Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Systembolaget har ännu inte svarat på några av mina mail, men tack vare de olika möjligheter som finns så kan jag ändå erbjuda lite gottis från Systembolaget i form av pressreleaser. Alltid är det något som intresserar!

Förändring av hur det exklusiva sortimentet presenteras i Varunytt och på hemsidan:

Kundefterfrågan på de exklusiva produkterna som framförallt säljs i våra tre Vinkällarbutiker har ökat så också antalet lanseringar. För att bli tydligare mot våra kunder väljer vi därför att fr.o.m. augusti presentera produkter med distribution T6, T7 och T8 under rubriken Små partier, i slutet av Varunytt. Där hänvisar vi också till den fulla presentationen på Systembolagets hemsida där samtliga produkter också kommer att blir sökbara.

Full presentation med bild i Varunytt får nyhetslanseringar med distribution i BAS till T5 dvs de produkter som är brett tillgängliga för en större del av Systembolagets nyhetsintresserade kunder.

Fördelar:
- På hemsidan kan vi publicera en mer utförlig information om produkter i T6, så småningom även T7, då vi inte är beroende av det begränsade utrymmet i tryckta Varunytt.
- Kunderna slipper bli besvikna på att T6-produkterna endast finns i ett fåtal butiker.
- Som en extra bonus minskar vi användningen av papper och transporter eftersom T6 utgör cirka hälften av de produkter som i nuläget ges full presentation i Varunytt.

Detta innebär att:

T6
- Listas längst bak i Varunytt med hänvisning till hemsidan.
- Får full presentation på hemsidan: karaktäristik, produktinformation (om sådan är inskickad av leverantören) och foto.
- Provas av Dryckesskribenterna
- Det här sker fom augustilanseringen.

T7
- Listas längst bak i Varunytt med hänvisning till hemsidan.
- Får full presentation på hemsidan : karaktäristik (endast t.o.m. T6 tidigare), produktinformation (om sådan är inskickad av leverantören) och foto.
- Det sker under hösten 2008.

T8 (endast tillgängliga på Vinkällarbutikerna, kan inte beställas till annan butik)
- Listas längst bak i Varunytt med hänvisning till hemsidan
- Information om produkten finns på hemsidan (endast t.o.m. T7 tidigare), men ingen bild och sällan karaktäristik på grund av de små volymerna.
- Det sker under hösten 2008.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget

A-K L, en inköpare på Systembolaget som allmänt setts som en av de mer inkompetenta på SS inköpsavdelning, både internationellt och nationellt, har sagt upp sig för att gå vidare i sin karriär inom "en av SS leverantörer". När en av sveriges vinimportfirmor skickade ut detta meddelande till en av sina norditalienska producenter kom svaret snabbt: "International Happy Day!"

Ganska roligt tycker Krug!
 

anders

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Är det denna person som är ansvarig för att det finns Gredos på SS?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

anders skrev:
Är det denna person som är ansvarig för att det finns Gredos på SS?

Nää, tyvärr inte. Många skabbiga människor finns det kvar på företaget!
 

anders

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Krug skrev:
Nää, tyvärr inte. Många skabbiga människor finns det kvar på företaget!

Det är väl till att konstatera att viss mån häckar ett antal individer i denna statliga firma som fått jobbet mer på politisk snarare än vinös kompetens.
Troligen kom dessa in i organistaionen i början av 70-talet för sin framträdande roll vid den händelse som präglades av ett oerhört hjältemod och en fantastisk kämpaglöd. Jag tänker naturligtvis på när våra svenska vikingar till studenter - till skillnad från sina oerhört fega kollegor i Frankrike som bara slogs mot polisen på barrikaderna - ockuperade sitt eget kårhus 1968. Jag menar, ockupera sitt eget kårhus, det är ledare för sådana aktioner som man verkligen ska se upp till.
Fy fan vad patetiskt!

Skulle tro att i takt med att man röker ut de här gamla uvarna så kommer kompetensen att förbättras. Jag hoppas i alla fall...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

anders skrev:
Det är väl till att konstatera att viss mån häckar ett antal individer i denna statliga firma som fått jobbet mer på politisk snarare än vinös kompetens.
Troligen kom dessa in i organistaionen i början av 70-talet för sin framträdande roll vid den händelse som präglades av ett oerhört hjältemod och en fantastisk kämpaglöd. Jag tänker naturligtvis på när våra svenska vikingar till studenter - till skillnad från sina oerhört fega kollegor i Frankrike som bara slogs mot polisen på barrikaderna - ockuperade sitt eget kårhus 1968. Jag menar, ockupera sitt eget kårhus, det är ledare för sådana aktioner som man verkligen ska se upp till.
Fy fan vad patetiskt!

Skulle tro att i takt med att man röker ut de här gamla uvarna så kommer kompetensen att förbättras. Jag hoppas i alla fall...

Hehe, den här gamla uven som jag skrev om ovan är väl 35 eller något!

Men jag är på din sida!
 

anders

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Krug skrev:
Hehe, den här gamla uven som jag skrev om ovan är väl 35 eller något!

Direkt från något ungdomsförbund...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

anders skrev:
Direkt från något ungdomsförbund...

Njae, tyvärr en annan Grythytting... Det är lite så man skäms... Men det borde ju faktiskt de som skrivit följande också göra!

Förfrågan om information angående lansering av vin i Pet-flaska.

I enlighet med Lanseringsplan 1/2008 är det Systembolagets intention att lansera ett antal viner i PET-flaska i april 2009. Förpackningstypen är önskvärd eftersom den har stora fördelar i transportledet såväl som för konsument tack vare att den är återförslutningsbar, lätt och hållbar.

Kategori
Modul
Segment
Ursprung


Förfrågan
Rött vin


T2


213 RÖTT VIN GLAS (60-69) eller 214 RÖTT VIN GLAS (70-79)


Gamla Världen


PET trippelförfrågan rött, vitt, rosé

Vitt vin


T2


313 TORRT VITT VIN (60-69) eller 314 TORRT VITT VIN (70-79)


Gamla Världen


PET trippelförfrågan rött, vitt, rosé

Övrigt vin


T2


412 ROSÉVIN (0-69) eller 413 ROSÉVIN (70-..)


Gamla Världen


PET trippelförfrågan rött, vitt, rosé

Rött vin


T2


213 RÖTT VIN GLAS (60-69) eller 214 RÖTT VIN GLAS (70-79)


Nya Världen


PET trippelförfrågan rött, vitt, rosé

Vitt vin


T2


313 TORRT VITT VIN (60-69) eller 314 TORRT VITT VIN (70-79)


Nya Världen


PET trippelförfrågan rött, vitt, rosé

Övrigt vin


T2


412 ROSÉVIN (0-69) eller 413 ROSÉVIN (70-..)


Nya världen


PET trippelförfrågan rött, vitt, rosé
 

Keen

slan
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Det är tamefan helt sjukt. Hur kan de lansera vin på PET-flaska. Tyvärr är jag övertygad om att det kommer bli en storsäljare :(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Keen skrev:
Det är tamefan helt sjukt. Hur kan de lansera vin på PET-flaska. Tyvärr är jag övertygad om att det kommer bli en storsäljare :(

Käre Keen,

Man kan aldrig nog underskatta en konsument.
 

Keen

slan
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Krug skrev:
Käre Keen,

Man kan aldrig nog underskatta en konsument.

Nej, den gamla devisen att ingen blivit fattig på att underskatta folks intelligens håller fortfarande.
 

anders

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Keen skrev:
Nej, den gamla devisen att ingen blivit fattig på att underskatta folks intelligens håller fortfarande.

Å andra sidan så tål det att upprepas att en idiot och hans pengar kommer snart att gå skilda vägar. Jag ser det som en moralisk plikt att påskynda detta.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Att inneha en viss dryckeskompetens ligger väl en snarare i fatet om man söker chefsbefattningar hos satan?

Nye inköpschefen är ju gammal leksakskrängare

Det bästa är väl att vifta med lämplig röd partibok.

Jag kan tänka mig att f.d TV-pejlare och annat löst folk ligger bra till för chefspositioner hos SS
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Monika af Ekenstam har börjat som Assisterande Kategorichef på Inköpsenheten. Monika kommer närmast från The Nielsen Company där hon arbetat som marknadsanalytiker och konsult med ansvar för ett tiotal leverantörskunder inom dagligvaruhandeln. Hon har även arbetat som distriktschef på Lidl och kompletterar sålunda teamet med en gedigen erfarenhet från dagligvarubranschen.

Lidl... The case is fucking rested my friends!

Hon för med sig en gedingen kunskap om vilket skit det är som säljer till gemene man. Vågar man gissa på att sockerhalten kommer att öka i framtiden?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Godkända dryckesprovningar för butiksmedarbetare

Medarbetarna i butikerna mottar en stor mängd inbjudningar till provningar och de allra flesta av dem, t ex leverantörernas sortimentsprovningar, är det inte tillåtet för dem att delta i.

Anledningen till detta är att Systembolagets märkesneutralitet aldrig ska kunna ifrågasättas.

Kriteriet för en godkänd provning är att det ska vara en generisk provning, exempelvis viner från ett visst område, där många leverantörer och producenter deltar med sina produkter. Som arrangör står då vanligtvis en ambassad, handelskammare eller intresseorganistion. Exempel på en sådan provning är Spanska Vindagen, Champagnedagen eller Franska Vin- och Gastronomidagarna.

Provningar godkänns av Varuförsörjning och butikerna informeras om vilka provningar de kan delta i.

Pontuuuuuuuus!

Gäller detta även för fritidsaktiviteter? Får du inte gå på en av en leverantör, exempelvis divine, anordnad kvällsprovning som kostar flos?
 

Keen

slan
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Krug skrev:
Pontuuuuuuuus!

Gäller detta även för fritidsaktiviteter? Får du inte gå på en av en leverantör, exempelvis divine, anordnad kvällsprovning som kostar flos?


Och på krogen måste du beställa från ett urval av producenter och ursprungsländer så du inte kan sägas föredra någon. ;D
 

Håkan

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Krug skrev:
Godkända dryckesprovningar för butiksmedarbetare

Medarbetarna i butikerna mottar en stor mängd inbjudningar till provningar och de allra flesta av dem, t ex leverantörernas sortimentsprovningar, är det inte tillåtet för dem att delta i.

Anledningen till detta är att Systembolagets märkesneutralitet aldrig ska kunna ifrågasättas.

Kriteriet för en godkänd provning är att det ska vara en generisk provning, exempelvis viner från ett visst område, där många leverantörer och producenter deltar med sina produkter. Som arrangör står då vanligtvis en ambassad, handelskammare eller intresseorganistion. Exempel på en sådan provning är Spanska Vindagen, Champagnedagen eller Franska Vin- och Gastronomidagarna.

Provningar godkänns av Varuförsörjning och butikerna informeras om vilka provningar de kan delta i.

Jag snubblade på en välkänd (ökänd) systembolagsanställd på en vinimportfirmas sortimentprovning. När jag påpekade att han väl inte riktigt fick vara där svarade han: "Om någon av mina överstående chefer skulle träffa på mig här i dag skulle han/hon ju heller inte få vara här och alltså inte våga anmäla att jag brutit mot några regler. Och vill någon anmäla mig så kan jag ju bara få sparken".
Det är för övrigt samma systembolagsanställd som efter att ha plockat fram ett antal ilsket gröna kaktusciderflaskor till en 20 årig blond flicka frågade "skall du verkligen dricka det här? Du kommer tappa håret..."
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Håkan skrev:
Jag snubblade på en välkänd (ökänd) systembolagsanställd på en vinimportfirmas sortimentprovning. När jag påpekade att han väl inte riktigt fick vara där svarade han: "Om någon av mina överstående chefer skulle träffa på mig här i dag skulle han/hon ju heller inte få vara här och alltså inte våga anmäla att jag brutit mot några regler. Och vill någon anmäla mig så kan jag ju bara få sparken".
Det är för övrigt samma systembolagsanställd som efter att ha plockat fram ett antal ilsket gröna kaktusciderflaskor till en 20 årig blond flicka frågade "skall du verkligen dricka det här? Du kommer tappa håret..."

Den enda logik som funkar på kaktusciderdrickande 20 åriga blondiner! Lysande gjort!
 

anders

Medlem
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Det känns som att den här killen är ämnad för större uppgifter. Det är ju rent glimrande resonemang! :D
Och regler är till för att brytas...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Nyheter från Systembolaget em...er... My bad... Stora Satan.

Lite förändringar på inköpsfronten på SS,

Ny inköpare
Den tredje november börjar David Jean som ny vininköpare. David är önolog och kommer närmast från Coop i Schweiz, där han jobbat med vininköp av både Fine Wine och bulkviner. David kommer att tillföra värdefull kompetens till inköpsgruppen genom sin erfarenhet i branschen och sin utbildning.

Intressant ändå att man rekryterar inom "rörelsen"! Stor humor!

Ändrade ursprungsansvar från och med den 17 november
Med anledning av att David Jean börjar, och inköparna därmed åter är fulltaliga, behöver några justeringar av ursprungsansvar för vin genomföras. Nedanstående förändringar kommer att träda i kraft den 17 november i år.

Anna Rosenberg:
Sydafrika, Nordafrika, Grekland, Turkiet, Cypern, Bortre Asien

David Jean:
USA, Kanada, Ungern, Bulgarien, Rumänien, Moldavien, Schweiz, Luxemburg, Storbritannien, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Serbien, Montenegro, Makedonien

John Wistedt:
Argentina, Australien, Portugal

Magnus Eklöf:
Sydamerika (utom Argentina), Mexiko, Kaukasus, Alkoholfritt, Sverige, Glögg

Magnus Lindblom: (vikarierar för Gad Pettersson t.o.m. 2009-02-28)
Frankrike (förutom Alsace, Champagne, Jura, Loire)

Ulrika Höijer: (vikarierar för Gad Pettersson t.o.m. 2009-02-28)
Alsace, Champagne, Jura, Loire, Israel, Libanon, Sake

Mats Olauson:
Spanien, Tyskland

Sebastian Braun:
Italien, Nya Zeeland, Österrike

Där har ni listan på resten av busarna ifall ni skulle ha några frågor om sortimentet och inköpen!
 
Toppen