Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Och så var primeurkampanjerna 2022 igång🥳

Angående inköp hos Winefinder. Vid släpp av primörer har jag funnit att Philipson oftast ger en bättre deal.

Ta följande exempel avrundat styckpris vid best 6st årgång 2022 Bordeaux:

Moulin Saint-Georges
PH: 395kr inkl allt
WF: 356kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 495kr

Tronquoy (fd Tronquoy-Lalande)
PH: 315kr inkl allt
WF: 285kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 406kr

Leoville- Barton
PH: 1070 kr inkl allt
WF: 908kr + 25% moms + ca 50kr frakt och svensk alkoholskatt = 1185kr
Om det är något som PW fortfarande är prisvärda på så är primeurkampanjerna. Visst måste man dubbelkolla och jämföra men överlag är priserna bra.
Sen att de verkar trissa upp priser i allmänhet och mer rikta in sig på emailkampanjer än bra priser på hemsidan är en annan sak.
 

Merlot

Medlem
Av det som lanserats hittills så är för mig Mangot 2022 det mest intressanta eftersom det också är ringa pengar för vad man troligen får.

Köpte nyligen 2020 efter att ha läst WK recension om den årgången. Smakade och den var väldigt bra. Ren smak med mörka bär och lakrits. Eftersom WK hade rätt om 2020 och dessutom skriver att 2022 är den bästa årgången hittills så är det för mig ett bra "bet".

WK om Mangot 2022 (93-95p):

"..A wine that gets my nod as this dynamic estate's finest to date is the 2022 Mangot, a medium to full-bodied, ample and layered wine evocative of cherries, dark berries, licorice and rose petals. Deep, concentrated and fleshy, with a vibrant core of fruit and a long, mouthwatering finish, this seamless, complete Saint-Émilion is sure to be one of the best purchases of the en primeur campaign..."
 
Trådskapare
T

toppentompa

Medlem
Från WF:
36x Montlandrie o 12 mag
36x Laroque
18xPontet Canet
18xBeau Sejour Becot
24xMangot
12x Marjosse o 6 mag
1xCanon salmanzar
6xCanon
6xTrotte Vielle mag
1xLes Carmes Haut Brion salmanzar
Det blir nog nåt mer.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
1684395115845.png


Funderar på att lägga in en beställning av dessa. Får se om någon byta ut eller läggs till. Några förslag?
 

Merlot

Medlem
Visa bifogad bild 29256

Funderar på att lägga in en beställning av dessa. Får se om någon byta ut eller läggs till. Några förslag?
Just Pontet Canet hade jag varit försiktig med köpa utan att känna till och vara hemma med stilen mot egna smakpreferenser. Har inte själv druckit det men med tanke på en något splittrad bild i vinvärlden för ett så pass kostsamt vin så hade jag varit försiktig med att köpa utan att ha smakat först.

WK om 2020 (92+ poäng):

"...While Justine Tesseron declined my request to taste at the property, I was able to acquire a bottle of the 2020 Pontet-Canet for review. The wine starts strong, wafting from the glass with attractive aromas of cherries, sweet berries and plum preserve mingled with lilac and licorice, but that's followed by a medium to full-bodied, firm and extracted palate that lacks the amplitude and flesh to conceal the rather drying tannins which dominate the earthy finish. It's an open secret among Bordeaux insiders that this estate—which has benefited from such significant and laudable investments and which was on such an upward trajectory through 2011—has been a perplexingly erratic performer since 2012, intermingling successful vintages with relative failures, and the 2020 only confirms that. While the 2020 isn't by any means a flawed wine, and time may well be kind to it, it doesn't transcend this estate's fifth growth status, even if this château's terroir clearly has the potential to...."

WK skriver sedan om 2022 att han inte blev insläppt på slottet för att kunna provsmaka!

För övrigt finns det också många vinrecensenter som är positiva till vinet:

Betyg primörer 2022, mkt bra överblick

Neal Martin som vid sidan om WK troligen är den som generellt har högst marknadspåverkan och förtroende, ger vinet 94-96 och då verkar det finnas lägre prisatta viner med bättre kvalité. Allt helt i teorin givetvis, men man vill ju gärna ha både en bra smakupplevelse och ibland även en bra investering.
 
Last edited:

Merlot

Medlem
Fieuzal Roge är också på min lista. Känner att det behövs mer Pessac-Leognan. Har just nu mest Domaine de Chevalier Rouge 2019 (ett otroligt gott vin)
Var inte snabb nog på Fieuzal hos Philipson, det tog slut direkt.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Just Pontet Canet hade jag varit försiktig med köpa utan att känna till och vara hemma med stilen mot egna smakpreferenser. Har inte själv druckit det och med tanke på en något splittrad bild i vinvärlden för ett så pass kostsamt vin så hade jag varit försiktig med att köpa utan att ha smakat först.


WK om 2020 (92+ poäng):

"...While Justine Tesseron declined my request to taste at the property, I was able to acquire a bottle of the 2020 Pontet-Canet for review. The wine starts strong, wafting from the glass with attractive aromas of cherries, sweet berries and plum preserve mingled with lilac and licorice, but that's followed by a medium to full-bodied, firm and extracted palate that lacks the amplitude and flesh to conceal the rather drying tannins which dominate the earthy finish. It's an open secret among Bordeaux insiders that this estate—which has benefited from such significant and laudable investments and which was on such an upward trajectory through 2011—has been a perplexingly erratic performer since 2012, intermingling successful vintages with relative failures, and the 2020 only confirms that. While the 2020 isn't by any means a flawed wine, and time may well be kind to it, it doesn't transcend this estate's fifth growth status, even if this château's terroir clearly has the potential to...."

WK skriver sedan om 2022 att han inte blev insläppt på slottet för att kunna provsmaka!

För övrigt finns det också många vinrecensenter som är positiva till vinet:

Betyg primörer 2022, mkt bra överblick
Tack!

Just PC har jag köpt som primör -18 & 19 (hoppade över 20 och 21 har jag för mig, minnet kan svika) samt druckit ett gäng årgångar av så den känner jag mig trygg med. Den tar jag för att ha en lite ”tuffare” vinare i källaren för vissa tillfällen.

Tack för input!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Tänk att priset var 239:- för årgång 2019 o_O

460:- /flaska väl hemma från wf jfm 404:- från PW
För visst ligger redan skatt och moms på PWs priser?
Sån stor skillnad!! Då ska jag nog kolla runt lite innan jag lägger beställningen!

Tack! Älskar det här forumet ❤️❤️
 
Toppen