Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Öl för 1200 spänn

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Galatea kommer att lansera Samuel Adams monsteröl Utopia för ca 1200 kronor.

Jag känner ju migsjälv så jag vet att jag skulle vilja prova detta: 1) för att det är dyrt. 2) för att det är dyrt och 3) för att det kan vara kul att ha provat. Men inte fan vill man slänga ut 1200 spänn på en flaska bärs som ser ut som en underligt formad nattvardsbägare!

Det är ju för fan 63 bärs på Kellys...
 

Mysonoxen

Medlem
1200 för en bira...naee, inte min likör ::)

Vete tusan om det finns nåt öl i världen som berättigar en sån summa pengar. I o f s tycker jag mycket om Samuel Adams ölsorter, ett ljus i mörkret i den ofta blaskiga USA-djungel som finns i Sverige (jo, jag vet att det finns många bra mikrobryggerier i Staterna, men de ölen hittar ju inte hit), men en bira till ett pris av ett bra rödtjut eller en fin skumpa, nej där går nog gränsen...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Mikrobryggeri och mikrobryggeri, men Sierra Nevada finns ju tom på bolaget, en föbannat habil bärs faktiskt. Pale Alen är klockren!

Jag håller med dig myson, de "superöl" som jag provat är verkligen någonting som man måste vänja sig vid, de är en acquired taste. Jag har ganska svårt att se mig själv köpa en flaska. Men det kommer drån någon som knappt inte dricker whisky men ändå stod och köpte flaskor med Ardbeg Sherrycask 1990 när de släpptes. JAg smakade en centiliter och gav dem sen till farsan.

I just couldn't take the peatyness!

Vad jag vill säga med detta är: Jag är en prylbög av rang. Jag MÅSTE ha saker...
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Mikrobryggeri och mikrobryggeri, men Sierra Nevada finns ju tom på bolaget, en föbannat habil bärs faktiskt. Pale Alen är klockren!

Jag håller med dig myson, de "superöl" som jag provat är verkligen någonting som man måste vänja sig vid, de är en acquired taste. Jag har ganska svårt att se mig själv köpa en flaska. Men det kommer drån någon som knappt inte dricker whisky men ändå stod och köpte flaskor med Ardbeg Sherrycask 1990 när de släpptes. JAg smakade en centiliter och gav dem sen till farsan.

I just couldn't take the peatyness!

Vad jag vill säga med detta är: Jag är en prylbög av rang. Jag MÅSTE ha saker...

Ardbeg, som är mitt favoritwhiskymärke från Islay och allt, annars gillar jag elegansen hos Macallan...

Det där med prylbögeri känns igen, jag samlar på mig allt från Carl Barks gamla Kalle Anka (i inbundna volymer) till dyra viner och allt däremellan. Min fru fick häromåret hindra mig från att låna upp mig på en Porsche 911 Turbo (ägde en jag köpte 1991 då det begav sig) så istället köpte jag en drös dvd-skivor med kompletta favorit-Tv-serier som Pluton B. i Vietnam, Kojak, McCloud, Columbo, Snobbar som jobbar, Starsky & Hutch o.s.v.
 

weezer

Medlem
SV: Öl för 1200 spänn

Har en polare som driver pub och han säljer rätt bra av Utopian. Tror han tar 60:-/cl, folk köper för det mesta 2-6 cl, mer än så mäktar man inte med tydligen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Öl för 1200 spänn

Det är skrämmande! Men, som devisen säger, dyrt är gott!

Proletärens Cognac förresten? Var inte redan de gamla kommunisterna föregångare i förbrukningen av konsumtionsvaror från Havanna och bränt vin från Cognac?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Öl för 1200 spänn

Krug skrev:
Det är skrämmande! Men, som devisen säger, dyrt är gott!

Proletärens Cognac förresten? Var inte redan de gamla kommunisterna föregångare i förbrukningen av konsumtionsvaror från Havanna och bränt vin från Cognac?

Icke bara det min käre Krug. Friedrich Engels drack så gott som uteslutande 1848 års Château Margaux, och det var nog säkert inte bara det att det var från "revolutionsåret" som bidrog till detta. Årgången lär vara fantastisk.

Dessvärre har jag icke druckit någon Bordeaux från detta år men enligt broderskapet föredrar han 1870, 1865, 1848 och 1811 (det såkallade kometåret då Halleys komet drog fram).

F-n ta honom, Michael Broadbent, Hugh Johnson, Parker, Clive Coates, Jancis och allt vad de heter som får smaka såna där årgångar en annan inte har en chans att få smaka (såvida inte någon erbjuder en ett stendött, vinägersmakande mumifierat skitvin från någon av de årgångarna som helt saknar marknadsvärde och njutningsförmåga) :(
 

v_skogh

Medlem
SV: Öl för 1200 spänn

Ingen fråga är för dum brukar man säga så jag kör.
Finns det verkligen fortfarande vin att tillgå från tidigt 1800-tal och är det drickbart?
Borde onekligen vara en ganska skön känsla att dricka nästan 200 år gammalt vin.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Öl för 1200 spänn

Allt finns att få tag på för den som betalar. Kolla in de internationella auktionshusen och du skola finna, det är dock inte roliga summor vi talar om här. Snarare riktigt skrämmande!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Öl för 1200 spänn

v_skogh skrev:
Ingen fråga är för dum brukar man säga så jag kör.
Finns det verkligen fortfarande vin att tillgå från tidigt 1800-tal och är det drickbart?
Borde onekligen vara en ganska skön känsla att dricka nästan 200 år gammalt vin.

Då och då dyker enstaka flaskor upp på auktioner.

Glömde 1899 då det gäller bra år också, min ärade broder hade blivit arg om jag inte korrigerat, 1864 lär också ha varit bra.

Vad gäller drickbarheten så beror det som alltid på lagringssättet. Ofta har de gamla Bordeauxviner som lagrats länge en angenäm citruston i karaktären. Eller som en vinkännare sa:

"Att dricka en mycket gammal Bordeaux är som att älska med en mycket gammal kvinna. Man måste vara väldigt, väldigt försiktig."

Var han fått sin information till denna jämförelse blev jag tack och lov förskonad från.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Öl för 1200 spänn

Kanske vore en affärsidé man kunde knycka...

"Kom till Mysonoxen på middag och betala min vin- och matkonsumtion genom ett litet prispåslag."

Ett tillfälle så gott som något att få dricka dyra viner och få pengarna tillbaka :)
 

Pomerol

Medlem
SV: Öl för 1200 spänn

Klipp och klistra;

Varning: Detta ämne har inte skrivits i på mer än 120 dagar.
Om du inte är säker på att du verkligen vill svara, kanske du bör överväha att istället starta ett nytt ämne.


Då är det väl dags igen då?

Det är en fröjd att läsa Francois Audouzes krönikor i Livets Goda! De är inspirerande och jag måste erkänna att en lyckokänsla kommer då han nämner vin som man själv har druckit alternativt har i källaren...

Tillbaka till ämnet; en öltokig vän bjöd på Utopia då den kom första vändan 2004. Den var rejält fyllig, nästan simmig i konsistensen, smaken var komplex och koncentrerad. Vissa har dragit paralleller till portvin men jag tycker det var större likheter med en madeira, med sin nötiga och brända karaktär.

Kul att ha provat? Självklart.
Gott alt. intressant? Nej, men betytligt drickvänligare än den direkt obehagliga Trippel Bocken.
 
Toppen