Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Oaxen Krog stänger 2011

Elvis

Medlem
Oaxen Krog, Sveriges bästa restaurang (tycker jag), stänger efter nästa års sommarsäsong. Fick just det här mailet från dem:

Krögarparet Magnus Ek och Agneta Green har beslutat att sommaren 2011 blir deras sista på skärgårdsön Oaxen, där de sedan 16 år tillbaka driver en av Sveriges mest prisbelönta restauranger.

- Vi har haft många fantastiska år här ute på ön, men känner nu att det börjar bli dags att gå vidare och göra något nytt, säger Agneta Green. Vi har därför beslutat att nästa sommar får bli den stora finalen för oss härute.

- Ingenting är ännu klart, men vi tittar nu på andra alternativ, säger Magnus Ek. Att driva säsongskrog på en så pass otillgänglig plats som Oaxen har både sina fördelar och nackdelar. Efter så lång tid härute känns det onekligen lockande med ett mer centralt läge.

Magnus Ek är en av Sveriges mest inflytelserika kockar. Hans säregna, innovativa kök, till stor del baserat på lokala råvaror, har även rönt stor internationell uppmärksamhet. Tillsammans med Agneta Green, som ansvarar för vinlistan och matsalsarbetet på Oaxen, har han genom åren utvecklat Oaxen Krog till en restaurang i det absoluta toppskiktet i världen. Sedan fem år tillbaka är restaurangen exempelvis med på den prestigefulla listan The Worlds 50 Best Restaurants.

- Det är klart att vi är stolta över vad vi har åstadkommit, säger Magnus Ek. Det är också min och Agnetas förhoppning att någon annan nu ska ta över stafettpinnen och driva krogen vidare. Men först ska vi bjuda våra gäster på en riktigt fantastisk säsong nästa sommar.

Oaxen Krog har öppet för lunch lördagar och middag tisdag-söndag fram till den 31 augusti, därefter öppet för middag onsdag-söndag fram till 1 oktober. Julbord serveras 26 november-19 december. Sommarsäsongen 2011 kommer Oaxen Krog ha öppet 30 april-1 oktober.
 

SUPRA

Bäst
SV: Oaxen Krog stänger 2011

Jag har aldrig varit där, och årets planerade besök fick ställas in. :(

Kanske 2011 dåra...eller ett julbord.

Jag gissar att de söker lokal i en centralare del av Stockholm ;)
 
Toppen