jag nämnde i en annan tråd.

Väntade alltså inte alltför länge. ;)
 

sunqan

Vinös
Värst vad du hittar. :)

Dompa 1999 drack jag i juli 2008 första gången vilket var för tidigt, Salon 1996 i december 2009 och var faktiskt riktigt bra redan då (mycket öppnare än 1997:an, till exempel), 2003 by Bollinger drack jag i april 2008 och den var då en stor besvikelse. Cristal 2000 i december 2009 som jag nämnde i en annan tråd.

Väntade alltså inte alltför länge. ;)
Det är sånt här som är tjusningen med den här typen av forum. Folk som hängt här länge och som kom in som nybörjare/nyfrälsta :)
Det var klart värt att väcka liv i tråden
 
Toppen