Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Öl vs. Vin - vad är skillnaden?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vad är det egentligen som gör att öl är ok att diskutera medan vin mer ofta än inte är "skitnödigt" och snobbigt?
Jag vet att jag kommer at få några ganska ofyndiga svar i den här tråden med tanke på namnet. Men det ser bra ut i alla fall. Lockande. :)
Just nu är öl stort, det är enormt stort, det finns flera stora boggar, communities och forum där det diskuteras vitt och brett. Man pratar på en nördnivå som vida överträffar det vi pysslar med på finewines.se och ändå är det nästan ingen som hoppar på ölnördar och anklagar dem för att vara skitnödiga, snobbar och onödiga.

Är det så enkelt att det är det finns en större folklig acceptans för öl än för vin?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Öl har nog varit mer arbetarklass och vin och champagne mer i överklass kategorin. Men som prolitär försöker jag ändra på det. Börjar dyka upp lite sköna mikrobryggerier med högre priser så tror nog att vi går åt rätt håll.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Öl har nog varit mer arbetarklass och vin och champagne mer i överklass kategorin. Men som prolitär försöker jag ändra på det. Börjar dyka upp lite sköna mikrobryggerier med högre priser så tror nog att vi går åt rätt håll.
Det finns ju ohyggliga mängder med mikrobryggerier nu som tar ganska mycket betalt för sina produkter. I dag är det mer kutym att man köper öl för 20, 30, 40 eller fler kronor per flaska än att man köper det billigaste. En del betalar upp mot 100 spänn och mer.
Visst kan det vara så att ölnörderi är mer accepterat för att öl är arbetarklass, men det är ju historiskt sett den billiga "pissölen" som avses isf. Och i så fall är BIB lika mycket arbetarklass och borde då med den logiken också bygga ett intresse som vill utvecklas. Det kanske kommer om om 10, 20 år.

Vem vet.
 
Vad är det egentligen som gör att öl är ok att diskutera medan vin mer ofta än inte är "skitnödigt" och snobbigt?
Jag vet att jag kommer at få några ganska ofyndiga svar i den här tråden med tanke på namnet. Men det ser bra ut i alla fall. Lockande. :)
Just nu är öl stort, det är enormt stort, det finns flera stora boggar, communities och forum där det diskuteras vitt och brett. Man pratar på en nördnivå som vida överträffar det vi pysslar med på finewines.se och ändå är det nästan ingen som hoppar på ölnördar och anklagar dem för att vara skitnödiga, snobbar och onödiga.

Är det så enkelt att det är det finns en större folklig acceptans för öl än för vin?

Lite som @Skumpagne skriver, vin är för "överklassen" medans det är folkligt och gemytligt med öl och whisky. Köerna till en öl och whiskymässa eller att Systembolaget hemsida kollapsar när några nya whiskysorter släpps visar ju på det.

Tror också att vin anses vara svårare, utbildning krävs nästan och det är lite ångestladdat med diskussioner kring vilket vin som är det rätta. Det späds ju på av en del dryga journalister (och nu skapar jag mig lite nya vänner) och bloggare som vill att det ska vara svårt och unikt. Vi på finewines.se är ju också en del av det, svårt och dyrt etc.

Men det vänder sakta med säkert tror jag. Vi ser mer vinbarer, mindre snobberi och större intresse. Tar tid men det kommer vända.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Förmodligen för att ölnördar, även om de är nördiga, inte förknippas med sådant här:
Och ändå var det där ett av de mest sedda på tv då det visades. De var väldigt folkkära, vilket är någonting som Carl Jan fortsatt är till denna dag.
 

Sundbom

Medlem
Jag var väldigt inne i whiskyvärlden från 2009 till 2012 innan jag föll för vin. Visst så kanske det är folkligare med whisky än vin, men det är ungefär samma fnysande från bekanta när intresset kommer på tal.

Jag tror ändå att vin ligger längst från den ointresserade allmänheten pga mångfalden. (Vinsort, land, alla druvsorter, terroir, lagringskomplexiteten.)

Öl och whisky är lite enklare att ta till sig om man tänker på tillverkning osv. Whisky man snackar om är nästan alltid från Skottland eller Japan. Och öl är också enklare för folk att ta till sig.

Tex så snackar man inte så mycket lagring när det gäller öl och whisky (även fast det finns undantag). Jag läser alla möjliga böcker och bloggar inom vinvärlden och är inte ens i närheten av att börja skrapa på ytan.

Medans det endast tog något år innan jag startade whiskyklubb, höll provningar, drack de allra bästa sorterna och hade en allmänt hög kunskapsnivå.

Nu är samma sak med vin en ren utopi. Men fan vad kul det är!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag var väldigt inne i whiskyvärlden från 2009 till 2012 innan jag föll för vin. Visst så kanske det är folkligare med whisky än vin, men det är ungefär samma fnysande från bekanta när intresset kommer på tal.

Jag tror ändå att vin ligger längst från den ointresserade allmänheten pga mångfalden. (Vinsort, land, alla druvsorter, terroir, lagringskomplexiteten.)

Öl och whisky är lite enklare att ta till sig om man tänker på tillverkning osv. Whisky man snackar om är nästan alltid från Skottland eller Japan. Och öl är också enklare för folk att ta till sig.

Tex så snackar man inte så mycket lagring när det gäller öl och whisky (även fast det finns undantag). Jag läser alla möjliga böcker och bloggar inom vinvärlden och är inte ens i närheten av att börja skrapa på ytan.

Medans det endast tog något år innan jag startade whiskyklubb, höll provningar, drack de allra bästa sorterna och hade en allmänt hög kunskapsnivå.

Nu är samma sak med vin en ren utopi. Men fan vad kul det är!

:)

Ja, det är klart att det faktum att vin kan kännas övermäktigt (när det kommer till omfattning) kan vara en bidragande orsak till att människor fnyser åt vin och de som har det som en hobby.
Ett problem tror jag är att vin handlar om smaker.
Och hur privat och personlig smak är.
Hur ofta har man inte fått ett glas i handen på någon bjudning med orden, eller en variant, av dem: "det här tycker jag är ett riktigt gott vin, visst är det väl ett gott vin?". Om man svarar nej på den frågan så har du inte bara dissat vinet, du har också personligt förolämpat den som bjuder på vinet. Jag menar, alla har en relation till smaker, till vin, till öl, till whiskey. Och jag tror att blotta tanken på att någon kan ha en "bättre" smak än en själv är djupt kränkande för många människor, speciellt när det kommer till vin, en produkt där gemene man faktiskt i stort sett skiter i vad de dricker bara de får ett glas rött eller vitt.
Konceptet "ett glas vin" är så djupt rotat i sinnet hos så många att det är synonymt med alla viner. De vet att det kan vara olika saker i glasen, men i grunden så är det ju bara "ett glas vin" som vinnördarna dricker och pratar om.
Typ.
 
Men de är fan så mycket mer aktiva i sitt intresse än de flesta vinnördar. Eller, snarare, det finns fler av dem.
Följde iallafall din begäran och slängde in en order på Baladin Noël Café. Kanske finewines.se blir ett ölforum vad det lider.

enhanced-buzz-400-1382717454-22.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Det här ämnet är oerhört intressant. Jag har sedan några år tillbaka ägnat mig mer och mer åt vin, men innan dess har det varit öl som gällt från den tid jag började gå ut. Det stora ölintresset var spännande nog för att få mig att gå en utbildning i bryggeriteknik på 18 månader och bland annat praktisera på bryggerier utomlands.

Jag håller inte öl eller vin som det bättre alternativet, men jag tror att en bidragande orsak till att många fnyser åt vinnördar är att det kostar betydligt mer att ligga på topp. Jag kunde på ett ölsläpp spendera ca 1000 kr och få med mig all världens rariteter till min ölkällare eller bara för att prova dem. Jag kan betala 400 kr för en flaska öl på krogen och då är det rankat som världens bästa öl. :) Vad är summan om man ska göra detsamma för vin?!
Däremot är det fortfarande beklagligt att 90% av ölen som säljs i Sverige är billig industrilager från de stora jättarna. Nästan lika beklagligt är det att många vinintresserade kompletterar sina inköp med samma billiga skräp inför middagar och tillställningar. :p Men det går åt rätt håll ändå; nu för tiden ser man ju ofta att folk plockar en låda av t ex Brooklyn Lager på SB istället för ett flak med Carlsberg eller Mariestad. Jag som "invigd ölnörd" fnyser åt denna industrilager på samma sätt som jag som "vinnörd" fnyser åt bag-in-box-vin. :)

Men den stora skillnaden tror jag ligger i att priserna är så olika. Vem som helst kan vara ölnörd för det kostar egentligen inte särskilt mycket. Antingen om man gör en liten vända på SBs finhylla och plockar amerikansk craftbeer, eller köper sig några svenska microbrygder på krogen, så kommer den slutgiltiga prislappen att landa på ungefär samma summa. För några hundra kronor kan man dricka riktigt, riktigt bra öl och det är pengar som folk gärna spenderar.

Man kanske kan dra en parallell till märkeskläder? Varför är det bättre med en Louis-Vuitton-väska när du kan få en nästan likadan för en tiondel av priset? ;)
 
Toppen